دبیر انجمن داروسازان با انتقاد از طرح ابلاغی وزارت بهداشت درباره داروخانه‌های گیاهی گفت: ما این طرح را معارض منافع ملی و سلامت مردم و مخرب نظام دارویی کشور که ثمره بیش از یک قرن فعالیت نظام‌مند است می‌دانیم.

تأسیس داروخانه طبیعی و سنتی ارتقاء فساد و انحراف است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، سید مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان ضمن اشاره به مخالفت انجمن داروسازان با طرح داروخانه های گیاهی که از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده است اظهار داشت: ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که انتقادات ما به این طرح به هیچ وجه محمل فشارهای سیاسی و حزبی نیست و درمجموع هیچگاه انجمن داروسازان ایران در اتخاذ دیدگاه های صنفی خود به دنبال تراکنش های سیاسی و یا مباحث جناحی نبوده است.

وی افزود: موضوع فقط یک بحث کاملا علمی و فنی بر سر مزایا و معایب جداکردن محل عرضه داروهای شیمیایی و گیاهی است. ما با پشتوانه نزدیک به یک قرن فعالیت تخصصی و تشکلی، سخت معتقدیم که تأسیس داروخانه طبیعی و سنتی ارتقاء فسادآور، انحراف آفرین و زمینه ساز مشکلات بالقوه ای است که نظام دارویی کشور را شدیدا تهدید خواهد کرد.

دبیر انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: ما این طرح را معارض منافع ملی و سلامت مردم و مخرب نظام دارویی کشور که ثمره بیش از یک قرن فعالیت نظام مند است می دانیم و بر این گفتار خود استدلال‌های متعدد داریم.

سجادی ادامه داد: ضمن اینکه باید توجه داشت که این انتقادات صرفا از سوی داروسازانی که در  داروخانه ها مشغول هستند مطرح نشده که بخواهیم آن را دغدغه معیشتی داروسازان فرض کنیم. داروسازان به طور کلی این طرح را مخالف ریل گذاری های چند سال اخیر برای توسعه نظام دارویی کشور می دانند.

به گفته دبیر انجمن داروسازان ایران، اینکه فکر کنیم با تاسیس داروخانه‌های گیاهی، مشکلی از مشکلات مردم برطرف می شود، خیال واهی است. فقط موسسه‌ای ایجاد کرده‌ایم که از لحاظ مالی و اقتصادی شدیدا وابسته به فروش اقلامی است که حتی نمی‌تواند هزینه‌های جاری فروشگاه را تامین کند و این به معنای آن است که قاچاق، تقلب، ترویج خرافات، سردرگمی مصرف کنندگان را نهادینه کرده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ترویج طب سنتی و توسعه فراورده‌های گیاهی باید مبتنی بر مبانی علمی و مطالعات بالینی صورت بگیرد. نه اینکه فقط به فکر بالابردن تابلوهای متعدد داروخانه های گیاهی در شهرها باشیم.و بعد آن را به عنوان یک گزارش بزرگ نمایی کنیم که ما در مسیر ابلاغیه مقام معظم رهبری چه ها کرده ایم.

سجادی تاکید کرد: آنچه که در این طرح مورد غفلت قرار گرفته، نقش انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی در تدوین آیین‌نامه‌ها و ابلاغیه‌ها است. در شرایطی که همه دنیا به دنبال بهره برداری از ظرفیت تشکل های تخصصی هستند، این مسئله که چرا سازمان های دولتی نمی خواهند به رای و دیدگاه انجمن های مرتبط اعتنا کنند، واقعارنج آور و تاسف بار است.

وی در پایان تصریح کرد: ساماندهی عطاری ها یک موضوع اساسی و صحیح است که بادی پیش از این ها مورد توجه سیاستگذاران قرار می گرفت و ما نیز در این خصوص آماده همه گونه همکاری هستیم ولی طرح داروخانه های گیاهی، نمی تواند دوای این درد باشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.