رژیم آل خلیفه در حالی تصمیم به محاکمه «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین گرفته است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با این اقدام، آل‌خلیفه حکم مرگ خود را امضا خواهد کرد.

خروش بی‌سابقه مردم بحرین؛ «ما همه فدایی شیخ عیسی هستیم»

سال ۲۰۱۱، سالی بود که مردم بحرین در اعتراض به سلسله اقدامات خصمانه رژیم آل خلیفه علیه آنها از اعمال تبعیض گرفته تا نادیده گرفتن حقوق شیعیان، به یکباره به خروش آمده و علیه این رژیم قیام کردند. از زمان زمان تاکنون حدود ۶ سال می گذرد اما انقلاب مسالمت آمیز مردم بحرین همچنان با قدرت ادامه دارد. 

رژیم آل خلیفه در طول این سالها از هیچگونه تلاشی برای سرکوب مردم بحرین که اغلب آنها را شیعیان تشکیل می دهند، دریغ نکرده است. این رژیم در برهه ای از زمان حتی برای سرکوب مردم به رژیم سعودی متوسل شد تا با کشتار بی رحمانه شماری از شهروندان معترض بحرینی لکه ننگ بزرگی بر پیشانی خود ثبت کند. سلسله بازداشت‌های غیرقانونی، یورش‌های گسترده به منازل مردم، شکنجه زندانیان سیاسی و عدم اجازه به ناظران بین المللی برای اطلاع یافتن از حال زندانیان، سلب تابعیت شیعیان و در مقابل اعطای تابعیت به اتباع خارجی تنها جزئی از اقدامات خصمانه رژیم آل خلیفه برای خاموش کردن انقلاب مردمی در بحرین محسوب می شود.

رژیم آل خلیفه اما طی یک ماه گذشته سلسله اقدامات سرکوبگرانه خود علیه بحرینی ها را تشدید کرده است. این رژیم در ابتدا محکومیت ۴ سال حبس «شیخ علی سلمان» دبیرکل جمعیت الوفاق را به ۹ سال افزایش داد و سپس اقدام به انحلال جمعیت «الوفاق» و مصادره اموال وابسته به آن کرد. پس از آن «نبیل رجب» رئیس کمیته حقوق بشر بحرین بار دیگر بازداشت و به یک سلول انفرادی در زندان منتقل شد. تنها به فاصله یک هفته «زینب الخواجه» فعال حقوق بشری بحرینی نیز از زندان آزاد و به کشوری دیگر تبعید شد.

با این حال، رژیم آل خلیفه برای سرکوب خروش انقلابی مردم بحرین به این اقدامات نیز بسنده نکرد در اقدامی غیرمنتظره به سلب تابعیت «شیخ عیسی قاسم» رهبر عالی شیعیان بحرین مبادرت نمود. آنچه که موجب تعجب افکار عمومی منطقه از حکم دادگاه وابسته به آل خلیفه علیه شیخ عیسی قاسم شد، این بود که وی همواره به عنوان یک چهره «صلح‌طلب» شناخته می‌شُد و نه «خشونت‌گرا». با این حال، رژیم آل خلیفه مدعی است که شیخ عیسی قاسم به دلیل تحریک مردم به انجام اقدامات خشونت آمیز و تهدید امنیت ملی دست به این اقدام زده است.

ادعای رژیم آل خلیفه در حالی مطرح می شود که «شیخ عیسی قاسم» همواره در طول این سالها در جریان سخنرانی های خود بر لزوم «مسالمت آمیز» باقی ماندن انقلاب بحرین تأکید و از آن به عنوان رمز موفقیت بر استبداد آل خلیفه یاد می کَرد. از همین روی، مردم بحرین صدور حکم سلب تابعیت «شیخ عیسی قاسم» را نوعی عبور از خطوط قرمز خود می‌دانند و درست به همین دلیل است که لحظه ای در تظاهرات‌ ضد دولتی آنها و تحصن‌شان در مقابل منزل شیخ عیسی حتی وقفه کوچکی به وجود نیامده است.

