وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قدردانی رهبری از برنامه «ثریا» پشتوانه خوبی برای این برنامه‌ و سازمان صدا و سیما است و مجال و سرمایه بیشتری در اختیار تهیه‌کننده قرار می‌دهد که به ارتقای کمی و کیفی آن افزوده شود.

 پشتوانه خوب «ثریا» چیست ؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «سید محمد حسینی» وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی «ثریا» گفت: برنامه «ثریا» از برنامه‌های تأثیرگذار و موفق صدا و سیما است که با پرداختن به موضوعات و سوژه‌های کاربران و مبتلا به جامعه توانسته در جذب مخاطب و تبیین وضع موجود و چالش‌های فرارو و مهمتر از آن ارائه راهکارها و دستاوردهای خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: تعطیلی و یا وقفه در پخش چنین برنامه‌ای معقول و منطقی به نظر نمی‌رسد و امیدواریم با حمایت بیشتر بتواند وظیفه دیده‌بانی برای پیشرفت را که شعار ثریا است تحقق بخشند. برنامه‌هایی که از پشتوانه کار مطالعاتی و تحقیقاتی برخوردار هستند و دست روی موضوعات حساس و مشکلات موجود می‌گذارند این ظرفیت را دارند که مخاطب را جذب کنند و بیننده‌ احساس کند با وقت‌گذاری برای مشاهده آن به نکات جدیدی دست خواهد یافت.

حسینی در ادامه بیان داشت: فقدان چنین برنامه‌هایی یعنی حذف برنامه‌های جدی و اثربخش و میدان دادن به برخی برنامه‌های خنثی و بی‌خاصیت که صرفاً جنبه سرگرمی و تفنن دارند و از محتوای چندانی برخوردار نیستند و چه بسا خواسته و یا ناخواسته مروج فرهنگ و سبک زندگی غربی هستند. به جای یأس و سرخوردگی، امید و نشاط به بیننده منتقل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سابق گفت: نکته دیگری که از مشکلات چنین برنامه‌هایی است حمایت‌های مالی و ساخت مشارکتی است. در برنامه‌های تبلیغی برای دستگاه‌ها و تشریح خدمات و اقدامات آنها معمولاً وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌ها استقبال می‌کنند ولی برنامه‌ای که به روی دیگر سکه یعنی ضعف‌ها می‌پردازد نه تنها حامی پیدا نمی‌کند بلکه به  انحاء مختلف دست‌اندرکاران آن زیر منگنه قرار می‌گیرند تا یا برنامه را تعطیل کنند یا خط‌مشی خود را به تدریج تغییر دهند و به برنامه‌ای بی‌بر و خاصیت که به خیر و شر کسی و گروهی کاری ندارد تبدیل شود!

وی در ادامه بیان داشت: برنامه «ثریا» صرفاً گفت‌وگو‌ محور نیست بلکه مستندهایی در آن ارائه می‌شود که ساخت این مستندها با توجه به موانع و محدودیت‌هایی که در مواردی به وجود می‌آید دشواری‌های خاص خود را دارد. همچنین هماهنگ کردن و دعوت از کارشناسان و صاحب‌نظرانی که اهل محافظه‌کاری و مماشات نباشند و با روحیه انقلابی و با صراحت ایرادات را مطرح کنند و از آگاهی و دانش لازم در موضوعات خاص برخوردار باشند و در عین حال جانب تقوی را رعایت کنند، امر صعب و دشواری است.

حسینی در ادامه با اشاره به سختی تولید این دست برنامه‌ها در رسانه ملی گفت: ساخت برنامه‌های چالش‌ برانگیز، دشوارتر از برنامه‌های عادی است چون نقد و طرح ایرادات و اشکالات مدیریت‌‌ها و دستگاه‌ها و یا رفتار ناصواب برخی طبقه‌های اجتماعی همیشه با واکنش مواجه می‌شد و فشار و هجمه آنها را به دنبال خواهد داشت. اما برنامه‌هایی که گل و بلبل هستند حساسیت و مخالفت‌ها را برمی‌انگیزند و برای تهیه‌کنندگان و مدیران دردسر کمتری دارند. شاید بیشترین فشارها هم از سوی مدیران دولتی و دستگاه‌های اجرایی باشد که ضعف‌ها و انحرافات مجموعه آنها برملأ می‌شود و یا اطلاعاتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که قبلاً مکتوم و پوشیده بود. البته برخی مدیران در شعار هم از جریان آزادی اطلاعات و شفافیت می‌زنند اما در عمل سعه صدر لازم برای روشنگری پاره‌ای کم‌کاری‌ها یا سوءاستفاده‌ها را ندارند.

