تولیت آستان قدس رضوی امشب در برنامه نگاه یک به تشریح عملکرد آستان قدس رضوی پرداخت.

اساس رفع مشکل نیازمندان در گرو اقتصاد مقاومتی است/ مشهد ظرفیت مرجعیت علمی را در جهان اسلام دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی امشب 9 مرداد در برنامه نگاه یک به بررسی عملکرد   آستان قدس رضوي پرداخت. 
حجت الاسلام رئیسی در ابتدا در پاسخ به سوال مجری برنامه  پیرامون فقه اسلامی گفت: امام خمینی ( ره) پرچم حاکمیت فقه را برداشتند و از سوی دیگر باید اذعان داشت که حوزه های علمیه در طول تاريخ اسلام همیشه به رسالت خود عمل کرده اند.

 به هیچ عنوان در فقه غنيمان، بن بست نداریم
 
وی با اشاره به اینکه؛ فقها بر طبق مبانی اسلامی خود همیشه پاسخگوی سؤالات مردم هستند بیان کرد: باید اذعان داشت که به هيچ عنوان در فقه غنيمان بن بست نداریم.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اينکه؛ حوزه ها مسئولیت پاسخ گویی سؤالات را براساس نظریه اسلام ' قرآن و سنت دارند افزود: تحول عظیمی در حوزه ها ایجاد شده تا بتوانند پاسخگوی سوالات جامعه باشند.
 
 مشهد ظرفیت مرجعیت علمی را در جهان اسلام دارد
 
وی با تاکید بر اينکه؛ مشهد ظرفیت مرجعیت علمی را در جهان اسلام دارد عنوان کرد: ما به دنبال تحقق این مهم هستيم لذا باید نگاه و حرکت ویژه ای در این راستا صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه؛ هر ساله ما بین 27 الی 30 میلیون زائر به مشهد مقدس می آیند اظهار داشت: زيارت یکی از راه های مصون سازی جامعه در مقابل تهدیدات است. حجت الاسلام رئیسی با اشاره بر لزوم توجه به محرومان و محرومیت زدایی گفت: یکی از رموز جاودانگی انسان وقف است که می تواند صد ها سال اثرات خود را باقی  بگذارد.
 
اساس رفع مشکل نیازمندان در گرو اقتصاد مقاومتی است
 
وی خاطرنشان ساخت: امروزه اساس رفع مشکل نیازمندان در گرو اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید داشته اند چون آنچه که تمام خیریه های محلی، کمیته امداد و دستگاه هایی که کار رسیدگی به فقرا را بر عهده دارند عمل می کنند تنها التیامی برای دل مستضعفین است و نمی تواند گره گشای اصلی باشد.
حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه رفاه زائرین و محرومیت زدایی دو دغدغه آستان قدس رضوی است، بیان داشت: در رابطه مسئله محرومیت زدایی برای اینکه مراجعات به آستان قدس به حداقل برسد تصمیم گرفتیم برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که با همکاری بسیج سازندگی مناطق محروم شناسایی و اقدامات مقتضی صورت گیرد.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: این حرکت بعد از عید فطر آغاز شده و با همکاری بسیج سازندگی، جوانان دانشجو و صدها گروه جهادگر تحت عنوان جهادگر رضوی حرکتشان را از آستان قدس رضوی به سمت مناطق محروم آغاز کردند که این جهادگران در  سه حوزه عمرانی ، درمانی و پزشکی و در ارتباط با مسائل تبلیغی و آموزشی در این مناطق خدمت رسانی می کنند.
 
تشکیل معاونت بنیاد مستضعفین با همکاری کمیته امداد در آستان قدس رضوی
 
وی اضافه کرد: از آنجاکه کمیته امداد شناسایی بهتری نسبت به محرومین دارد بنا داریم بسیاری از اقدامات را در حوزه کمک به محرومین با همکاری این کمیته انجام دهیم و در این راستا نیز معاونتی تحت عنوان معاونت بنیاد مستضعفان تاسیس کردیم.
حجت الاسلام رئیسی در رابطه با دغدغه آستان قدس رضوی نسبت به رفاه زائرین نیز اظهار داشت: هم اکنون چهار کمپ در اطراف مشهد برای پذیرایی از زائران حرم امام رضا علیه السلام وجود دارد که در آنها به شایستگی  از زائرین پذیرایی نمی شود که در این زمینه می بایست زائرسراهای ارزان قیمتی تدارک دیده شود تا زائرین امام رضا در آسایش باشند و در این خصوص نیز یک زمین ۳۵هکتاری در ورودی مشهد مقدس در نظر گرفته شده و کارهای مقدماتی در حال انجام است تا بتوانیم در سال جاری حداقل پذیرای پنج هزار زائر در این زائر سراها باشیم.
 
در پروژه هایی چون پروژه مشهد مال و جهان مال تجدید نظر جدی انجام خواهیم داد
 
تولیت آستان قدس رضوی در رابطه با سرمایه گذاری در پروژه هایی چون مشهد مال و جهان مال نیز اظهار داشت: ماموریتی که برای آستان قدس رضوی تعریف کرده ایم تبیین معارف قرآنی و اهل بیت عصمت و طهارت، زائر محوری و رفع گره از زندگی محرومین است لذا سرمایه‌گذاری در پروژه های مذکور را مورد تجدید نظر جدی قرار خواهیم داد و باید سمت و سوی سرمایه‌گذاری ها را به سوی ماموریت های اصلی آستان قدس رضوی تغییر دهیم.
 
برنامه ای برای گسترش حرم مطهر رضوی نداریم
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره موضوع گسترش حرم مطهر رضوی نیز اظهار داشت: در سیاست فعلی تصمیم داریم برنامه ها را حول محور نگهداری و حفاظت از این بنای عظیم و باشکوه قرار دهیم اما در بخش موزه حتما باید توسعه ای صورت گیرد و همانطور که قبلا به آن اشاره شد بحث رفاه زائرین نیز از برنامه های آستان قدس رضوی است.
حجت الاسلام رئیسی در پایان درباره میزان درخواست ها برای خدمت در آستان قدس رضوی گفت: در زمان تولیت فقید شاید بیش از ده هزار درخواست در این رابطه وجود دارد و در زمان بنده نیز قریب به پنج هزار درخواست برای خدمت رسانی ارائه شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.