بزرگمردی که روح خویش را به زیور دنیا نیاراست

آیت الله سیدمرتضی مرعشی نجفی(ره)، علامه جلیل القدری که تولدش به عالم هستی در نجف اشرف روی داد، فرزند سیدشمس الدین محمود مرعشی است که او هم عمری را در مسیر اعتلای دین و معارف اهل بیت(علیهم السلام) طی کرد.
نسب وی، با 33 واسطه به امام سجاد(علیه السلام) می‌رسد و از این رو، دین باوری، تهجد، عبادت پروردگار، سلوک و بندگی خدا در تمام وجود این شخصیت بزرگ موج می‌زد.
امروز برابر است با سالروز وفات این علامه دوران که در سال 1375 دیده از جهان فروبست و به سرای جاویدان پرکشید، اما این مناسبت حزن انگیز فرصت مغتنمی برای یادآوری سیره زندگی این علامه وارسته است تا نسل‌های جدید با علمای شیعه بیش از پیش آشنا شوند.
استاد سید عبدالله فاطمی نیا درباره جایگاه شخصیتی این علامه جلیل القدر می‌گوید: آیت الله سیدمرتضی مرعشی نجفی از شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار تاریخ شیعه است.

الگویی برای نسل جدید شیعه
وی ادامه می‌دهد: ایشان در مسیر زندگی خویش راه‌های هدایت را به روی همه مشتاقان حقیقت باز کرد، منش و سیره زندگی ساده و سرشار از عبودیت ایشان درس‌های بزرگی برای نسل‌های جدید است تا با مأنوس شدن با علمای شیعه، حرکت در طریق روشن رستگاری را یاد بگیرند.
استاد فاطمی نیا ادامه می‌دهد: همه بخش‌های زندگی این علامه جلیل القدر برای نسل جدید شیعه الگوست و ما باید این شخصیت ارزشمند را بخوبی معرفی کنیم.

توصیه به خواندن زیارت عاشورا
این استاد اخلاق و معارف اسلامی درباره بُعد اخلاقی آیت الله مرعشی نجفی اظهار می‌دارد: ایشان روحیه الهی والایی داشت و در عبادت خالصانه پروردگار از هر فرصتی بهره می‌گرفت، هیچ زمانی از عمر پربرکت علامه بدون ذکر خدای متعال طی نشد و همواره به شاگردان و دوستداران خویش توصیه می‌کرد، به زیارت عاشورا و آثار عمیق اعتقادی آن اهتمام داشته باشند.
وی تصریح می‌کند: از نظر علامه مرعشی نجفی، زیارت عاشورا ستون اصلی امام شناسی محسوب می‌شود و ویژگی هر مؤمنی که خود را دوستدار مکتب امامت معرفی می‌کند، انس با زیارت عاشوراست.

اهتمام به نماز شب
آیت الله فاطمی نیا با اشاره به شب زنده داری این عالم وارسته می‌گوید: عبادت و پرهیزکاری ایشان نشأت گرفته از 70 سال توجه به نماز شب بود و هرگز در این سال‌ها بین علامه مرعشی نجفی و نماز شب فاصله نیفتاد و همواره به جوانان توصیه می‌کرد، نماز شب بخوانید تا هرآنچه از نزدیکی و قرب الی الله می‌خواهید، برای شما در زندگی حاصل شود.
وی تصریح می‌کند: از نگاه این مرد بزرگ تاریخ، آنچه میان انسان و شیطان فاصله ایجاد می‌کند، نماز شب است و هیچ بنده مؤمن خدا، بدون دعوت الهی مهیای ادای نماز شب نمی‌شود و این سخن چه زیبا و بحق است و در دل شب به جز ندای الهی هیچ چیز دیگری مؤمن شب زنده دار را بیدار نمی کند.

متخلّق به خُلق نیکو
استا فاطمی نیا با بیان اینکه آیت الله سیدمرتضی مرعشی نجفی در اخلاق نیکو زبانزد دوران خویش بوده است، می‌گوید: حرف اول و آخر در زندگی ایشان رعایت تقوای الهی بود و ثمره توجه به تقوی رسیدن به خلق نیکوست که این مرد بزرگ تاریخ شیعه در تواضع، حلم و بردباری، شیرین سخنی، مناعت طبع، اخلاص و همه صفات خوب الهی نمونه بود و چه بسیار افرادی که به واسطه این اخلاق حسنه به معارف دینی علاقه‌مند می‌شدند.
وی ادامه می‌دهد: آیت الله مرعشی نجفی در تربیت شاگردان و ارایه مطالب علمی به اهل علم، با علاقه و اشتیاق و البته اخلاق حسنه درس می‌داد و همین مسأله سبب شده بود که حلقه درس و بحث ایشان همواره شلوغ و محل رفت و آمد فضلا و طلاب باشد.
استاد فاطمی نیا تأکید می‌کند: علامه مرعشی نجفی در تدریس علم به شاگردان خویش همواره خون دل می‌خورد و هرگز اجازه نمی داد جویای علمی از گفت‌وگو و مباحثه با ایشان محروم شود و در هر شرایطی و با اخلاق خوب پرسمان علمی را دنبال می‌کرد.

تسلط به علوم گوناگون
این استاد اخلاق و عرفان با اشاره به تسلط آیت الله مرعشی نجفی به علوم گوناگون می‌گوید: این عالم وارسته به ادبیات فارسی و ادبیات عرب، فقه، اصول، علم کلام، درایه، تجوید و تفسیر قرآن، فلسفه و منطق، انساب، علوم غریبه طب، ریاضیات، هندسه و تاریخ اسلام تسلط داشت و از همین رو شاگردان بی‌شماری را تربیت کرد که هر کدام برای جهان تشیع صاحب دیدگاه بوده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: شاید برای خیلی از جوان‌ها و نسل‌های جدید جالب توجه باشد که بدانند چطور ممکن است که فردی در زمان حیاتش به همه علوم مسلط باشد؟ پاسخ به این پرسش را افرادی چون بوعلی سینا به روشنی ارایه کرده‌اند، چنانکه این طبیب مؤمن روایت کرده برای رسیدن به پاسخ یک پرسش 40 شبانه روز تهجد و عبادت کرده است و این چنین است که اخلاص، بندگی خالصانه الهی و توکل به خدای متعال در همه امور، راه را برای کسب علم و مدارج عالی انسانی باز می‌کند و از این جهت آیت الله مرعشی نجفی که سلوک، عبادت و دین باوری ریشه در روح و جانش داشت، به تمامی علوم زمان خویش مسلط شده بود.

زهد و ساده زیستی
استاد فاطمی نیا در تشریح زندگی ساده آیت الله مرعشی نجفی می‌گوید: این استاد وارسته از مال و ثروت دنیا هر آنچه به دست می‌آورد، صرف فقرا، نیازمندان و خرید کتاب‌های مختلف می‌کرد. زندگی زاهدانه و با این حال ساده ایشان همواره زبانزد خاص و عام بود و هرگز روح بزرگ و ملکوتی خویش را به زیور دنیا و ثروت اندوزی مشغول نکرد.
وی تأکید می‌کند: ساده زیستی سیره ارزشمند زندگی معصومین (علیهم السلام) است و آیت الله مرعشی نجفی با وجود اینکه می‌توانست از رفاه خوبی در زندگی بهره ببرد، اما هرگز از دایره زندگی ساده و به دور از تجمل خارج نشد و این راز الفت و انس ایشان با خدای متعال و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.