رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مردم ایران بیشتر از حد معمول غذا مصرف می‌کنند، گفت: بیش از ۵۰ درصد مردم کشور از اضافه وزن رنج می‌برند و ۱۴ درصد از مردان و ۳۰ درصد زنان چاق هستند.

 مردم ایران بیشتر از حد معمول غذا مصرف می‌کنند

رسول دیناروند در یک برنامه تیتر امشب اشاره به الویت‌های تغذیه ای در کشور اظهارداشت: سه موضوع غذایی در ایران مطرح است، نخست سلامت غذا، دیگری مشکل پرخوری و در نهایت فقر غذایی که عملا کسانی را دربر می‌گیرد که کمتر از حد معمول کالری دریافت می کنند، در حال حاضر کمتر از 5 درصد از افراد جامعه ما دچار کمبود دریافت کالری هستند که این مسئله در حال پیگیری است.
 
وی گفت: البته معضل اول و دوم در ایران شایع ترین مشکلات تغذیه ای در کشور است، مردم ایران بیشتر از حد معمول غذا مصرف می کنند که همین امر موجب شده تا براساس آمار، بیش از 50 درصد مردم  از  اضافه وزن رنج ببرند و 14 درصد از مردان و 30 درصد زنان چاق باشند.
 
رئیس سازمان غذا و دارو افزود: مسئله بعد ایمنی غذا است، الویت ما در وزارت بهداشت این است که نخست غذاهای سر سفره مردم از سلامتی لازم برخوردار باشند، مردم ایران دو برابر و نیم استاندارد جهانی نمک مصرف می کنند، مصرف نمک ارتباط مستقیمی با بیماری های قلبی و فشار خون دارد که آسیب کلیوی مهمترین ضرر آن است، مسئله بعدی مصرف قند است که به طور متوسط مردم ایران 25 برابر بیشتر از حد استاندارد جهانی شکر استفاده می کنند که این میزان باید کنترل شود.
 
دیناروند یادآور شد: مسئله بعدی مصرف چربی است که بیشترین انرژی بدن را تامین می کند، سرانه سالیانه مصرف چربی در ایران 18 تا 20 کیلوگرم است که باید اصلاح شود، در بین روغن های خوراکی، روغنهای جامد مضرترین روغن است.
 
وی تأکید کرد: اولویت وزارت بهداشت کنترل بیماری های غیر واگیردار است؛ از جمله بیماری های قلبی، ریوی، کلیوی و ...که 75 درصد از مرگ و میرهای کشور را باعث شده که یکی از عوامل آن بحث تغذیه غلط است.
 
دیناروند تصریح کرد: بیش از 60 درصد از اغذیه کشور مجهز به برچسب چراغ راهنمایی تغذیه است، این چراغ برای چربی، نمک و شکر در نظر گرفته شده، البته وجود این برچسبها هنوز اطلاع رسانی عمومی نشده تا مردم بتوانند از این برچسبها اطلاعات جامع تری بدست آورند.
 
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: این برچسب‌ها نمی توانند به طور کامل راهنمای سلامت تغذیه محصول باشد و تنها در برخی از موارد راهنمای مصرف کننده اند. البته خود هرمهای غذایی قطعا راهنمای بهتری هستند بطور مثال ما از مصرف کننده می خواهیم که کلا مصرف نوشابه را کاهش دهد زیرا برای بدن مفید نیست و رژیمی و غیر رژیمی هم ندارد.
 
وی ادامه داد: پالم دیگر در محصولات لبنی استفاده نمی شود، حذف این روغن از 2 سال پیش آغاز شده در اهداف کلان خود به دنبال حذف کامل چربی های ترانس بالا از محصولات غذایی هستیم.
 
دیناروند خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم تا غذاهایی که با سلامت مردم در تعارض هستند را گران کنیم و حتی از فروشندگانشان مالیاتهای سنگینی بگیریم و در مقابل اغذیه سالم را ارزان کنیم و حتی به واحدهای تولیدی یک چنین محصولاتی یارانه هم بدهیم، البته قانون آن موجود هست اما متاسفانه اجرا نشده است. براساس آما ایرانیان بیشترین میانگین افزایش قد و یا امید به زندگی را دارند که نشان می دهد اوضاع آنگونه هم که به نظر می رسد سیاه نیست.

 
منبع: فارس

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.