محمدحسین جعفریان

​ترکیه و ادامه ماجراجویی‌های منطقه‌ای

«غرب از تروریست‌ها حمایت می‌کند». این را اردوغان گفته و ضمن آن مدعی شده که سناریوی کودتا در خارج از ترکیه نوشته شده است. او چند روز پیشتر هم در اظهار نظری مهم، تلویحاً از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به خاطر محکومیت کودتا قدردانی کرده و در مقابل، ‌شدیداً به ریاض حمله کرده و گفت که عربستان از پشت به ما خنجر زد. بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسایل منطقه تصور می‌کنند اتخاذ این مواضع به معنای تصحیح ریشه‌ای سیاست خارجی ترکیه است. شاید آنها در مواردی درست بگویند اما به گمان این قلم اردوغان در قبال سوریه تغییر رویه چندانی نخواهد داد. آنچه اندکی تغییر خواهد کرد، مناسبات او با آمریکا و متحدان اروپایی آن  خواهد بود. در این مسیر، بی‌تردید ترکیه تا حدی به سمت مسکو خواهد چرخید اما همچنان سعی خواهد کرد که به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای قدرتمند بویژه در میدان سوریه حضور خود را حفظ کند. شواهد این سیاست‌گذاری از هم‌اکنون و با وجود مواضع جدید اردوغان و گرفتاری او در امور پس از کودتا، مشهود است.

در چند روز گذشته ارتش سوریه محاصره حلب را کامل کرد. در کنار مزدوران ارتش آزاد، نیروهای جبهه النصره مهم‌ترین تروریستهای حاضر در حلب بودند؛ آدمکشانی که مستقیماًَ توسط ترکیه و قطر حمایت می‌شوند. بخشی از تضاد منافع عربستان با اردوغان نیز در همین بخش بود که سعودی‎ها از داعش حمایت می‌کردند و آنکارا با دریافت پول‌های کلان از دوحه، حامی النصره بود. در چند روز گذشته معارضان سوری عملیاتی که خود آن را «حماسه بزرگ حلب» نام‌گذاری کرده‌اند، برای شکستن این محاصره به راه انداخته و حملات بسیار شدیدی را علیه ارتش سوریه انجام داده‌اند. اما عمده این حملات توسط النصره سامان داده شده و بویژه نیروهای تازه‌نفس آنها از ادلب عازم حلب شده‌اند.

حالا منابع مطلع حقیقت تأسفباری را افشا کرده‌اند. آنها می‌گویند به‎تازگی و همزمان با سفر وزیر خارجه قطر به آنکارا که اولین دیدار یک مسؤول خارجی از ترکیه پس از کودتا بود، نشستی در این شهر برگزار شد که به جز کردها تمامی گروه‌های مسلح شمال سوریه در آن حضور داشتند. در این نشست بر شکست فوری و حتی محاصره حلب تأکید شده است. جای تأسف بسیار است که اردوغان از آنچه بر سرش آمده درس نگرفته و گمان می‌کند با پشتوانه دلارهای نفتی کشور کوچکی چون قطر، قادر خواهد بود در آنِ واحد هم به آمریکا و غرب پشت کند و هم روسیه و ایران را بازی دهد. همین روزها او عازم مسکو می‌شود و احتمالاً در کرملین به او تذکر داده خواهد شد تا دست از این بازی 2 جانبه بردارد. نظر به اوضاع منطقه، زمان مناسبی است که تهران نیز عاقبت این ماجراجویی‌های اردوغان را بار دیگر به وی گوشزد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.