فرهنگ/ زهره کهندل: قایم‌مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: متأسفانه با رشد بی‌رویه دانشگاه‌ها در نظام آموزش عالی ایران، با فشار نمایندگان، در شهرهای مختلف دانشگاه‌های صنعتی احداث شده که به‌هیچ‌وجه مورد نیاز آن شهرها نبوده است.

بدون اینکه نیاز باشد دانشگاه صنعتی تأسیس شد

دکتر سعید سهراب‌پور در سومین روز از دهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مشهد به تبیین وضعیت علمی ‌و پژوهشی کشور پرداخت. او در ادامه سخنانش افزود: همین امر باعث شده که در یک شهرستان کوچک دانشگاهی ایجاد شود که نه استاد، نه آزمایشگاه و نه بودجه پژوهشی و عمرانی مناسب در اختیار دارد.

سهراب‌پور با اشاره به کاهش تقاضای دانشگاه‌ها برای مقطع کارشناسی گفت: در حال حاضر نظام آموزش عالی دانشگاه‌ها به سمت افزایش ظرفیت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا رفته است. البته در دوره دکترای تخصصی که زیر نظر وزارت بهداشت است، جلوی این رشد بی‌رویه گرفته شده است؛ در حالی که شاهد افزایش دکترای حرفه‌ای آموزش عالی هستیم.

وی با اشاره به افزایش جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ایرانی، این افزایش را نتیجه رشد علمی ‌مناسب ایران در مقطع تحصیلات تکمیلی در منطقه و امنیت بی‌نظیر کشور ایران در منطقه که مدیون از‌جان‌گذشتگی شهدا و جانبازان در سال‌های پس از انقلاب بوده است، دانست.

دکتر سهراب‌پور گفت: رشد تعداد مقالات علمی ‌ایران در پایگاه ISI در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده و دلیل اصلی آن نیز کمبود بودجه پژوهشی در نظام آموزش عالی ایران است.

به گفته وی، اعتبارات تحقیق و توسعه کشور در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرد و صرفاً در سال 95 و با تأکید مقام معظم رهبری به میزان 1 درصد افزایش یافت و بر اساس برنامه ششم توسعه باید به 4 درصد برسد.

او خاطرنشان کرد: در بین رشته‌های مختلف فقط رشته نانو از وضعیت خوبی برخوردار است و دلیلش هم این است که مسؤولین این بخش در سال‌های گذشته تغییر نکرده‌اند.

به باور سهراب‌پور تغییر مدیریت دانشگاه‌ها در فواصل زمانی بسیار کوتاه آسیب‌هایی را به همراه دارد. این تغییر و تحولات را دانشگاه‌های مهم دنیا مشاهده نمی‌کنیم و گاهی یک رئیس دانشگاه حتی تا پایان عمر در ریاست آن دانشگاه باقی می‌ماند.

وی با تأکید بر اهمیت توسعه و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در کشورمان گفت: آلمان به شرکت زیمنس و هلند به شرکت فیلیپس خود افتخار می‌کند. ما هم باید شرکت‌های دانش‌بنیانی داشته باشیم که بتوانیم به آنها افتخار کنیم.

سهراب‌پور یادآور شد: وقتی که نیاز به سوخت 20 درصد هسته‌ای برای راکتور تهران داشتیم، دکتر شهریاری با محاسبات پیچیده، این صنعت را به‌صورت بومی‌ به دست آورد و در حال حاضر این صنعت به‌صورت بومی ‌در کشور وجود دارد و باعث قدرت ما در جهان شده است. در حالی که کشورهای قدرتمند فکر نمی‌کردند که ما بتوانیم به این حد از پیشرفت علمی ‌دست پیدا کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.