۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۷
کد خبر: 415268

خسرو معتضد

وزیری که «ذخیره» انقلاب است

چندی پیش قدردانی و سپاسگزاری عده‌ای از آیات عظام آقایان حسین نوری همدانی، ناصر مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، جعفر سبحانی، شبیری زنجانی، علوی گرگانی، موسوی اردبیلی و وحید خراسانی از دکتر حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر خدمتگزار، دلسوز و انسان دوست بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مرا و هزاران امثال مرا خشنود کرد که در کشور، پاسداشت و شناخت افراد خدمتگزار، لایق و وظیفه شناس وجود دارد.

وزیر بهداشت از روزی که سکان وزارتخانه را به دست گرفت، با همه کمبودها و مشکلات کوشید به مردم کمک کند تا از کابوس لاعلاج شدن و مستأصل گشتن به هنگام رویارویی با بیماری‌ها نجات یابند. ای کاش همان گونه که بیمارستان و کلینیک نور که مؤسسه بنیان نهاده به وسیله دکتر قاضی زاده هاشمی و همکاران اوست، در نظم و تربیت و جلب رضایت مراجعان و تلاش درباره کم هزینه شدن عمل جراحی چشم نمونه و مورد قدردانی مراجعان بی‌شمار این سازمان خصوصی عام المنفعه است، دکتر هاشمی ترتیبی اتخاذ می‌کرد که در سایر زمینه‌های پزشکی نیز کلینیک‌ها و بیمارستان‌های تخصصی گشایش یابد. سفرهای دکتر هاشمی و تیم‌های پزشکی و جراحی او از سالها قبل به مناطق محروم و فراموش شده، آغاز شد. من یکی از کسانی بودم که برای جراحی لیزری بیماری آب مروارید بدون هیچ آشنایی قبلی به ایشان مراجعه کردم و به وسیله خودشان تحت عمل قرار گرفتم. آنچه در کلینیک و بیمارستان دکتر هاشمی توجهم را جلب کرد، ادب و نزاکت، رفتار بسیار انسانی با مردم، آزمایش‌های دقیق و نظم و انضباط فوق‌العاده و دقت در درمان بود. برخلاف بسیاری از مؤسسه‌های پزشکی، هرگز احساس نمی‌کنید می‌کوشند برای مراجعه کننده خرج بتراشند. تمام هزینه‌ها روشن و مشخص است و بسیار خود را در پناه حمایت و دلسوزی بیمارستان و کلینیک و نیز بیمه و بیمه تکمیلی می‌بینید. دکتر حسن قاضی زاده هاشمی بتازگی گفته است، بیش از یک دوره در مصدر وزارت نخواهد ماند و پس از این دوره چهار ساله به مطب و بیمارستان و کلینیک خود مراجعت خواهد کرد، اما من ایشان را منع کردم و استدعا کردم کشور را از وجود ارزنده خود محروم نکند.

این خبر نگران کننده و تلخی است و من به سهم خود امیدوارم دکتر هاشمی در پست خود بماند و با اینکه پست وزارت برای او جز دردسر و ناراحتی اعصاب و درگیری‌های گوناگون حاصلی ندارد، قلب مهربان و پراحساس او به وی اجازه ندهد وزارتخانه را ترک کند. دکتر حسن قاضی زاده هاشمی در میان بیش از شاید یکصد تن رؤسا و مدیران کل ادارات صحیه کل کشور، اداره کل بهداری پیش از شهریور 1320 و وزیران بهداری از سال 1320 تاکنون براستی از نظر وظیفه شناسی، انسان دوستی، ارایه شخصیت مطبوع و دوست داشتنی، یک پزشک بسیار فرهیخته، دلسوز و بی‌نظیر است و من که تاریخ وزارت بهداری ایران را سال به سال خوانده و می‌دانم نظیر او کمتر وزیری دیده‌ام که تا این حد غم هموطنان را داشته باشد.

