هفته گذشته خبری مبنی بر جلسه مخفیانه احمدی‌نژاد با برخی وزرا و مدیران دولت‌های نهم و دهم شنیده شد که گویی وی در حال تدارک و تشکیل ستادهای انتخاباتی برای انتخابات شورای شهر و همچنین ریاست جمهوری است.

نظر احمدی نژاد درباره برجام به روایت یکی از نزدیکان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آنا ، یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم دکتر مخالف برجام نیست، اما نسبت به آمریکایی‌ها بدبین است چون می‌گوید غربی‌ها صادق و وفادار نیستند و من تاکنون ندیدم که ایشان نسبت به برجام جبهه‌گیری یا موضع‌گیری داشته باشد، اما باید از خودش بپرسید که چه نظری درباره برجام دارد. حتی در یکی از نشست‌ها دکتر گفت برجام دوامی ندارد.

به هر ترتیب سؤالات و گمانه‌زنی‌های زیادی در ذهن مردم و حتی کارشناسان سیاسی درباره حضور وی در انتخابات و تشکیل ستاد در انتخابات شورای شهر به وجود آمده است.

برای پاسخ به این پرسش‌ها و اطلاع از آنچه برنامه احمدی‌نژاد برای سال 96 و انتخابات شورای شهر است، به سراغ مهدی فتحی‌زاده، یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد رفتیم. او مدیرکل بازرسی سازمان تأمین اجتماعی در دولت احمدی‌نژاد بوده و هم اکنون دبیرکل حزب 72 تن ایران اسلامی است.

متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

هفته گذشته آقای احمدی‌نژاد با مدیران دولتی خود نشستی را ترتیب داده بود شما در آن جلسه حضور داشتید؟
خیر، من حضور نداشتم چون شهرستان بودم.

درباره جزئیات آن گردهمایی اطلاعاتی دارید؟
آقای احمدی‌نژاد جلسات دوره‌ای بسیاری را تشکیل داده و می‌دهد. حتی یک ماه پیش نیز با وزرا، معاونان و مدیرکل‌ها جلسه‌ای را در یکی از خیابان‌های میدان پونک ترتیب داده بود که من هم در آن نشست حضور داشتم.

جلسه میدان پونک انتخاباتی بود؟
خیر، دکتر (احمدی‌نژاد) فقط به بازخوانی انقلاب و برخی اصول قانون اساسی که مدفون مانده و کار نشده است، پرداخت.

آقای احمدی‌نژاد کدام مواد و اصول قانون اساسی را مدفون شده دانست؟
دکتر بر قسمت حقوق ملت تأکیدات زیادی داشت که فکر می‌کنم فصل سوم قانون اساسی باشد. ایشان درباره کمک و حمایت از مردم سخنانی را مطرح کرد.

در آینده انتخابات شورای شهر را در پیش رو داریم آیا آقای احمدی‌نژاد برنامه‌ای برای آن دارد یا خیر؟
ببینید، احمدی‌نژاد برای انتخابات شوراها و مجلس شورای اسلامی ورود نمی‌کند و کاری به آن‌ها ندارد. ایشان به دنبال بازخوانی شعارهای انقلاب است. حتی احمدی‌نژاد درباره انتخابات ریاست جمهوری نیز در جلسات بحث و صحبتی نمی‌کند و اصلاً معلوم نیست که قصد کاندیداتوری داشته باشد.

یعنی آقای احمدی‌نژاد در جلساتی که تشکیل می‌دهد فقط به دنبال بازخوانی شعارهای انقلاب است؟ از این اقدام چه چیزی به دست می‌آورد؟
دکتر می‌گوید وظیفه ما بازخوانی انقلاب و به خصوص تأکید بر سرفصل‌هایی از قانون اساسی است. قانون اساسی جمهوری اسلامی سال 58 نوشته شده است و این قانون با مسیری که کشور طی می‌کند خیلی تفاوت دارد.
منظور شما را از مسیر متفاوت کشور با قانون اساسی متوجه نمی‌شوم.
قانون اساسی دولت را مکلف به ایجاد شغل، آموزش و بهداشت رایگان کرده است. در حالی‌که هیچ کدام از آن‌ها فراهم نشده و برای مردم رایگان نیست.

