قدس آنلاین/رها واعظی: شما، تنها دو ردیف دندان در دهان ندارید، بلکه دندان های امروزتان، در واقع ۳۲ فسیلی است که در آینده ای دور، تاریخچه میکروسکوپیک سلامت شما را آشکار خواهد کرد.

یافته های تازه از مردمی که نور آفتاب کافی دریافت نمی کردند

به تازگی دانشمندان فسیل هایی از دندان های نه چندان سفید مردمی را که صدها سال پیش زندگی می کرده اند یافته اند. این فسیل ها داستان تازه ای درباره مردم گذشته را روایت می کند.

مقاله تازه ای که در مجله علوم باستان شناسی منتشر شده، به این موضوع پرداخته است. محققان در این مقاله یافته های خود را در خصوص فسیل های کشف شده دندان مردم صدها سال قبل منتشر کرده اند.

یافته های محققان از ساختار میکروسکوپی دندان های قدیمی کشف شده نشان    می دهد، که در آن روزگار، مردم از کمبود دایمی ویتامین دی رنج می بردند و این موضوع یکی از چالش های روزانه مردم گذشته بوده است.

هنگامی که بدن انسان ویتامین دی کافی را از نور خورشید و یا مواد غذایی دریافت نمی کند،شکاف ها و حباب هایی در عاج و لایه زیرین مینای دندان ها ایجاد         می شود و این معضل، حدود 85 درصد از ساختار دندان انسان را در بر می گیرد. این موضوع نه تنها نشان دهنده شرایط زیست محیطی و میزان دسترسی به مواد غذایی را در گذشته های دور نشان می دهد، بلکه نشان دهنده فرهنگ زندگی و جامعه آن زمان نیز می باشد.

محققان دانشگاه مک مستر در اونتاریو،پس از کشف گورستانی که مربوط به قرن 18 و 19 بوده است، 6 اسکلت از این ناحیه را مورد بررسی قرار دادند. پس از بررسی های صورت گرفته، مشخص شد که بسیاری از آن ها دچار کمبود ویتامین  دی بوده اند و از نرمی استخوان رنج می بردند و بسیاری از مردم آن دوران نیز بسیاری از افراد در سنین کودکی و جوانی و به دلیل عارضه کمبود ویتامین دی، جان خود را از دست می دادند.

دانشمندان با بررسی دندان ها و برش فسیل هر دندان به لایه های شفاف و نازک، بافت آن ها را با کمک میکروسکوپ های پیشرفته تجزیه و تحلیل کردند. براساس بررسی صورت گرفته، یکی از اسکلت ها مربوط به یک پسر جوان 24 ساله بوده است که بین سال های 1771 تا 1860 زندگی می کرده و در زندگی کوتاه خود4 بار دچار عارضه نرمی استخوان شدید ناشی از کاهش ویتامین دی شده است. براساس تحقیقات، این مرد جوان، دو بار پیش از سن دو سالگی، یک بار در سن شش سالگی و یک بار به صورت شدید در سن دوازده سالگی دچار این عارضه شده است. این مدارک و شواهد از طریق بررسی قسمت نهایی دندان سوم و با توجه به انحنای غیرطبیعی در دنبالچه استخوان وی به دست آمده است.

به گفته دکتر مگان بریکلی، مدیر گروه محققانی که بر روی این پروژه کار می کنند، در این پروژه دانشمندان موفق به مشاهده بخش های داخلی دندان و رخدادهای درون بدن انسان در قرن های قبل، شده اند.

در واقع به گفته دانشمندان، دندان انسان، حکم حلقه های بدنه یک درخت را دارد و با بررسی آن می توان اختلالات موجود در بدن یک انسان، دلیل بروز و میزان شدت آن را دریافت. تمامی این اطلاعات از اسکلت نیمه کاره یک انسان مرده در قرن های قبل، قابل دریافت می باشد.

به گفته لونه شپرتز، متخصص انسان شناس و سلامت مردم ما قبل تاریخ در دانشگاه ویتواترسرند در آفریقای جنوبی، مطالعات صورت گرفته در خصوص کمبود ویتامین دی در دندان های مردم قرن های گذشته، نشان دهنده فرهنگ و موقعیت خاص و دسترسی محدود جوامع خاصی به نور خورشید می باشد.

البته معضلات مربوط به کمبود ویتامین دی تنها مربوط به گذشته نمی شود و بنا بر تخمین های صورت گرفته، در حال حاضر، بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان، ویتامین دی کافی دریافت نمی کنند و خطر نرمی استخوان، هنوز هم مردم جهان را تهدید می کند. در زمان فعلی، در برخی از نقاط جهان 9 درصد از جمعیت کودکان در معرض خطر نرمی استخوان می باشند.

بررسی سبک زندگی گذشته و عواملی که منجر به نرمی استخوان در آن زمان شده اند، می تواند به جهان امروز در درمان و بهبود این معضل کمک کند.

مثلاً در دنیای امروز، نرمی استخوان در بین مردمی که در انگلستان زندگی می کنند، رو به افزایش می باشد. به گفته دانشمندان، واقعیت آن است، که کمبود ویتامین دی، اولین اثر خود را بر روی دندان ها نشان می دهد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی بریتانیا به تازگی عنوان کرده است، که کمبود مواد لبنی، ماهی و گوشت در رژیم های غذایی و علاوه بر آن ها، کمبود نور خورشید در انگلستان، برای کودکان نگران کننده است.

در حال حاضر و پس از چاپ این مقاله، دانشمندان اعلام کرده اند با استفاده از داده هایی که می توان از فسیل دندان های مردم قرون گذشته دریافت کرد، این امکان وجود دارد که بتوان موارد بیش تری در خصوص سلامتی انسان از تاریخ دریافت.

موج توجه دانشمندان به عوامل سلامتی و ویژگی های زیستی بدن انسان، پس از دندان فسیلی کشف شده به راه افتاده است. اخیراً سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که اگر مادران در دوران بارداری خود دچار کمبود ویتامین دی باشند، خودشان و فرزندشان دچار فقر سلامتی خواهند شد.

دانشمندان اعلام کرده اند که به زودی با بررسی بیش تر دندان های باستانی کشف شده، به اثرات کمبود ویتامین دی در دوران بارداری و مرگ زودرس بر اثر بیماری های مزمن، پی خواهند برد.

پخش زنده