«جان کری» اعلام کرد اگر ثابت شود که طرح عملیات امدادرسانی در سوریه یک نیرنگ است می‌تواند به همکاری مسکو-واشنگتن خاتمه بدهد.

تهدید «کری» به قطع همکاری های آمریکا-روسیه در خصوص سوریه

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازمهر ، وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید ایالات متحده در تلاش است تا ببیند آیا طرح روسیه برای عملیات امدادرسانی در سوریه صادقانه است، و افزود اگر ثابت شود که این طرح یک نیرنگ است می‌تواند به همکاری مسکو و واشینگتن درباره سوریه پایان دهد.

آمریکا درصدد است تا به نوعی شورشیان مورد حمایت خود را در سوریه ااز حملات ارتش سوریه و جنگنده های روسی در امان نگه دارد از همین رو جان کری اقدام به تهدید قطع همکاری کرده است.

جان کری در پاسخ به سوالی درباره طرح روسیه گفت که واشنگتن هنوز نسبت به قصد مسکو نامطمئن است؛ «این اقدامی مخاطره‌آمیز است و اگر یک نیرنگ باشد، به همکاری‌ها کاملا پایان خواهد داد».

وی افزود: از سوی دیگر، اگر بتوانیم این طرح را امروز اجرایی کنیم و تفاهم کاملی درباره آنچه که در حال رخ دادن است داشته باشیم و سپس درباره شیوه آن به توافق برسیم، آنگاه برخی امکانات را پیش روی ما می‌گذارد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ظرف ۲۴ ساعت گذشته دو بار با مسکو درباره این موضوع صحبت کرده تا نسبت به طرح سوریه شفاف‌سازی صورت گیرد.

سخنگوی کاخ سفید نیز با ابراز تردید درباره طرح روسیه از وضعیت شهر حلب ابراز نگرانی شدید کرد.

اریک شولتز در یک نشست خبری گفت: «ما طرح روسیه برای ایجاد مسیرهای امن را مدنظر قرار می‌دهیم ولی سابقه آنها نشان می‌دهد که نسبت به آن تردید داریم».

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش روسیه و سوریه در اقدامی مشترک، عملیات «گسترده بشردوستانه‌ای» را در شهر حلب آغاز کرده‌اند.

وزیر دفاع روسیه هدف از این عملیات را کمک به اهالی شهر حلب عنوان کرد و از سازمان‌های امدادی بین‌المللی خواست به این «عملیات بشردوستانه» ملحق شوند.

دوولت سوریه و روسیه می‌گویند که این طرح راه را برای خروج امن غیرنظامیان و شبه نظامیانی که اسلحه خود را زمین بگذارند فراهم می‌کند.

حدود ۳۰۰ هزار نفر هفته‌هاست که در بخش تحت کنترل شورشیان در شهر حلب گرفتار شده‌اند و هنوز از امکان بهره‌مند شدن از طرح «مسیرهای امن» که مسکو و دمشق برای خروج آنها از این شهر پیشنهاد کرده‌اند برخوردار نشده‌اند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که این اقدام شاید تلاشی برای غیرمسکونی کردن شهر حلب و سپس تصرف آن باشد. مخالفان بشار اسد هم طرح روسیه را اقدامی نامطلوب برای آواره کردن ساکنان شهر دانسته و گفته‌اند که این تصمیم می‌تواند یک جنایت جنگی باشد.

حلب، بزرگترین شهر سوریه پیش از جنگ داخلی این کشور، از سال ۲۰۱۲ بین شورشیان و نیروهای دولتی تقسیم شده است. تصرف بخش شورشیان بزرگترین پیروزی برای بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، ظرف پنج سال گذشته خواهد بود و چرخش اساسی به نفع دمشق پس از دخالت مسکو در جنگ داخلی این کشور در سال گذشته محسوب می‌شود.

نماینده سازمان ملل: مسیر امن حلب را به ما بسپارید

در همین حال، استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از روسیه خواست تا ایجاد مسیرهای امدادرسانی در اطراف شهر حلب را به سازمان ملل و پشتیبانان آن بسپارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت که درباره این طرح با او مشورت نشده است.

دی میستورا با بیان اینکه که «این کار ماست» اظهار داشت در اصول از ایجاد مسیرهای امدادرسانی حمایت می‌کند ولی تاکید کرد که این اقدام باید «در شرایط مناسب صورت گیرد».

نماینده ویژه سازمان ملل افزود: چطور می‌توان انتظار داشت که مردم از این گذرگاه عبور کنند در حالی که گلوله‌باران و بمباران شده و با آنها می‌جنگند؟

وی گفت که منتظر شفاف سازی مقام‌های روسی درباره این طرح است و با اشاره به وضعیت وخیم شهر حلب گفت: «ساعت برای مردم این شهر به شمارش افتاده است».

روز پنجشنبه نیز، کمیته صلیب سرخ جهانی گفته بود امنیت کسانی که می‌خواهند از این مسیرها خارج شوند یا آنهایی که می‌خواهند بمانند باید تضمین شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.