۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
کد خبر: 406916
محو کار کودک

معضل کودکان کار و خیابان یک بحران اجتماعی است که این بحران به طور صد درصد، نتیجه استقرار بی عدالتی ها و توزیع ناعادلانه ثروت در جامعه است و در چنین شرایطی، همه فعالان باید یک هدف واحد داشته باشند و آن هم نفی و برچیده شدن کامل بساط کار کودک است. اگر با تشکیل سازمان های مردم نهاد، هدفمان  فقط گرفتن امکانات بیشتر برای این کودکان باشد باید بدانیم که  این راهکار ساختاری نیست و در حل ساختاری مشکل به جایی نمی رسد، بلکه اولویت اصلی باید بر این مبنا قرار بگیرد که با کنشگری فعال، یک مطالبه محوری را از مسوولان پیگیری کنیم و آن  مطالبه مشترک و محوری نیز محو کامل کار کودک است. این مساله دقیقاً یک خواسته حداقلی قانونی بر اساس قانون اساسی و مقاوله نامه های بین المللی سازمان جهانی کار است. این مشکل باید زیربنایی حل شود و این هدف اصلی است اما تا رسیدن به این هدف غایی که هرگز نباید در مسیر کنشگری فراموش شود و همواره باید از مسوولان پیگیری کرد، می توان  برنامه هایی برای آسیب زدایی از این کودکان و توانمندسازی آن ها در دستور کار قرار داد. 

استفاده ابزاری از مقوله کار کودک هم در سطح مسوولان و هم در لایه های پایین جامعه مدنی بایستی متوقف شود و بدیهی است که  اگر شعار و مطالبه "محو کار کودک" مطرح شود، استفاده ابزاری هم به تدریج کم می شود.

مشکل اصلی از عدم حمایت هاست. بسیاری از کودکان کار فرزندان از کارافتادگانی هستند که مورد حمایت سازمان تامین اجتماعی و نهادهای مربوطه نیستند. بنابراین باید قدرت معیشتی مردم بالا برود، باید اشتغال ایجاد شود، باید مطالبه گری در اولویت باشد تا مشکلات اجتماعی حل شود. پدیده زشت استثمار کودکان، صد درصد آن مربوط به عدم مطالبه گری است.

تنها همکاری مشترک تشکل های کارگری و فعالان حقوق کودک چاره ساز است و می تواند زیربنایی این بحران را حل کند.  

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.