قدس آنلاین: استاندار خراسان رضوی گفت: بانک ها در حوزه تولید به یاری تولیدکننگان بیایند و در حل مشکلات تولید و عبور از رکود مشارکت کنند.

بانک ها در حل مشکلات تولید و عبور از رکود مشارکت کنند
به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رشیدیان در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و شورای هماهنگی بانک ها که در سالن شهدای استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: نیازمند مشارکت بانک ها در تمامی حوزه ها به ویژه کشاورزی و صنعت و معدن هستیم.
وی افزود: بانک ها در زمینه رشد منابع پیشرفت خوبی داشتند اما در خراسان رضوی با نبود واحدهای صنعتی بزرگ مواجه هستیم و یکی از مشکلات اساسی در کارهای اجرایی نگاه جزیره ای و جداگانه است، در صورتی که همه ما سرنشینان یک کشتی هستیم که اگر مسیر حرکت آن درست نباشد همه آسیب می بینند.
رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان تفاوت میان تسهیلات و سودهای اعطائی است، خاطرنشان کرد: اگر بتوان با سپرده ها کار کرد می توان سوددهی خوبی هم به مردم داد، در غیر این صورت ضرر می کنیم.
وی ادامه داد: بیش از ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات آماده پرداخت در استان داریم و علت آن هم واکنش به موقع دولت در برخورد با موسسات غیرمجاز بوده است.
رشیدیان از بانک ها به عنوان شریک تولید نام برد و تصریح کرد: بانک ها شریک تولید هستند و باید برای حل مشکلات تولید و عبور از رکود مشارکت کنند.
وی تاکید کرد: رفع مشکلات واحدهای تولیدی تنها با تزریق پول و اعتبار مالی نیست و با عارضه یابی های صورت گرفته مشکلات موجود در استان شناسایی شده که حل آنها مستلزم مشارکت بانک ها است.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه بانک ها باید به کمک فعالان بخش تولید بیایند، عنوان کرد: کارخانه تعطیل به درد بانک ها نمی خورد و بانک ها باید در حوزه تولید به یاری تولیدکنندگان بیایند و شاه کلید حل مشکلات بانک ها هم در مشارکت بانک با تولید کننده است.
رشیدیان درباره مباحث بورس و سرمایه، گفت: بانک ها در زمینه موضوعات بورس و سرمایه باید به صورت مستقیم تر فعال شوند تا در این بخش هم شاهد رشد و پیشرفت باشیم.
وی افزود: ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب استحصالی استان بوده که ۸۹ درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می شود و باید به داد بخش های کشاورزی و دامداری خراسان رضوی رسید.
رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی ادامه داد: بالاترین صادرات استان در دو حوزه زعفران و سیب زمینی بوده است و بانک ها باید در بخش های آبیاری نوین، اصلاح بذر، الگوی کشت و غیره کمک کنند.
وی افزود: پس از برجام از هر هکتار کاشت گوجه فرنگی ۱۵۰ تن برداشت این محصول را داشتیم، در صورتی که در قبل از برجام میزان برداشتی در همین مساحت ۷۰ هکتار بود و باید کشاورزان خوشه تولید در بسته بندی و فرآوری داشته باشند.
رشیدیان گفت: مشهد به عنوان شهر سنگ های قیمتی جهان انتخاب شده و از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درخواست حمایت بهتر برای صادرات این سنگ ها و همچنین فیروزه را داریم.
*تاکنون یک هزار و 667 واحد صنعتی و کشاورزی خراسان رضوی در سایت بهین یاب ثبت نام کردند
راضیه علیرضایی افزود: اولویت دولت برای پرداخت تسهیلات، واحدهای کوچک و متوسط هستند اما واحدهای بزرگ استان نیز برای اجرای طرح توسعه یا نوسازی مشکل کمبود نقدینگی دارند.
وی اظهار کرد: کارخانه های فولاد تربت حیدریه، فولاد خراسان، کاشی هستی برکت، کاشی تندیس ابریشم از جمله واحدهای بزرگی هستند که راه طولانی برای دریافت تسهیلات طی کرده و تقاضای آنها بارها در جلسات کارگروه ستاد تسهیل مطرح شده است.
وی گفت: واحدهای مزبور هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشده اند لذا لازم است بانک مرکزی روند کار مربوط به آنها را تسریع و تسهیل کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: تاکنون یک هزار و 667 واحد صنعتی و کشاورزی این استان در سایت بهین یاب ثبت نام کردند که از این تعداد 706 واحد مربوط به حوزه صنعت و 961 واحد مربوط به حوزه کشاورزی است.
وی اظهار کرد: از کل واحدهای ثبت نام شده، پرونده 663 واحد توسط کمیته مربوطه بررسی شده که 256 واحد در بخش کشاورزی برای دریافت هزار و 280 میلیارد ریال تسهیلات و 361 واحد در بخش صنعت برای دریافت شش هزار و 710 میلیارد ریال تسهیلات به بانک عامل معرفی شده اند.
وی گفت: در بررسی های انجام گرفته 41 درصد از واحدها نیاز به تامین سرمایه در گردش داشتند و تاکنون نیز یکهزار و 600 میلیارد ریال به واحدهای مورد نظر پرداخت شده است.
دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی، تناقض مصوبات شورای پول و اعتبار با بخشنامه های داخلی بانکها، پرداخت نکردن تسهیلات تحریک تقاضا و عدم پذیرش آزادسازی وثایق مازاد را از مهمترین مشکلاتی برشمرد که اقتصاد استان با بانکها مواجهند.
وی گفت: مانده منابع بانکی استان حدود 500 هزار میلیارد ریال است که حدود 75 درصد از این منابع را مصرف کرده و 25 درصد از منابع مازاد باقی مانده است.
*با حمایت بانک مرکزی می توانیم رشد و توسعه چشمگیری در حوزه کشاورزی داشته باشیم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: برای رفع مشکلات بخش دام و طیور، صنایع غذایی و بخش های مربوط به آب و خاک نیاز مبرم به تزریق منابع مالی داریم.
مجتبی مزروعی افزود: با اینکه گفته می شود80 درصد مصارف آب استان در بخش کشاورزی است، اما در عمل کار ویژه ای در این حوزه انجام نشده جز اینکه طی دو سال اخیر، 40 درصد سطح زیر کشت هندوانه و 10 درصد سطح زیر کشت خربزه را کاهش داده ایم.
وی بیان کرد: با حمایت بانک مرکزی می توانیم رشد و توسعه چشمگیری در حوزه کشاورزی داشته باشیم و مقدمات مهاجرت معکوس شهر به روستا را فراهم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.