۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 409576

محمد حسین جعفریان

نقش اقلیم کردستان در نبرد سرنوشت ساز «موصل»


«داعش هیچ دین و مذهبی ندارد...» این را «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق گفته و در ادامه ضمن یادآوری جنایتهای داعش علیه اقلیت کردهای ایزدی، یادآور شده است که در عملیات آزادسازی منطقه «سنجار» 500 تن از کردها شهید شده‌اند. بارزانی گفت؛ دشمن سعی دارد بر تمام کردستان حاکم شود اما پیشمرگه‌ها مانع می‌شوند.
در همین حال اوضاع در بغداد هم از نظر سیاسی و هم اخباری که به میادین نبرد مربوط می‌شود، متلاطم است. در مهمترین این خبرها، مقامات بسیج مردمی اعلام کرده‌اند نیروهایشان آماده یورش به «موصل» هستند. بی‌تردید نبرد موصل برای تروریستها در عراق نبرد مرگ و زندگی است. جنگ در الرمادی و فلوجه به آنان این درس را داد که عراقیها مصممند آنها را از این کشور بیرون بریزند و البته توانایی این کار را نیز دارند. داعش در عراق کاری بمراتب سخت‌تر از سوریه دارد. به همین جهت برخی شیوخ منطقه در هفته‌های گذشته واسطه شده‌اند تا شاید تروریستها بپذیرند بدون خونریزی موصول را به سمت رقه در سوریه ترک کنند.
آنها در رقه شانس بقای بیشتری دارند و این پیشنهاد بی‌گمان پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای است. اما اگر آنها نپذیرند نبرد سخت، خونین و نهایی برای هر دو طرف، آغاز می‌شود.
اگر جنگ بزرگی برای آزادی موصل دربگیرد، یکی از اضلاع بسیار تعیین کننده در آن، همانا اقلیم کردستان خواهد بود. مسعود بارزانی علیرغم آنکه بسیار علیه داعش موضع رسمی گرفته و در مواردی با آنان وارد نبرد شده است، اما تقریباً تمام درگیری‌های میدانی زمانی رخ داده که داعش به حدود اقلیم کردستان تعرض کرده و البته در مواردی، بویژه در آغاز ظهور داعش، این تعرضها بسیار جدی بود و تا حومه اربیل هم رسید و در آنزمان همه فقط عقب‌نشینی می‌کردند و عاقبت با کمک کشورهای همسایه پیشمرگه‌ها توانستند مدتی جلوی پیشروی داعش را گرفته و خود را بازسازی و حاکمیتشان را بر مناطق پیشین احیا کنند. جز آن عملاً در تمام این سالها بارزانی به نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز با داعش تن داده بود. علت هم روشن بود. اول آنکه او پول، سرباز و سلاح کافی برای نبردی که ارتش چندین دولت هم توان پیروزی در آن را نداشته و ندارند، نداشت. دوم آنکه از سوی برخی کشورها نظیر ترکیه، عربستان و حتی اسراییل تحت فشار بود تا وارد جنگ تمام عیار با داعش نشود. دقیقاً به همین دلایل ممکن است بارزانی در نبرد موصل حفر و تبلیغات زیادی وسط بیاورد و اما در عمل یک تماشاچی باقی بماند. او به سربازانش برای وزن کشی مقابل بغداد پس از تسخیر موصل و حتی برای حفظ موازنه با رقیبانش در همان کردستان، بیشتر از نبرد با داعش نیاز دارد. اما چنین رفتاری جایگاه متزلزل او را ضعیف و بی‌اعتبارتر خواهد ساخت، نبرد موصل نه تنها برای داعش که برای خیلیها از جمله مسعود بارزانی نیز می‌تواند یک نبرد سرنوشت ساز باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.