شما به عنوان استاد حقوق در دانشگاه، فکر می‌کنید دولت یا حاکمیت از بودجه کافی برخودار است که بخواهد موارد رایگانی که در قانون اساسی اشاره شده را برای مردم فراهم کند؟
اوایل انقلاب امام خمینی (ره) و افرادی که قانون اساسی را نوشتند واقعاً عقیده‌ داشتند که آموزش و درمان برای مردم رایگان باشد. در حقیقت نگاهی سوسیالیستی به دولت وجود داشت یعنی دولت در قبال مردم وظیفه ایجاد اشتغال، آموزش و درمان رایگان دارد، اما متأسفانه نگاه دولت‌ها لیبرالیستی شده است، به عبارتی به دنبال کاسبی از مردم هستند و مردم باید خرج دولت را بدهند.

مگر آقای احمدی‎نژاد اعتقاد به آموزش و درمان رایگان مردم دارد؟
بله. متأسفانه دولت‌ها در حال فرار از آموزش و درمان رایگان مردم هستند و در قبال مردم متعهد نیستند. بنابراین باید سیستم تغییر کند چراکه دکتر از این مسائل پیش آمده گلایه دارد و می‌گوید باید به قانون اساسی رفتار شود و از همه مهمتر حضرت امام این گونه می‌خواستند که اوایل انقلاب شعار درمان و آموزش رایگان را بیان کردند و در قانون اساسی آن را گنجاندند.

خب از بحث اصلی دور نشویم، فرمودید آقای احمدی‌نژاد اصلاً به دنبال مجلس شورای اسلامی و شورای شهر نیست یعنی ایشان قصد تصاحب مناصب بزرگتر مانند صندلی ریاست جمهوری را دارد؟
الان، دکتر هیچ برنامه‌ای برای انتخابات ریاست جمهوری ندارد شاید خودش هم کاندیدا نشود و از کاندیداهای دیگر حمایت کند. احمدی‌نژاد در جلسات می‌گوید نباید پتانسیل خودمان را خرج انتخابات کنیم. به هر حال دکتر در میان مردم مخالفان و موافقان زیادی دارد.

پتانسیل خودمان را خرج انتخابات نکنیم یعنی چی؟
دکتر دوست ندارد علاقه مردم نسبت به خودش را خرج انتخابات کند و بعد از مدتی عشق و علاقه مردم به وی از بین برود. بنابراین ما باید پتانسیل خودمان را در راستای نظام و انقلاب قرار دهیم.

خبرهایی از تشکیل و انتخاب رؤسای ستادهای انتخاباتی احمدی‌نژاد برای انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری در استان‌های کشور شنیده می‌شود.
این خبر دروغ و شایعه‌ای بیش نیست. من از نزدیک با دکتر و تیم وی در ارتباط هستم و چنین خبری حقیقت ندارد. البته به صورت خودجوش اقداماتی را دوستان انجام می‌دهند.

خودجوش؟! یعنی بدون اطلاع آقای احمدی‌نژاد ستاد تشکیل داده‌اند؟
خیر. به عنوان مثال من نیز مانند دیگر دوستان کانال‌ها و گروه‌های زیادی را برای حمایت از دکتر تشکیل داده‌ایم، اما اینکه ایشان دستور ایجاد و تشکیل کانالی را داده باشند، خیر.

اخباری مبنی بر تشکیل اتاق فکر علیه دولت روحانی وجود دارد، از یکی از وزرای دولت دهم هم به عنوان پشت پرده این اتاق فکر نام برده می‌شود. شما اطلاعی از اعضای اتاق تخریب دارید؟
من هم مانند شما شنیدم و از صحت و سقم آن خبر ندارم.

