قدس ‌آنلاین/ منور میرشجاعان: امیر المؤمنان علی(علیه السلام) در بخشی از خطبه ۱۷۶ می‌فرماید: «بدانيد اى بندگان خدا! انسان با ايمان آنچه را سال گذشته حلال مى‌شمرد، امسال هم حلال مى‌شمرد و آنچه را حرام مى‌دانست، امسال هم حرام مى‌داند. بدعت‌هايى را که مردم گذارده‌اند، آنچه را بر شما حرام شده، حلال نمى‌کند؛ حلال همان است که خدا حلال و حرام همان است که خدا حرام کرده است.

  اگر باب بدعت در احکام الهى گشوده شود...

 شما امور گوناگون را آزموده ايد و خوب و بد را در اين تجربه آموخته ايد و با وضع گذشتگان پند و اندرز داده شده ايد، عبرت گرفته ايد و مَثَل‌ها براى شما زده شده و به امرى آشکار دعوت شده‌ايد. بر اين اساس، تنها افراد ناشنوا از درک اين مطلب عاجز و ناتوانند و تنها نابينايان آن را نمى‌بينند. آن کس که از آزمون‌هاى الهى و تجربه‌ها، سودى نبرد، از هيچ پند و اندرزى سود نخواهد برد و کوته فکرى و کوته بينى، آشکارا دامان او را مى‌گيرد تا آنجا که بد را خوب و خوب را بد مى‌بيند. مردم دو گروه بيش نيستند؛ گروهى تابع شريعت و آيين خدا و گروهى بدعت گزار که دليلى از سوى خدا و از سنّت پيامبر و نورى از حجّت و دليل با خود ندارند. »

امام علی(علیه السلام) یکى دیگر از آفات مهم دینى و اجتماعى را بیان مى‌فرماید و آن آفت بدعت و تغییر احکام خدا طبق خواسته‌هاى دل و هواى نفس و بدعت گزارى در دین خداست و اشاره به اینکه مؤمنان راستین، احکام الهى را بازیچه هوی و هوس خود نمى‌کنند. با افکار ناقص خویش آن را تغییر نمى دهند؛ چون اگر باب بدعت در احکام الهى گشوده شود، تمام ظالمان و تبهکاران و هوسبازان آنچه را بر خلاف منافع نامشروع خود مى‌بینند، تغییر مى‌دهند و بعد از زمان کوتاهى چیزى از اصول و فروع دین باقى نمى‌ماند.

شرح و تفسیر آیت‌الله مکارم شیرازی

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.