آیت الله شیخ «عیسی احمد قاسم الدرازی البحرانی» برجسته ترین شخصیت دینی و سیاسی و رهبر شیعیان بحرین است. وی در روستایی به نام «الدراز» از روستاهای حومه منامه پایتخت بحرین دیده به جهان گشود. مراحل تحصیل ابتدایی را در همین روستا گذراند و سپس تحصیلات علوم دینی را در سال های ابتدایی ۱۹۶۰ میلادی در محضر شیخ «علوی الغریفی» آغاز کرد.

شیخ عیسی قاسم با اعتقاد به ضرورت ایجاد تشکیلاتی برای دستیابی به اهداف خود، با کمک جمعی دیگر از عالمان و دلسوزان بحرینی، اقدام به تأسیس احزاب و تشکل‌هایی در بحرین کرد که از آن جمله می توان جمعیت التوعیه الاسلامیه را نام برد. هدف از ایجاد این جمعیت، جلوگیری از نشر و اشاعه افکار مارکسیستی در میان جوانان در آن برهه از زمان بود تا زمانی که حکام بحرین فعالیت این جمعیت را ممنوع اعلام کردند (۱۹۸۴)، وی ریاست آن را به عهده داشت.

حزب الوفاق از دیگر احزابی است که شیخ عیسی در تاسیس آن نقش داشت؛ شیخ عیسی قاسم در جمعیت الوفاق نیز نقشی فراتر از یک مؤسس دارد و بیشتر رهبر معنوی این جنبش به شمار می‌رود؛ چرا که دبیرکل الوفاق، شیخ علی سلمان شاگرد شیخ عیسی قاسم است و حتی زمانی که شیخ عیسی قاسم برای تحصیل به ایران مهاجرت کرد، شیخ علی سلمان را به عنوان جانشین خود برای اقامه نماز جمعه منصوب کرد.

شیخ عیسی قاسم با توجه به سوابق علمی و مبارزاتی در میان شیعیان بحرین جایگاه ویژه‌ای دارد. وی استاد بسیاری از فعالان سیاسی بحرینی است و به همین جهت همگان او را رهبر شیعیان بحرین در جریان بیداری اسلامی می‌دانند.

وی هر چند در آغاز انقلاب ۱۴ فوریه که در اعتراض به سیاست‌های آل خلیفه در بحرین شکل گرفت، مواضع خود را به صراحت بیان کرد و رهبر قیام گردید و با حضور در جمع معترضان و هم‌چنین عیادت از مجروحان و زندانیان به بیان اعتراض خود علیه حکومت ادامه داد.

سلب تابعیت رهبر عالی شیعیان بحرین، انقلاب این کشور را وارد مرحله جدیدی کرد. مردم بحرین نه تنها در مقابل این اقدام سرکوبگرانه سکوت نکردند، بلکه فعالیت‌های انقلابی خود علیه رژیم آل خلیفه را تشدید کردند تا این پیام را به مقامات این رژیم برسانند که اولا؛ رژیم آل خلیفه برای از میان برداشتن شخصیتی همچون شیخ عیسی قاسم ابتدا باید از دوستداران بیشمار وی عبور کند و ثانیا؛ از میان برداشته شدن شیخ قاسم نه تنها موجب خاموش شدن زبانه‌های آتش خیزش و انقلاب مردمی نمی شود، بلکه زمینه ظهور شیخ قاسم‌ها را نیز فراهم می کند.

اکنون رژیم آل خلیفه تصمیم جدید گرفته است. این رژیم نه تنها از تصمیم پیشین خود مبنی بر سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم صرف نظر نکرده، بلکه پا را از گلیم خود فراتر نهاده و امروز چهارشنبه را به عنوان موعد محاکمه «شیخ عیسی قاسم» تعیین کرده است. این اقدام آل خلیفه واکنش های متعدد داخلی و خارجی را به دنبال داشته است. بدون شک در صورت تحقق این مسأله (محاکمه شیخ عیسی قاسم) تحولات بحرین وارد مرحله جدیدی خواهد شد که نتیجه آن چیزی جز نابودی آل خلیفه نخواهد بود.

