۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۶
کد خبر: 410282

محمدحسین جعفریان

تله آمریکایی برای کردهای سوریه

شک ندارم عموم کارشناسان مسایل خاورمیانه در این نکته متفق‌القول باشند که مسایلی که طی چند سال اخیر گریبانگیر سوریه شده است، اگر نگوییم پیچیده‌ترین، بی‌تردید یکی از عجیب و غریب‌ترین حوادثی است که در طی تاریخِ خاورمیانه این بخش از جهان دچار آن شده است. بویژه در یک سال اخیر روند تحولات جاری در این کشور شتاب حیرت‌آوری به خود گرفته و انبوهی از قدرت‌های خارجی در آنجا سرگرم همکاری، تبانی یا نبرد و جنگ نیابتی با یکدیگرند. این جنگ و رقابت پنهان لزوماً میان دشمنان و رقبای شناخته‌شده منطقه‌ای و بین‌المللی نیست. پیچیدگی فوق‌العاده آنچه در سوریه می‌گذرد آن است که حتی بسیاری از ممالک به‌ظاهر دوست و متحد در آنجا با یکدیگر سرگرم تصفیه حساب و گروکشی هستند. به‌طور مثال می‌توان از عربستان و آمریکا نام برد یا عربستان و قطر و یا حتی کشورهای به‌ظاهر حاشیه‌ای‌تر؛ مثلاً رقابت پنهان ریاض با اردنی‌ها که زد و خوردهای اخیر 2 حزب روسیه از عمق آن پرده برداشت!

در این میان حلقه‎ها و گروه‌ها و قدرت‌های محلی و حاضر در صحنه جنگ همواره ممکن است از سوی این قدرت‌های خارجی مورد سوءاستفاده قرار گیرند و به ابزاری برای رسیدن آنها به اهدافشان در خاک سوریه تبدیل شوند. یکی از این گروه‌های منطقه‌ای و بومی که تا پیش از این چندان نامی از آن شنیده نمی‌شد و در معادلات نبرد به حساب نمی‌آمد، کردهای سوریه هستند. در جریان حمله داعش به کوبانی که مهم‌ترین شهر کردنشین سوریه محسوب می‌شود، کردهای این کشور در آستانه حذف کامل از صحنه رقابت‌ها بودند. در آن روزهای سخت بسیاری از قدرت‌هایی که امروز حامی اصلی کردها به حساب می‌آیند، منتظر سقوط کوبانی بودند و به عجز و لابه‌های نمایندگان کرد برای کمک فوری اهمیتی نمی‌دادند. داعش در آستانه یک نسل‌کشی کامل بود و اگر کوبانی را اشغال می‌کرد، فجایع سنجار و آنچه بر سر ایزدی‌های عراق آمد در اینجا هم تکرار می‌شد. در آن روزها اتفاقاً کسانی به فریاد کردهای سوریه رسیدند که امروز فرماندهان کرد سوری، آنان را به کلی از یاد برده‌اند؛ یعنی بشار اسد، ارتش سوریه و جمهوری اسلامی ایران.

هدف از تمام آنچه گفته شد، یادآوری وضعیت دیروز و امروز کردهای سوریه بود. آنها اکنون با کمک مستقیم آمریکایی‌ها به قدرتی تعیین‌کننده در میدان سوریه تبدیل شده‌اند. شنبه گذشته رزمندگان آنها شهر کردنشین منج که مسیر اصلی تدارکات داعش از رقه به ترکیه بود را تصرف کردند. آمریکایی‌ها عملاً وارد حمایت تمام و کمال از کردهای سوریه شده‌اند و همین باید زنگ خطری برای سران کردها در سوریه باشد. آنها باید دریابند که این حمایت‌ها رایگان نخواهد بود و فردا مجبورند با اشاره حامی امروز خود، با هر آنکه آنها دستور دهند، وارد نبرد شوند. سران کردها در سوریه باید متوجه تله‌ای که اندک‌اندک به سمت آنها هل داده می‌شود، باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.