مراسم نهمین سالگرد ارتحال آیت‌الله مشکینی با حضور و سخنرانی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور برای اولین بار در مصلای قدس قم برگزار می‌شود.

آیت‌الله مشکینی سمبل اخلاق و معنویت در جامعه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، هشتم مرداد مصادف با سالروز ارتحال آیت الله شیخ علی اکبر فیض معروف به آیت الله مشکینی، امام جمعه قم است.

 

آيت‌الله‌ علي‌ اكبر فيض‌، معروف‌ به‌ مشكيني‌ در سال‌ 1300 هجري‌ شمسي‌ در روستايي‌ از توابع‌ بلوك‌ مشكين‌ و در ميان‌ خانواده‌اي‌ متدين‌ و اهل‌ علم‌ به‌ دنیا آمد، آیت‌الله‌ مشكيني‌ در سال‌هاي‌ تحصيل‌ خود در محضر عالمان‌ بسياري از جمله آیت الله بروجردی، آیت الله محقق داماد و امام خمینی (ره) بود و در سال‌های عمر خود به فعالیت در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بسیاری پرداخته است.

 

آیت‌الله‌ مشكيني‌ سال‌ها به‌ تدريس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ اشتغال‌ داشته‌ است‌ و درس‌ تفسير او از دروس‌ مشهور حوزه‌ علميه‌ قم‌ بوده‌ است‌. تأسیس مؤسسه الهادی از جمله اقدامات ایشان است که به چاپ کتاب‌های اسلامی در سطوح مختلف جامعه می‌پردازد؛ همچنین کتاب‌ها و مقالات فراوانی در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی تألیف کرده است.

 

«اصطلاح‌ الاصول‌»، «مصطلحات‌ الفقه‌»، «الفقه‌ الماثور»، «دروس‌ في‌ الاخلاق»، «ازدواج‌ در اسلام‌»، «مفتاح‌ الجنان‌»، «واجب‌ و حرام‌ احكام‌ الزامي‌»، «ترجمه‌ قرآن‌ كريم‌ به‌ زبان‌ فارسي‌»، «واجبات‌ و محرمات»، «بحث‌ تكامل‌ از نظر قرآن‌»، «زمين‌ و آنچه‌ در آن‌ است‌»، «تقليد چيست‌؟»، «رساله‌ خمس»، «نهج‌ البلاغه‌ موضوعي‌» و «تفسير روان‌ براي‌ نسل‌ جوان» از جمله کتاب‌های تألیفی آیت الله مشکینی است.

 

آیت الله مشکینی در عرصه سیاسی فعالیت‌های گسترده ای داشت، وی از جمله افرادی بود که به نهضت امام خمینی (ره) پیوست و در مبارزات انقلابی خود سختی‌های زیادی کشید و به شهرهای مختلف تبعید شد؛ پس از این که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، مسئولیت‌های مختلفی به عهده داشت، از جمله در دوران پس از انقلاب اسلامی، ریاست مجلس خبرگان رهبری، عضویت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امامت جمعه قم و ریاست شورای بازنگری قانون اساسی به عهده ایشان بود.

 

آیت الله مشكيني‌ پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام جمعه دائم قم بود، وی در تیر ماه 1386 (نیمه رجب 1428) در بیمارستان بقیه الله بستری شد و در روز 8 مرداد ماه 1386 در سن 86 سالگي دعوت حق را لبيك گفت. مراسم تشییع آیت الله مشکینی در تهران و سپس در قم باحضور پرشور شخصیت‌های کشوری، لشگری، علمی، حوزوی و عموم مردم برگزار شد و پیکر آن مرحوم پس از اقامه نماز به امامت آیت الله مکارم شیرازی درحرم مطهر حضرت معصومه (س) و در جوار قبور مراجع عظام تقلید آرام گرفت.

 

آیت الله مشکینی سمبل اخلاق و معنویت بودند

 

حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر ولدان، مسئول نهاد نماز جمعه قم به مناسبت سالروز ارتحال آیت الله مشکینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، عنوان کرد: آیت الله مشکینی از جمله پشتوانه‌های معنوی نظام جمهوری اسلامی ایران و الگوهای اخلاقی حوزه علمیه و روحانیت بودند.

 

مسئول نهاد نماز جمعه قم با اشاره به این که شخصیتی همانند آیت الله مشکینی در جامععه کم نظیر است، گفت: آیت الله مشکینی در اوج مسئولیت‌هایی که در جامعه داشتند، همواره زهد خود را حفظ کردند و همواره در مسیر صراط مستقیم انقلاب تا آخرین لحظات عمر خود ایستادگی کردند.

 

حجت الاسلام و المسلمین ولدان افزود:  نفس‌های پاک آیت الله مشکینی چه در کلاس‌های درس ایشان، چه در نماز جمعه قم و چه در مجلس خبرگان رهبری همواره با دل و جان نمازگزاران و مردم طنین می‌افکند و آن‌ها را شیفته معنویت و معارف اسلامی می‌کرد.

 

وی با بیان این که آیت الله مشکینی نماد اخلاق هستند، گفت: آیت الله مشکینی سمبل و نماد اخلاق و معنویت در نماز جمعه قم آن سال‌ها بودند به همین دلیل، یاد و خاطره ایشان گرامی داشته می‌شود تا مردم بدانند که سرمایه ای چون ایشان در کشور ما وجود داشته است.

 

مراسم نهمین سالگرد ارتحال آیت‌الله مشکینی در مصلای قدس قم برگزار می‌شود

 

مسئول نهاد نماز جمعه قم یادآور شد: امسال در نماز جمعه‌های مراکز برخی استان‌ها از جمله قم، تهران، اردبیل، مشهد، صوت و آوای بیانات آیت الله مشکینی پخش می‌شود، همچنین بیانات ایشان به صورت نشریه صوتی در فضای مجازی منتشر می‌شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین ولدان تصریح کرد: مراسم نهمین سالگرد ارتحال آیت الله مشکینی در روز جمعه (8 مرداد) ساعت 11 صبح برای اولین بار در مصلای قدس قم به همت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.

 

وی ادامه داد: در این مراسم، حجت الاسلام تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور سخنران مراسم خواهد بود و پس از آن،  نماز جمعه به امامت آیت الله اعرافی برگزار می‌شود.

 

مسئول نهاد نماز جمعه قم در پایان یادآور شد: امسال به دلیل جلوگیری از اسراف و اقتصاد مقاومتی از چاپ بنر و پوستر زیاد به مناسبت سالروز ارتحال آیت الله مشکینی خودداری کردیم و اطلاع رسانی از طریق رسانه و فضای مجازی صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.