حدود یک سال تا شروع رسمی عرصه رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۹۶ باقی مانده و زمزمه‌هایی نسبت به کاندید شدن برخی از شخصیت‌ها شنیده می‌شود.

تکاپوی مرد بهاری یا کاریزمای سردار سلیمانی؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ با آنکه حدود یک سال تا شروع رسمی عرصه رقابت‌های ریاست‌جمهوری 96 باقی مانده، اما زمزمه‌هایی درباره اینکه چه کسانی در مقام کاندیدا حضور خواهند داشت، شنیده می‌شود.
در حالیکه اغلب اصولگرایان تاکنون سخن صریحی پیرامون گزینه‌های خود برای رقابت با اصلا‌ح‌طلبان در انتخابات آتی مطرح نکرده‌اند و به انحای گوناگون از بیان آن طفره رفته و معرفی کاندیداهایشان را به آینده‌ای دور یا نزدیک ارجاع می‌دهند، برخی اصلاح‌طلبان در تحلیل‌های خود از همین حالا و به ضرس قاطع برای جبهه اصولگرایی نامزد تعیین می‌کنند.
بر همین اساس، صادق زیباکلام بر این باور است که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق و سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، دو گزینه‌ای هستند که اصولگرایان قطعا برای انتخابات 96، به یکی از آن‌ها رجوع خواهند کرد.
گمانه زنی‌ها پیرامون حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات 96 از زمانی بیشتر و بیشتر قوت گرفت که وی در ابتدای سال 95 و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 کاندیدا خواهید شد یا نه؟ گفت: " ان‌شاءالله سال 96 همه همدیگر را خواهیم دید."
از سوی دیگر عده‌ای بر این اعتقادند که سفرهای استانی احمدی‌‌نژاد و سخنرانی‌هایی که هر از چندگاهی در نقاط مختلف کشور برگزار می‌کند، دال بر بازگشت وی به ریاست جمهوری است.
اما فارغ از تمام سرنخ‌هایی که بوی بازگشت رئیس دولت بهار به پاستور را می‌دهد، برخی تحلیلگران معتقدند احمدی‌نژاد برای حضور در دوره بعدی انتخابات‌، علاوه بر عبور از فیلتری به نام شورای نگهبان، باید رضایت احزاب گوناگون طیف اصولگرایی را به جهت آنکه در گذشته اعلام کرده "من اصولگرا نیستم و اصولگرایان در رأی‌آوری من نقشی نداشته‌اند"  بدست آورد.
حسین قیومی، عضو حزب مردم‌سالاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در واکنش به سوالی پیرامون کاندیداتوری احمدی‌نژاد در انتخابات آتی گفت: "اصولگرایان می‌دانند احمدی‌نژاد قابلیت رقابت با روحانی را ندارد."
با این وجود باید منتظر ماند و دید آیا راست کیشان سیاسی باری دیگر به احمدی‌نژاد اعتماد می‌کنند و یا آنکه گزینه‌های دیگری را برای جانشینی وی در انتخابات مدنظر قرار می‌دهند.
اما می‌رسیم به شخصیتی که اعتبار خود را نه در رقابت و جناح‌بندی‌های سیاسی بلکه با تن کردن لباس سربازی ولایت و مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه احراز کرده است. شیرمرد کرمانی سال‌های زیادی است که تبدیل به یک قهرمان ملی برای ایرانیان شده است، کسی که مردم عراق و سوریه "فرشته نجات" می‌نامندش.
قاسم سلیمانی در دوران 20 ساله فرماندهی سپاه قدس همواره خود را دور از سیاست‌های حزبی نگاه داشته است؛ اما اکنون به دلیل کسب محبوبیت و کاریزمای بالا در میان مردم، گمانه زنی‌هایی درخصوص حضورش در میان نامزدهای انتخابات آتی ریاست جمهوری مطرح می‌شود.

 
تکاپوی مرد بهاری یا کاریزمای سردار؟
 
چندی پیش ( 19 خرداد ماه) محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در نشست ماهانه جامعه مهندسین درباره اینکه «آیا اخبار مربوط به کاندیداتوری سردار قاسم سلیمانی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 صحت دارد و آیا وی گزینه اصولگرایان است یا خیر؟» گفت: سردار سلیمانی در نشست فراکسیون ولایت حضور داشته است، اما وی کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیست.
همچنین زهره طبیب‌زاده عضو جبهه پایداری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در واکنش به کاندیداتوری سردار سلیمانی برای انتخابات سال 96 گفت: سردار سلیمانی به جهت ایجاد روحیه غرور ملی در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و نباید با مطرح کردن نام وی برای انتخابات ریاست جمهوری، وجهه نظامی سردار را کم اهمیت جلوه داد. 
عضو جبهه پایداری با بیان اینکه تاکنون سردار سلیمانی از هیچ تریبونی درباره ورود به انتخابات 96 اظهار نظر نکرده است، اظهار داشت: سردار سلیمانی به جهت جایگاه و شخصیتش به ویژه در زمینه فعالیت‌های نظامی‌، اقتضای حضور در جایگاه ریاست جمهوری را ندارد. 
وی با بیان اینکه برخی بر اساس تخیلاتشان سخن می‌گویند، تصریح کرد: مطرح شدن نام سردار سلیمانی به عنوان کاندیدای اصولگرایان در انتخابات سال 96 تنها بر اساس ظن و گمان یکسری افراد است و واقعیت ندارد.
طبیب‌زاده افزود: برای اثبات هر ادعایی باید قرائنی وجود داشته باشد اما هیچ قرینه‌ای برای ورود سردار سلیمانی به انتخابات سال 96 وجود ندارد.
عضو جبهه پایداری با تأکید بر اینکه نباید مطرح کردن چنین شخصیتی در موضع ریاست جمهوری جایگاه وی به عنوان قهرمان ملی کشور را مورد خدشه قرار دهد، خاطر نشان کرد: پرداختن به چنین شایعاتی به نفع مصالح ملی نیست.
 
تکاپوی مرد بهاری یا کاریزمای سردار؟

** با این تفاسیر محتمل نبودن ورود حاج قاسم به انتخابات 96 بیش از محتمل بودنش باورپذیر است. نه از آن جهت که سردار پایگاه رای ندارد یا در بین افکارعمومی چهره محبوبی نیست، بلکه از آن جهت که وی طی سال‌های اخیر در برابر وقایع سیاست داخلی سکوت پیشه کرده است و از خود تصویر یک نظامی فراجناحی و غیرسیاسی را به نمایش گذاشته است و با فرماندهی نظامی در سوریه و یا شهرهای داعش زده عراق، نشان داده که هویتی فراتر از تکیه بر مسند ریاست جمهوری دارد.
اما با وجود همه تحلیل‌هایی که حضور سردار سلیمانی در معادلات سیاسی کشور را تقریبا امری محال می‌داند، هیچ غیرممکنی وجود ندارد و باید دید آیا سردار محبوب ایران، در کسوت ریاست جمهوری وارد می‌شود یا آنکه همچنان در لباس رزم برای کشورمان افتخارآفرینی می‌کند. 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.