۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
کد خبر: 406431

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: اگر در موضوع «بانوان و مسجد» نگاه عالمانه نداشته باشیم، دچار آسیب های جدی می شویم.

فعالیت های مساجد در قبال بانوان

گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری  در هم اندیشی ائمه جماعات فعال در حوزه مسجد و بانوان که امروز برگزار شد، ضمن تشکر از حضور و ارائه نظرات و پیشنهادات صاحب نظران در این زمینه ابراز امیدواری کرد، دیدگاه های کارشناسی  برای تدوین سند نهایی  "مسجد و بانوان" مفید واقع شود.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر به این موضوع و سایر موضوعات مرتبط با مسجد و امام جماعت نگاه عالمانه نداشته باشیم، دچار آسیب های جدی می شویم، اظهار کرد: ما در حال حاضر به صورت سلیقه ای برخورد می کنیم، در صورتی که فعالیت ها و برنامه های ما در قبال بانوان باید روشمند و بر اساس مبانی درست باشد. باید نگاه هایمان به موضوعات عالمانه، عمیق، جامع و متناسب با زمان باشد نه عملکردی، سلیقه ای و اقتضایی.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) هنر به میدان آوردن بانوان را در نهضت انقلاب اسلامی نشان دادند، ادامه داد: باید نگاهمان را به این موضوع اصلاح کنیم و برای موفقیت همه به میدان بیاییم. در حال حاضر توجه به موضوع مخاطبین مسجد در کشورهای اسلامی دیگر و در فرق اسلامی هم مورد توجه قرار گرفته است با اینکه کشورهای اهل تسنن از نظر روشنفکری دینی از ما عقب تر هستند.

 

علی اکبری خاطرنشان کرد:امسال ما موضوع «مسجد و بانوان» را ناظر به ظرفیت ها و آسیب ها، تا رسیدن به یک جمع بندی و سند پیش می بریم تا در ادامه به مراکز مختلف ارائه کنیم.

هدف ما تقویت مشارکت بانوان در مسجد است

بنابراین گزارش، حجت الاسلام سعید کرمی، هم  در هم اندیشی ائمه جماعات و فعالان  حوزه «مسجد و بانوان»  با بیان اینکه دشمن با همه توان خود از همه ابزار استفاده می کند تا هویت زن ایرانی را از او جدا کند، اظهار کرد: مسجد کانون تربیت دینی و خواستگاه هویت ملی و دینی است و می تواند علاوه بر دفاع در برابر دشمن در جایگاه فعال قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه انقلاب ما مدیون مسجد است و منبر مهمترین رسانه است، ادامه داد: هدف ما تقویت مشارکت بانوان در مسجد است چرا که در مساجد آن مواجهه کریمانه ای که باید با بانوان صورت نمی گیرد. در مسجد برای زنان شرایط مناسبی فراهم نیست و معمولا فضاهای تاریک و نامناسب را به بانوان اختصاص می دهند.

 

معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه موضوعات و مطالبی که در مساجد مطرح می شود بیشتر مردانه است و کمتر به بانوان پرداخته می شود، گفت: بسته پیشنهادی در معاونت فرهنگی طراحی شده است که البته نیاز به همفکری و تکمیل دارد و شامل پیشنهاداتی در حوزه فضای کالبدی و محتوایی است.

 

 کرمی با اشاره به اینکه هیچ مشاوری در این حوزه بهتر از ائمه جماعات نیست، تنظیف مکان بانوان و سرویس های بهداشتی، نصب تلویزیون مدار بسته برای دیدن سخنران، بهسازی سیستم صوتی، رعایت بهداشت مسجد، ایجاد خانه کودک در مسجد، اهتمام امام جماعت به موضوعات خاص بانوان، گرامیداشت مناسبت های ویژه بانوان را به عنوان پیشنهادات اصلی مطرح کرد.

 

شایان ذکر است،این همایش صبح سه شنبه(ششم مرداد ماه) در مجمتع فرهنگی آموزشی محراب با حضور ائمه جماعات و صاحب نظران فعال در حوزه مسجد و بانوان برگزار شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.