خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام‌والمسلمین کلباسی گفت: امروز که شیعه به مذهب جعفری معروف است، مرهون تلاش‌های امام جعفر صادق علیه السلام است، به طوری که بیشترین احادیث و روایات را از آن حضرت به یادگار داریم.

امروز شیعه مرهون تلاش‌های امام جعفر صادق(ع) است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی کلباسی، مدیر مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به زندگی نامه امام جعفر صادق (علیه السلام) اظهار داشت: عصر زندگی امام صادق علیه السلام عصر ویژه ای است، به این جهت که دوران خفقان بنی امیه پایان پذیرفته است و دوران خلافت عباسیان آغاز شده است.

 

مدیر مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: عباسیان در آغاز خلافت خود سیطره و قدرت تسلط بر جامعه اسلامی را نداشتند و این دوران مصادف با دوران زندگی امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بود که با توجه به مجموعه شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه اسلامی آن زمان فرصتی پیدا شد تا معارف کلامی، اخلاقی، اجتماعی و علوم مختلف مورد نیاز جامعه توسط این دو امام بزرگوار تبیین شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی تصریح کرد: در اعصار قبل از امام باقر (علیه السلام) ائمه معصومین علیهم الاسلام همانند امام حسین (علیه السلام) یا در میدان‌های مظلومانه به شهادت رسیدند و یا مانند امام سجاد (علیه السلام) در فشار بی اندازه قرار داشتند و شرایط مناسبی برای انتشار معارف ناب اسلامی به صورت گسترده فراهم نبود.

 

وی افزود: در زمان امام صادق (علیه السلام) به دلیل فرصتی که ایجاد شد، بستر برای تبیین علوم مختلف توسط آن حضرت فراهم شد، به طوری که میزان روایات و اخباری که از امام صادق (علیه السلام) داریم، از همه ائمه معصومین (علیهم السلام) به نسبت بیشتر است.

 

رئیس مرکز تخصصی مهدویت یادآور شد: امام جعفر صادق (ع) در هفدهم ربیع الأول سال 83 هجری قمری در مدینه به دنیا آمد، عمر بابرکت امام صادق (ع)، 65 سال بوده است و مدت امامت آن حضرت، 34 سال بود.

 

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی اضافه کرد: علاوه بر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن زمان، عمر بابرکت و طولانی آن حضرت نسبت به امامان دیگر باعث شد که معارف مختلف در دوران امامت امام صادق (علیه السلام) گسترش یابد.

 

وی تصریح کرد: امروز که شیعه به مذهب جعفری معروف است، مرهون تلاش‌های امام جعفر صادق علیه السلام است، به طوری که آن حضرت احادیث و دعاهای زیادی در موضوعات مختلف اسلامی بیان کرده است و شاگردان زیادی در علوم مختلف تربیت کرده است.

 

مدیر مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه بیان داشت: امام جعفر صادق (علیه السلام) در دوران امامت خویش به تبیین معارف مختلف می‌پرداختند، آن حضرت مباحثات گوناگونی با سران عقاید و افکار مختلف از جمله با طبیعیون، دهریون و صاحبان ادیان مختلف داشتند، همچنین آن حضرت به شبهات مردم آن زمان پاسخ‌های روشن می‌دادند.

 

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی افزود: ما در باب مهدویت، بیشترین احادیث را از امام صادق (علیه السلام) داریم، با توجه به این که ما بیشترین روایات را از امام صادق (علیه السلام) داریم، همین رتبه موجب شده است که در مسائل مربوط به مهدویت بیشترین حجم روایات را از آن حضرت داشته باشیم.

 

وی تصریح کرد: کتاب «کمال الدین و تمام النعمه» نوشته مرحوم شیخ صدوق از جمله کتاب‌هایی است که به ظهور امام زمان (عج) می‌پردازد، در این کتاب که به فارسی نیز ترجمه شده است، حجم روایات امام صادق (علیه السلام) در باب مهدویت نسبت به روایات مأثوره از ائمه معصومین علیهم السلام بیشتر است.

 

رئیس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: کتاب «معجم الأحادیث الإمام المهدی» که به عربی نوشته شده است، از جمله کتاب‌هایی است که به روایات معصومین علیهم السلام درباره مهدویت پرداخته است و در این کتاب نیز احادیث امام صادق (علیه السلام) در باب مهدویت وجود دارد.

 

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی در پایان گفت: افزایش فرصت در دوران امامت امام صادق (علیه السلام) موجب شد که ما در زمینه مهدویت، مطالب و روایات فراوانی از آن حضرت به یادگار داشته باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.