مسئولان امنیتی مغرب نقشه تروریستی داعش برای تشکیل یک ولایت وابسته به خود تحت عنوان «دولت اسلامی در مغرب» را خنثی کردند.

خنثی شدن نقشه تروریستی داعش در مغرب/ بیش از ۵۰ نفر بازداشت شدند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، مسئولان امنیتی مغرب نقشه تروریستی داعش برای تشکیل یک ولایت وابسته به خود تحت عنوان «دولت اسلامی در مغرب» را ناکام گذاشته و بیش از 50 فرد مظنون را در این زمینه بازداشت کردند.

وزارت کشور مغرب با صدور بیانیه ای اعلام کرد در پی زیر نظر گرفتن تحرکاتی که «هدف از آن ایجاد ناامنی در کشور» بود حدود 52 فرد مظنون بازداشت شده اند که به محض پایان تحقیقات به دستگاه قضایی ارجاع داده خواهند شد.

در این بیانیه آمده است، این تحقیقات با نظارت دفتر مرکزی تحقیقات قضایی وابسته به مدیریت اطلاعات داخلی و افسران پلیس قضایی و نیز دادستان کل در جریان است.

نقشه داعش برای منفجر کردن مراکز رسمی و ترور مسئولان امنیتی ونظامی

این در حالی است که بنابر بیانیه وزارت کشور مغرب به نظر می رسد داعش در تکاپوی منفجر کردن نهادهای رسمی و اماکن تفریحی در شهرهای مختلف مغرب به اضافه ترور  مسئولان امنیتی و نظامی و نیز جهانگردان بود.

در تحقیقات انجام شده آمده است که نیروهای امنیتی در چارچوب برنامه پیشگرانه از نوزدهم ماه جاری میلادی  143 نفر که رویکردها و گرایش های تروریستی داشتند زیر نظر گرفتند و در نتیجه به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه ای 52 نفر از آنان را بازداشت کردند.

جذب تعدادی جوان و افراد کم سن و سال برای ایجاد تنش و ناآرامی

همچنین بیانیه وزارت کشور مغرب حاکی از این است که افراد بازداشت شده «در سطح فرماندهی» بوده و در شهرهای مختلف مغرب فعالیت داشته و در تکاپوی اجرای نقشه حملات تروریستی قریب الوقوع بودند و تعدادی جوان و افراد کم سن و سال را نیز جذب کرده بودند تاآنان را فریب داده و به مناطق متشنج اعزام کنند.

بازرسی منازل بازداشت شده و کشف مواد انفجاری

عملیات بازرسی منازل افراد بازداشت شده به کشف مقادیری سلاح و اسناد منجر شد که در آن به راههای ساخت مواد منفجره و اطلاعیه هایی با رویکردهای تحریک آمیز اشاره شده است .

همچنین مقادیری کابل های برق و میخ کشف و ضبط شد حال آنکه گفته می شود از این وسایل برای ساخت کمربندهای انفجاری و مواد منفجره و بسته های انفجاری استفاده می شود.

علاوه برمقادیری سم در این منازل کشف شد ونشانه هایی از نقشه به راه انداختن جنگ های خیابانی به دست آمد به اضافه اینکه وابستگی یکی از متهمین به داعش و ارتباط او با تروریست های منطقه ساحلی محرز شده است.

بر اساس بیانیه وزات کشور مغرب، نقشه اقدامات تروریستی آماده بود که به زودی  اجرا شودد و هدف مورد نظر این نقشه نیز نهادها و دستگاههای رسمی و ترور مسئولان امنیتی و نظامی و جهانگردان بود.

همچنین بر اساس آن قرار بود مراکز رسانه ای رسمی و جشنواره ها و اماکن تفریحی در شهرهای مختلف مغرب هدف قرار بگیرد.

در بیانیه وزارت کشور مغرب، «نقشه خرابکارانه» مزبور خطرناک توصیف شده و آمده است که بر اساس نقشه پیشگیرانه از سال 2002، 159 گروهک تروریستی شناسایی و از بین رفته اند که از این تعداد 38 مورد مربوط به ابتدای سال 2013 تا کنون است که با داعش مرتبط بودند.

نکته قابل ملاحظه اینکه تعداد افرادی که اکنون بازداشت شده اند، بزرگترین گروه بازداشت شده در چند سال اخیر به شمار می آیند.

تهدید عناصر تروریستی به تشکیل گروه جدید تروریستی در کشورهای خود

مغرب از سال 2014 هنگامی که داعش مناطق گسترده ای از شمال عراق و سوریه را به اشغال در آورد، از آماده باش امنیتی خبر داد به ویژه اینکه کارشناسان امنیتی از ملحق شدن صدها تبعه مغربی، الجزایری و تونسی به گروههای تروریستی در سوریه خبر داده اند که برخی از این افراد تهدید کرده اند به کشورهای خود باز می گردند و شاخه های تروریستی جدیدی را در آنجا تاسیس می کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.