وزیر هر زمان لازم باشد شخصاً در صحنه حوادثی که به وظایف او مرتبط می‌شود، حضور می‌یابد. من دانسته‌ام روزهای جمعه و اعیاد و هر تعطیلی را به عمل جراحی دیدگان مردم اختصاص می‌دهد و بسیار ساده و فروتنانه در اتاق عمل حضور یافته، حتی دلداری‌های زیاد به بیماران می‌دهد. دولت و تمام سازمان‌های دولتی و خصوصی و نهادها و بنیادها باید تا می‌توانند به وزارت بهداشت یاری دهند. دکتر هاشمی، یک دانشمند و جراح فوق‌العاده است و دور نیست مشغله وزارت بهداشت و گرفتاری‌های گوناگون این پست اداری او را چنان خسته کند که براستی بخواهد پس از چهار سال، مسند وزارت را که برای او هیچ وسوسه انگیز نیست، رها کرده و به کلینیک خود بازگردد. اما حیف است چنین مدیر لایق و بی‌نظیر و صحیح الفکری از خدمت به بهداشت و درمان کشور مأیوس شود.

باید به هر قیمتی که هست از جمله تسهیلات فراوان برای برطرف کردن مشکلات سر راهش، او را در این پست نگه داشت. او وزیری است که مقام وزارت به دنبال اوست و هیچ جاه طلبی در ناصیه‌اش خوانده نمی‌شود و به نظر من یکی از رجال بزرگ و ماندگار ایران شناخته خواهد شد. به او امکان دهید تا بیمارستان‌های مجهزی مانند نور در زمینه‌های دیگر پزشکی در کشور راه‌اندازی کند.

بتازگی عده‌ای از پزشکان جراحی پلاستیک، مانند او سفرهایی به نقاط محروم را آغاز کردند و مصدر خدمات شایانی شدند. این قبیل خدمات باید تعمیم یابد و همانند خیران مدرسه ساز، خیران بیمارستان و درمانگاه ساز نیز مورد تشویق قرار گیرند تا نیازهای مردم محروم کشور برطرف شود و همگی به ایرانی بودن خود ببالند و شاکر خدمات و عنایات نظام باشند.

پدر من پزشک عالی رتبه بود و زمانی ریاست کل بهداری ژاندارمری کشور و زمانی ریاست بهداری دانشگاه جنگ، یعنی مغز و محور تفکر ارتش را عهده‌دار بود. او دوستان زیادی در میان پزشکان و جراحان داشت. به دفتر دکتر اقبال در نظام پزشکی می‌رفت. با دکتر حسن علوی، دکتر مسیح دانشوری، دکتر نصرت الله باستان، پروفسور شمس، دکتر حسین صالح، پزشک مغز و  اعصاب و ... دوست بود. دکتر جعفر رحمانی روان پزشک، دکتر سرتیپ مقدم، دکتر سرلشکر اصلانی، رئیس بهداری ارتش و سرلشکر دکتر حسام الدین خرمی از آشنایان او بودند، بنابراین من از کودکی این پزشکان را دیده و می‌شناختم. من که خود نیز با پزشکان زیادی حشر و نشر دارم، هیچ یک را مانند دکتر هاشمی تا این حد ساده و بی‌تکبر، مردم دوست، دلسوز و بخصوص شیفته خدمت به محرومان ندیده‌ام.

دکتر هاشمی چه وزیر باشد، چه نباشد، محبوب مردم است. باور کنید من او را از نظر اخلاق، تبحر پزشکی، دلسوزی و خدمتگزاری، کم  همتا دیدم. هر دولتی که بر سر کار آید باید هاشمی را به عنوان بهترین وزیر بهداری از  زمان تأسیس اداره کل صحیه کشور، با احترام دعوت به خدمت کند. من  یک نفر را ندیدم که از کلینیک‌ها و بیمارستان‌های او ناراضی بیرون برود. من منتقد هستم و در مقالات من اغلب نکات انتقادی می‌خوانید، اما به جرأت می‌گویم، دکتر حسن قاضی زاده هاشمی افتخار کشور و ذخیره انقلاب اسلامی است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.