آیا احمدی‌نژاد از اتاق فکر علیه دولت حمایت می‌کند؟
ببینید. باور کنید دکتر اصلاً در این فازها نیست. فازِ احمدی‌نژاد با بقیه فرق دارد. ایشان به دنبال تشکیل چنین جریان‌ها و اتاق فکرها نیست و هیچوقت هم نگفته علیه دولت هیاهو و جَو ایجاد کنیم. دکتر در جلسات به ماها گفته است که اگر علیه دولت روحانی اقدامی را انجام دهیم قطعاً در زمین آن‌ها (اصلاح‌طلبان و حامیان دولت) بازی کرده‌ایم در حالی‌که بازی باید دست خودمان باشد.
«به قول بازیگر سریال ردپا» به ضرس قاطع می‎گویم احمدی‌نژاد روحیه این چنینی ندارد. در انتخابات مجلس دهم همه می‌گفتند دکتر لیست و... دارد اما دیدید که وی هیچ دخالت و حمایتی از کاندیداها و لیست‌ها نداشت. اگر هم لیستی از وزرا یا معاونان وی صورت گرفت بدانید شخصی بود یعنی باعث و بانی آن احمدی‌نژاد نبود.

نظرتان درباره بحث‌های عبور از روحانی چیست؟
آقایان احمدی‌نژاد، حسن روحانی، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان طرفداران خاص خودشان را دارند و از الان زود است که بخواهیم درباره این مسأله حرفی بزنیم چون باید از شرایط انتخابات سال 96 آگاه باشیم تا نظری درباره طرح عبور از روحانی بدهیم. اما آقای روحانی در انتخابات سال آینده حداقل 15 میلیون رأی خواهد داشت و نباید تصور کنیم رأی ایشان از 19 میلیون به 5 میلیون کاهش پیدا می‌کند.

احمدی‌نژاد چه نظری درباره برجام دارد؟
تا آنجایی که من اطلاع دارم دکتر مخالف برجام نیست، اما نسبت به آمریکایی‌ها بدبین است چون می‌گوید غربی‌ها صادق و وفادار نیستند و من تاکنون ندیدم که ایشان نسبت به برجام جبهه‌گیری یا موضع‌گیری داشته باشد، اما باید از خودش بپرسید که چه نظری درباره برجام دارد. حتی در یکی از نشست‌ها دکتر گفت برجام دوامی ندارد.

معاون اول روحانی در یکی از سخنرانی‌ها گفته بود که به طور مخفیانه در اواخر عمر دولت‌ دهم، مدیران و دولتی‌ها به خودشان بیش از 50 سکه هدیه داده بودند و آن را رسانه‌ای نکردند.
دولت تعریف دارد یعنی سیستم بزرگ. شاید بعضی از مدیران احمدی‌نژاد چنین اقدامی را انجام داده باشند، اما دکتر چنین روحیه‎ای ندارد و مخالف این‎هاست.

اوایل روی کار آمدن دولت تدبیر و امید رئیس سابق بانک مرکزی (محمود بهمنی) گفته بود در دولت احمدی‌نژاد هیچ اختیار و استقلالی از خودش نداشته است.
خیلی از مدیران و وزرا طبق خواسته دکتر انتخاب نشده بودند. چراکه رئیس قوه مقننه هم درباره مدیران و افراد حاضر در دولت نظر می‎داد. در حقیقت بسیاری از مدیران دولت مدیران آقای لاریجانی بودند.
متأسفانه یکی از ایرادات قانون اساسی ما این است که نظام ایران پارلمانی و نیمه ریاستی است و مانند آمریکا نیست که رئیس جمهوری هر شخصی را خواست به عنوان مدیر و وزیر انتخاب کند. خیلی از مدیران و وزرا را می‌گویند وزیر احمدی‌نژادی درحالی‌که اسماً احمدی‌نژادی بودند، اما در اصل وزیر و مدیران لاریجانی بودند.

پس کدام افراد مدیران احمدی‌نژاد بودند؟
آقایان شیخ‎الاسلام، جوانفکر، ذبیحی، ثمره هاشمی، الهام، نیکزاد و... مدیران اصلی احمدی‌نژاد بودند، اما مابقی مدیران لاریجانی و دیگر طیف‌ها بودند. متأسفانه وزرایی مانند کامران دانشجو، زریبافان و... تا دولت دهم به پایان رسید برای خودشان گروهی به نام جبهه یکتا تشکیل دادند و شغلشان فقط بدگویی از احمدی‌نژاد شده بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.