در این میان، جنبش «آزادی و دموکراسی» بحرین با صدور بیانیه ای تأکید کرده است: «اقدام آل خلیفه برای محاکمه شیخ عیسی قاسم یک گام خطرناک و جنون آمیز محسوب می شود». این جنبش در ادامه آورده است: «رژیم آل خلیفه باید بداند که بازی با خطوط قرمز مردم بحرین حتی امنیت منطقه را نیز با مخاطره جدی مواجه خواهد ساخت». در این بیانیه تأکید شده است: «محاکمه شیخ عیسی قاسم، ملت بحرین را برای دفاع از شخصیت های برجسته دینی خود، در مقابل گزینه های سختی قرار می‌دهد».

بدون شک از آنچه که در این بیانیه به عنوان «گزینه های سخت» یاد شده است، می توان گزینه «مقاومت مسلحانه» را استنباط کرد. تا به امروز اینگونه استنباط می شُد که رژیم آل خلیفه با هدف منحرف کردن مسیر انقلاب بحرین از «مسالمت آمیز» بودن به «خشونت گرایی» دست به سلسله اقدامات خصمانه علیه آنها می زند. اما اکنون اوضاع فرق کرده است و این رژیم خطوط قرمز مردم بحرین و یا حتی به تعبیری جهان اسلام را هدف قرار داده است. از همین روی، پیش بینی می شود که انقلابیون بحرینی در وهله اول تمام تلاش خود را برای ممانعت از محاکمه شیخ عیسی قاسم به کار می بندند و در وهله دوم در صورت عدم کارگر افتادن این تلاش ها، «مقاومت مسلحانه» را در دستور کار خود قرار دهند.

در همین ارتباط، «مجید المشعل» سخنگوی شیخ عیسی قاسم می گوید: «گزینه مسالمت آمیز یک گزینه راهبردی برای حرکت سیاسی توسط مردم در بحرین محسوب می شود اما عدم تغییر این گزینه به شرایطی بستگی دارد؛ از جمله این شرایط نیز باقی ماندن شیخ عیسی قاسم در میان مردم و هدایت روند اقدامات آنها است».وی ادامه می دهد: « در صورتی که به شیخ تعرض شود و یا آزاری به وی رسد و همچنین از مردم دور گردد، دیگر برای باقی ماندن گزینه مسالمت آمیز و بحران و راهکار آن در چارچوب اراده ملی ضمانتی نخواهد بود».

پس از انتشار خبر تصمیم رژیم آل خلیفه برای محاکمه شیخ عیسی قاسم، موج گسترده ای از اعتراضات مردمی در این کشور به راه افتاده است. هزاران نفر از مردم بحرین در اقصی نقاط این کشور به ویژه در شهر «الدراز» دست به برگزاری تظاهرات ضد دولتی زده اند. آخرین اخبار حاکی از آن است که هزاران شهروند بحرینی به نشانه اعتراض به محاکمه شیخ عیسی قاسم در اطراف محل سکونت وی حلقه انسانی ایجاد کرده اند.

مناطق مختلف بحرین به ویژه شهر «الدراز» از شب گذشته تاکنون صحنه تظاهرات و اعتراضات مردمی است که در اغلب موارد نظامیان رژیم آل خلیفه با یورش‌های گسترده خود، اقدام به سرکوب شرکت کنندگان در تظاهرات کرده اند. در این میان اما صدای سکوت جامعه جهانی بیش از هر وقت دیگری در گوش مسلمانان جهان شنیده می شود. معیارهای دوگانه جامعه جهانی در قبال تحولات منطقه به ویژه آنچه که در سوریه، عراق، بحرین و یمن می گذرد، نقش مهمی سرکوب های گسترده مردمی توسط حکام مستبد داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.