قائم مقام وزیر علوم در دولت نهم ادامه داد: به هر حال ساخت برنامه‌ای که با واقعیت سر و کار دارد و منافع و مصالح عده‌ای با آن گره می‌خورد کار ساده‌ای نیست. هم باید پژوهش لازم صورت گیرد و هم در بیان نقاط قوت و ضعف انصاف و عدالت رعایت شود و تنها ذکر مصیبت نباشد بلکه روزنه امیدی گشوده شود که علیرغم معضلات و موانع، اگر عزم و اراده‌ای باشد راه برون‌رفت هم وجود دارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به تلاش‌های این گروه برنامه‌ساز گفت: بنده از نزدیک با سازندگان برنامه آشنایی لازم ندارم ولی خاص کار و زحمت آنها را که می‌بینم تردید ندارم که جوانان دلسوز، خوش فکر و پرتلاشی هستند که از روش‌های انقلاب محسوب می‌شوند و هم رغم آنها تبیین وضع موجود و مشکلات برای درمان دردها و رسیدن به وضع مطلوب و آینده بهتر است. لذا موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را رصد و با بهره‌گیری از رسانه و هنر به دنبال پایان بخشیدن به برخی معضلات و جایگزین ساختن شرایط بهتر در جامعه هستند.

وی افزود: علی‌القاعده دست‌اندرکاران این برنامه کارمندان عادی یک دستگاه نیستند که صرفاً یک وظیفه اداری را انجام می‌دهند بلکه رسالت و مسؤولیت خطیری را مدنظر دارند و از فرصت این برنامه برای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در قالبی جذاب ؟ استفاده می‌کنند.

حسینی ادامه داد: همانطور که اشاره شد هدف اصلاح وضع موجود و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی است که هم مردم در جریان قرار گیرند و هم تلنگری به مدیران باشد که با احساس مسؤولیت و وقت‌گذاری و اهتمام بیشتر فرصت خدمت به نظام اسلامی را مغتنم شمارند و بدانند که حرکات و سکنات آنها زیر نگاه تیزبین فرزند انقلاب است و نمی‌توانند سر خود را چون کبک زیر برف کنند بلکه امروزه اطلاعات ریز و درشت در معرض وزیر ارزیابی همگان است و نمی‌توان با آسمان و ریسمان به هم بافتن و یا مغلطه و سفسطه، قصورها و یا تقصیرها را لاپوشانی کرد و با ذکر پاره‌ای آمار و ارقام و گزارش‌های رنگین کارنامه‌ای درخشان برای خود ارائه کرد. امیدواریم که جرأت و جسارت چنین برنامه‌هایی همواره در خدمت آرمان‌ها و اهداف والای امام، انقلاب و رهبری فرزانه باشد.

رئیس سابق دانشگاه پیام نور در ادامه گفت: با توجه به احاطه و اشراف رهبر حکیم انقلاب و دقتی که ایشان در بیان نقاط قوت و ضعف و یا تقدیر و نقدها دارند و این ظرافت‌ها را کسانی که از نزدیک با رهبری آشنایی دارند بهتر درک می‌کنند، تقدیر از یک برنامه آنهم دوبار، کم‌نظیر به نظر می‌رسد. این تقدیر پشتوانه خوبی برای برنامه‌ «ثریا» و سازمان صدا و سیما است که عنایت بیشتری داشته باشد و نه تنها آن را کمرنگ نکند بلکه فرصت و مجال و سرمایه بیشتری در اختیار تهیه‌کننده قرار دهد که به ارتقاء کمی و کیفی آن افزوده شود. این تمجید مسؤولیت عزیزان را مضاعف می‌نماید. حال که برنامه مورد توجه قرار گرفته روز به روز جذابتر و پرمحتواتر ارائه شود و لازمه آن به کارگیری نخبگان و فعال حوزه‌های مختلف در برنامه و در اتاق فکر آن است تا شاهد پیامدهای مثبت بیشتری باشیم و برنامه ثریا الگویی برای دیگر برنامه‌های صدا و سیما باشد.

حسینی افزود: به مدیران محترم صدا و سیما یادآور می‌شود که برخی نشانه‌ها و حساسیت‌ها نشانگر اثرگذاری چنین برنامه‌هایی است وگرنه اگر چنین تأثیری نداشت مورد توجه قرار نمی‌گرفت. صدا و سیما رسانه‌ ملی نظام اسلامی است زیرمجموعه هیچ دستگاه و قوه دیگری نیست و این افتخار را دارد که مستقیماً با رهبر معظم انقلاب ارتباط دارد در نتیجه رسالت اصلی‌اش اجرای رهنمودها و منویات رهبری است که این مهم با روحیه محافظه‌کاری و ملاحظات نابجا قابل تحقق نیست.

حسینی درباره مستندهای تولید شده در این برنامه عنوان داشت: هر چند که غنای بحث‌ها و گفت‌وگوها برای مخاطب مفید و قابل استفاده است، اما تهیه مستند بلاشک تأثیر بیشتری بر بیننده دارد زیرا صرف صحبت و گفت‌وگو چه بسا موجب اقناع مخاطب نشود و با تردید در صدق ادعا مواجه شود ولی تهیه مستند و تصویر واقعیت‌ها در جذب و متقاعد ساختن بینندگان تأثیرگذاری ماندگارتر و توفیق بیشتری را به همراه دارد.

وی در پایان گفت: تاکنون مستندهای متنوع و پرجاذبه‌ای در برنامه ثریا پخش شده که پرداختن به تک تک آنها مجال واسعی می‌طلبد در این مختصر تنها می‌تواند به تهیه‌کنندگان آن دست مریزاد و خدا قوت گفت و ساخت هر چه حرفه‌ای‌تر، جذاب‌تر و غنی‌تر چنین مستندهایی را از این دوستان درخواست نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.