ما در استفاده از تکنولوژی از اروپا و آمریکا، اروپایی تر و آمریکایی تر بوده و دیوانه وار درصدد استفاده آنها هستیم؛ تا زمانی که اخلاق سکولار از جامعه حذف نشود، سبک زندگی دینی نمی شود.

در استفاده از تکنولوژی، غربی تریم! / تا اخلاق سکولار داریم، سبک زندگی دینی نمی شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اصلاح سبک زندگی از طریق افزایش فضایل و کاهش رذایل اخلاقی اظهار کرد: سبک زندگی اسلامی یک نوع سبک اخلاقی است که قابل تامل و توجه است.

 

وی ادامه داد: آن موضوعی که بیشتر در سبک زندگی اسلامی جلب توجه و خودنمایی می کند، آن است که در این سبک اخلاقیات رعایت می شود و افراد جامعه باید عاری از رذایل اخلاقی باشند به عبارت دیگر اساسا ماموریت اصلی دین اسلام، اخلاق و توجه به آن است.

 

مولف کتاب "تجربه دینی و گوهر دین" با اشاره به حدیث مکارم اخلاق اضافه کرد: مطابق با این روایت ارزشمند، رسالت پیامبر اکرم (ص) اخلاق و پرداختن به آن است همان گونه که ایشان می فرمایند: «اِنِّی بُعِثتُ لِاُتِمِمُ مَکارِمُ الاَخلاق؛ من برای کامل کردن مکارم اخلاق برگزیده شده‌ام». بنابراین باید فضایل اخلاقی تقویت شوند تا جامعه شکل و صورت دینی به خود بگیرد.

 

حجت الاسلام قائمی نیا همچنین در پاسخ به این سوال که امروز چرا آستانه آرامش اجتماعی پایین آمده و تنش و درگیری میان افراد به راحتی قابل وقوع است و این پدیده چه عواقب سوئی را به جامعه و افراد تحمیل می کند، به شبستان گفت: متاسفانه این مساله یکی از بزرگ ترین معضلات اجتماعی است که امروز ما با آن درگیر هستیم.

 

وی در ادامه تصریح کرد: دلیل این موضوع نیز تعارضی است که در جامعه وجود دارد؛ ما از یک سو معتقد به اصول و نظام و مبانی اسلامی هستیم که کرامت انسانی و آرامش و اخلاقیات را توصیه می کند، از سوی دیگر از لحاظ درونی بر جامعه اسلامی ما اخلاق سکولار حاکم است و این بر خلاف اعتقاد و ادعا و شعاری است که مطرح می کنیم.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه با اظهار تاسف از این که بسیاری از رسانه ها از جمله صدا و سیما به نوعی اخلاق سکولار را رواج می دهد، بیان کرد: این نوع از اخلاق تنش زا بوده و در پیِ آن، ارزش های الهی به چشم نمی آید و متاسفانه تاثیرات منفی و نامطلوبی را بر جا خواهد گذاشت.

 

حجت الاسلام قائمی نیا تاکید کرد: تا زمانی که این اخلاق سکولار از جامعه ما حذف نشود و از بین نرود و رسانه ها نیز در ترویج آن کوشا باشند و فعالیت کنند، سبک زندگی ما دینی نخواهد بود.

 

به گفته وی متاسفانه در پی رواج اخلاق سکولاری، جامعه ما تنش زا، مصرف گرا و بشدت در حال دنیاگرایی است که در هیچ فرهنگ دینی چنین موضوعی قابل قبول و مطلوب نیست؛ ما در استفاده از تکنولوژی از اروپا و آمریکا، اروپایی تر و آمریکایی تر هستیم و در استفاده از این دستاوردها، عقب نیستیم و دیوانه وار در پی این استفاده هستیم و مسائل مادی و مالی ارزش والایی برای ما پیدا کرده است.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با یادآوری اینکه در حقیقت جامعه ما بر اساس تحصیل ثروت و مادیات برنامه ریزی شده است نه کسب معنویت، ابراز کرد: این رویکرد با توجه به اینکه ما با محدودیت فرهنگ مواجه هستیم، برای ما تنش ایجاد می کند؛ در واقع ورود نسنجیده ما به عالم تکنولوژی با این سرعت و استفاده کردن از تولیدات جدید، یک نوع روحیه سکولار آن هم در سطح بالا در میان اعضای جامعه پدید آورده است که این مشکل جدی است که اگر رفع نشود، معضلات و مسائل بیشتری به همراه خواهد داشت.

 

حجت الاسلام قائمی نیا در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد تبلیغاتی که در جامعه ما در جهت مصرف بیش از حد از تکنولوژی می شود، نامطلوب است و روحیه ای که در جامعه ما وجود دارد، روحیه تولیدی نیست، بلکه مصرفی است و رسانه ها نیز به این مساله دامن می زنند و این مساله موجب می شود نگاه افراد به یکدیگر برادرانه نباشد بلکه از روی دشمنی باشد که این رویکرد تنش های بسیاری ایجاد خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.