پیامبر(ص) ۱۲ ستون از جمله «اسطوانة الحرس» و «استطوانة سریر» را در مسجدالنبی ایجاد کردند و هر ستون را به یکی از عبادات و یا مباحث اختصاص دادند.

محل اعتکاف پیامبر در مسجد‌النبی/ جایی که امام صادق(ع) ۳۶۰۰ شاگرد تربیت کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، حجت‌الاسلام سیدمرتضی میرکتولی، مدیر مجمع عالی تفسیر قرآن، با بیان اینکه از نگاه قرآن کریم اولین پایگاه تمدن الهی و معنوی بشر مسجد است، گفت: طبق آیات قرآن کریم اولین سنگ بنای مسجد را خداوند متعال بنا نهاده است، خداوند در قرآن می‎فرماید: «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَكَّةَ مُبَارَكًا؛ نخستین خانه‌ای که برای مردم ( و نیایش خداوند ) قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکّه است که پر برکت و مایه هدایت جهانیان است» بنابراین اولین کانون توحید و نقطه عطف تمام نیروهای معنوی و انسانهای الهی در عالم را خداوند با تأسیس خانه‎ای مقدس به نام مسجدالحرام آغاز کرد تا نقطه ثقل و کانون اجتماع و وحدت در زمین برای تمام موحدان عالم ایجاد شود و بتوانند در آنجا با یکدیگر انس و الفت و تعامل داشته باشند. انبیای بزرگوار الهی به عنوان کارگزاران ادیان توحیدی نیز به خاطر اهمیت بالای این مکان مقدس، آن را در اداور مختلف ترمیم و بازسازی کردند. 


وی با اشاره به اینکه در حکومت بنی‎اسرائیل شاهد تأسیس مکانی به نام مسجدالاقصی هستیم، تصریح کرد: تمدن بزرگ انبیای بنی‎اسرائیل نیز با تأسیس مسجد آغاز می‎شود که بانیان آن داوود و سلیمان علیهماالسلام بودند. خداوند هم با توجه به اهمیت معنوی این مکان مقدس در آیه اول سوره إسراء می‎فرماید «الَّذِی بَارَكْنَا حَوْلَهُ؛ پیرامون آن را برکت دادیم). از سوی دیگر مبدأ و مقصد سیر رسول‎الله(ص) به معراج از طریق مسجدالحرام و مسجدالاقصی صورت گرفت. خداوند در بخش ابتدایی همین آیه می‎فرماید «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنْ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا؛ منزّه است آن خداى که بنده اش محمّد را در یک شب از مسجدالحرام به سوى مسجدالاقصى ( بیت المقدس ) که پیرامون آن را برکت دادیم، سیر داد. آرى، ما او را بدان جا بردیم تا بخشى از نشانه‌هاى خود را به او نشان دهیم». مطابق این آیه از قرآن، نمایش آیات الهی به رسول‎الله نیز از مبدأ مسجد آغاز می‎شود.

میرکتولی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در ابتدای ورودشان به مدینه مسجدی بنا کردند، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در ابتدای ورودشان به مدینه برای پایه‎گذاری اسلام در سراسر دنیا مسجد را به عنوان مبدأ این حرکت انتخاب می‎کنند، بنابراین سوای از مراسمهای مذهبی و فرهنگی، نشستهای سیاسی، اجتماعی، علمی و قضاوت در آنجا برگزار می‎شد؛ طوری که پیامبر(ص) 12 ستون از جمله «اسطوانة الحرس»، «استطوانة سریر» را در این مسجد ایجاد کردند و هر ستون را به یکی از عبادات و یا مباحث اختصاص دادند. به عنوان مثال اسطوانه سریر محل اعتکاف حضرت رسول(ص) بود و اصحاب در آنجا برگهایی از درخت خرما پهن می‌کردند تا آن حضرت روی آنها استراحت کند.

وی با اشاره به اهمیت مسجد و کارکرد آن در دوران امام صادق(ع) تصریح کرد: امام صادق(ع) در دوران خودشان 3 هزار و 600 شاگرد خود را در مکان مسجد مدینه تربیت و از آنجا به سراسر دنیا ارسال کردند. تمام این مطالب حکایت از نقش مهم مساجد به عنوان کانون توحیدی و فرهنگ‎ساز عالم دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.