قدس آنلاین/ محبوبه علی پور: روز گذشته شاهد برگزاری هشتمین کنگره بین‌المللی قلب و عروق در بیمارستان رضوی و با حضور جمعی از صاحب‌نظران بنام داخلی و خارجی بودیم، فرصتی که موجب شد نیم نگاهی جدی تر به وضعیت ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کشور بیندازیم. بنابر آمار موجود هشت درصد مردم بالای ۶۰ سال ایران به نارسایی قلبی مبتلا هستند که این بالاتر از متوسط آسیاست. همچنین شاهد کاهش سن مبتلایان حتی تا ۱۰ سال نسبت به دیگر جوامع هستیم.

ضعف حمایت‌های بیمه‌ای مشکل بزرگ بیماران قلبی است / سن ابتلا به بیماری قلبی در ایران ۱۰ سال کاهش یافته است

* ضرورت حمایت‌های جدی تر

از چالش‌های عمده حوزه درمان بخصوص درباره مبتلایان به امراض قلبی و عروقی نبود حمایت‌های کافی خدمات بیمه‌ای است، حال آنکه هزینه درمان بیماری نارسایی قلبی دو برابر سرطان برآورد می‌شود.

دکتر فریدون نوحی، مشاور وزیر بهداشت و رئیس انجمن قلب و عروق ایران در این زمینه در حاشیه کنگره به خبرنگار ما گفت: در مجموع بیمه‌ها مشکلاتشان زیاد است، زیرا این مؤسسه‌ها خدمات گران امراض قلبی را پوشش نمی‌دهند و به ارایه خدمات عادی کفایت می‌کنند. البته حدود100درصد هموطنان از بیمه پایه و تعداد بسیاری از خدمات بیمه تکمیلی بهره‌مند هستند. این در حالی است که برخی از بیمه‌های پایه همانند بیمه سلامت با کمبود اعتبارات مواجه هستند، از این رو مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی مبالغ کلانی نزدیک به 9هزار میلیارد تومان از بیمه سلامت و تأمین اجتماعی طلبکار هستند که به طور حتم تأخیر در پرداخت‌ها می‌تواند بر نحوه خدمات سلامت این مراکز و به دنبال آن وضعیت درمان بیماران اثرگذار باشد. بنابراین امیدواریم با تأمین اعتبارات و افزایش سرانه درمان، دفترچه‌های بیمه‌ای که در اختیار مردم قرار دارد، کارگشا و کارآمد باشد. البته شنیده‌ها حکایت از آن دارد که مجلس شورای اسلامی و دولت برنامه‌هایی برای رفع این مشکلات دارند.

* مشکل سرانه بیمه‌ای مردم

رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی افزود: مؤسسه‌های بیمه‌ای بیش از آنچه که دریافت کرده‌اند، خدمات و حمایت‌هایی را ارایه کرده‌اند. از این رو از اشکال ما در حوزه اقتصاد سلامت، مقوله چالش در سرانه مطلوب خدمات بیمه است، زیرا پرداخت سرانه‌هایی که تعریف می‌شود، بخشی برعهده مردم به عنوان بیمه‌پرداز است و قسمت‌های دیگر نیز از سوی سازمان‌های کارفرما و دولت تأمین می‌شود که گاه در این روند مشکلاتی رخ می‌دهد. برای مثال در بیمه روستایی و بیمه سلامت تمام پرداخت حق بیمه برعهده دولت است، به این ترتیب این گونه پرداخت‌ها اعتبارات هنگفتی را می‌طلبد.

* ظرفیت‌سازی در پرورش نیروی انسانی

دکتر نوحی، رئیس انجمن قلب و عروق ایران در ادامه به تشریح وضعیت خدمات درمان بیماری‌های قلبی و عروقی پرداخت و گفت: به لحاظ کیفیت نیروی انسانی متخصص و فوق تخصص وضع مطلوبی داریم و از لحاظ تعداد این افراد نیز دارای شرایط مطلوبی هستیم که البته نیاز به توسعه نیروی انسانی بخصوص در بخش جراحی قلب اطفال وجود دارد تا به این گروه از بیماران خدماتی به موقع و مطلوب ارایه شود.

مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: آمارهای تولد نوزادان با بیماری قلبی مادرزادی در همه دنیا ثابت است و از هر 100 تولد یک مورد را در بر می‌گیرد، به این ترتیب با حدود یک میلیون و 200 هزار تولد زنده سالانه در کشور، انتظار می‌رود حدود 12هزار کودک مبتلا به بیماری‌های مادرزادی قلب متولد شوند. ناگفته نماند به دلیل رشد فناوری ودانش متخصصان، تعداد زیاد ی ازاین بیماران نیازبه جراحی نداشته و پزشکان بدون جراحی، ضایعات مادرزادی را اصلاح می‌کنند. به هر روی ما نیازمند ظرفیت‌سازی هستیم و باید نیروهای توانمند خود را افزایش داده، همچنین فضای کار آن‌ها را بهبود بخشیم و نکته دیگر اینکه بر شمار تخت‌های موجود بیفزاییم. دکتر نوحی همچنین گفت: جدای از بیماری‌های عروق کرونر، عمده ترین امراض قلبی شامل بیماری‌های دریچه‌ای و مادرزادی است که بعد از پیروزی انقلاب به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی و بهداشتی و همچنین آگاهی مردم، امراض قلبی مرتبط با دریچه‌ها کاهش داشته و حتی می‌توان انتظار داشت که ریشه کن شود.

*چالشی به نام رشد بی ضابطه بیماری

طی سال‌های اخیر سازمان‌ها و تشکل‌های جهانی فعال در حوزه سلامت بر نقش پیشگیری و بهبود سبک زندگی برای کاهش میزان بیماری‌ها بخصوص امراض غیرواگیر تأکید دارند.

دکتر فریدون نوحی در جمع خبرنگاران به این مسأله اشاره کرده و گفت: وضعیت ابتلا به بیماری‌های قلبی در جامعه ما خوب نیست و هر روزه بر تعداد این افراد افزوده می‌شود. درحال حاضر نیز 40 درصد از مرگ ومیرهای ما ناشی از ابتلا به این امراض است که این ناشی از مجموعه مشکلاتی است که در شیوه زندگی داریم. درواقع عوامل تسهیل‌گر و خطرساز در این زمینه در بین مردم ما بسیار است که می‌توان به کم تحرکی، چاقی و تغذیه نادرست اشاره کرد. البته در دیگر جوامع نیز بیماری‌های قلبی عروقی از عوامل مرگ و میر به حساب می‌آید، اما در بیشتر کشورها سعی می‌کنند که این میزان را کاهش دهند، به طوری که پیش از این، بیماری‌های قلبی و عروقی در آمریکا وضعیت تأسفبار و حتی هولناک‌تری از ما داشت، اما در حال حاضر میزان مرگ و میر این جامعه به دلیل امراض قلبی و عروقی به کمتر از 30 درصد رسیده است، زیرا به تغییر سبک زندگی خود پرداخته و شیوه تغذیه‌ای خو د را اصلاح کرده‌اند.

* کاهش بیماری با حذف نمکدان

رئیس انجمن قلب و عروق ایران افزود: به طورکلی به دلیل افزایش سن و رشد امید به زندگی، فزونی مبتلایان به امراضی همانند بیماری‌های قلبی وعروقی طبیعی است، اما آنچه نگران‌کننده است، رشد ابتلا به آن است، زیرا اگر همین روند ادامه یابد، جامعه را با مشکلات بسیار و هزینه‌های تحمیلی افزون‌تری مواجه می‌کند، زیرا درمان این عارضه گران بوده و تجهیزات فراوانی را می‌طلبد که حوزه سلامت و همچنین اقتصاد خانواده‌ها را تحت فشار قرار خواهد داد. بنابراین در کنار ارتقای دانش و رشد تجهیزات پزشکی و درمانی، باید نسبت به پیشگیری نیز توجه داشته باشیم و این کار چندان دشواری نیست، زیرا نمکی که امروزه ما مصرف می‌کنیم، دو برابر نمکی است که در میانگین جهانی مصرف می‌شود، در حالی که می‌توان آن را در کشور به نصف رساند. همچنین باید فشار خون را کنترل کنیم، زیرا بیش از 20 درصد جمعیت میانسال ما فشار خون بالا دارند که عامل مؤثری در بروز بیماری‌های عروق کرونر است.

گفتنی است، هشتمین کنگره بین المللی قلب و عروق بیمارستان رضوی با حضور 4۰۰ نفر از متخصصان برجسته قلب و عروق سراسر جهان طی سه روز برگزار می‌شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.