سفیر ترکیه در ایران گفت: آقای روحانی در تماس با آقای اردوغان اعلام کرد که در ماجرای کودتا تا صبح بیدار بوده و ماجرا را پیگیری کرده است؛ اگر از من بپرسید آیا دولتمرد دیگری در دنیا چنین کاری کرد، خواهم گفت "تصور نمی‌کنم".

برخی بازداشت‌ها پیش از کودتا برنامه‌ریزی شده بود/ در ماجرای کودتا هیچ دولت دیگری مانند ایران رفتار نکرد

به گزارش قدس آنلاین،«رضا حاکان تکین» سفیر ترکیه در ایران با حضور در تسنیم به سوالات خبرنگاران در خصوص موضوعات مختلف از جمله کودتای نافرجام این کشور، روند مقابله با کودتاچیان و روابط ترکیه با همسایگان و روابط دو جانبه تهران- آنکارا پرداخت.

حاکان تکین با اشاره به موضع ایران از آغاز کودتا یادآور شد: این موضع باعث خوشحالی ما بود. مقامات ایران از جمله رئیس جمهور و رئیس مجلس و ملت ایران در کنار دولت و ملت ترکیه بودند که این باعث خوشحالی ماست.

وی افزود: آقای روحانی در تماس با آقای اردوغان اعلام کرد که در ماجرای کودتا تا صبح بیدار بوده و ماجرا را پیگیری کرده است که اگر از من بپرسید آیا دولتمرد دیگری در دنیا چنین کاری کرده است، خواهم گفت "تصور نمی‌کنم".

سفیر ترکیه در خصوص شرط و شروط اتحادیه اروپا برای پیوستن ترکیه و نیز مواضع اخیر آنها در برخورد دولت ترکیه با کودتاگران و تهدیدات مطرح شده از سوی آنها نیز گفت: مردم ترکیه هم اشتیاق زیادی برای پیوستن به اتحادیه اروپا ندارند؛ ما برای ادامه توسعه و پیشرفت خود احتیاج چندانی به اتحادیه اروپا نداریم.

حاکان تکین درباره تغییر رویکرد ترکیه نسبت به دولت سوریه بعد از ناآرامی‌های 5 سال گذشته در این کشور گفت: ما روابط نزدیکی با حکومت سوریه داشتیم و به اسد گفتیم که او یک رهبر جوان است که مردم دوستش دارند. اگر اصلاحات مورد نظر را انجام دهد چه بسا با افزایش محبوبیت ده‌ها سال در قدرت باقی بماند اما او توجهی نکرد و زمان به عقب بازنخواهد گشت.

وی بازداشت‌های برنامه ریزی شده از قبل در دوران پس از کودتا را تا حدودی درست دانست و افزود: از طرف عالیترین مرجع امنیتی کشور یعنی شورای عالی امنیت ملی دو سال پیش مصوبه‌ای برای مبارزه با جریان گولن تصویب شد و در سال 2016 هم نقشه راهی برای عملی کردن آن تدوین شد. اسامی این مظنونین یک شبه تهیه نشده، اما پس از کودتا روند سرعت برخورد افزایش یافت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.