۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 4153

بر اساس تحقیق میدانی از میان ده‌ها فارغ التحصیل دانشگاه در تهران، مسافر کشی و کار در آژانس نخستین مقصد شغلی فارغ‌التحصیلان بیکار محسوب می‌شود و این تازه بهترین بخش است.<BR>

مسافرکشی اولین شغل پس از فارغ التحصیلی

به گزارش قدس انلاین , با وجود آنکه آمار بیکاری در کشور همیشه همراه با شبهات و شایعات بوده است اما همین آمارهای متناقض نیز نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در کشور جوان ما و به ویژه در شهر تهران اغلب در حال رشد بوده و خیل عظیمی از جوانان همواره به دنبال راهی برای فرار از این بیکاری و کسب در آمد هستند.

یکی از راه‌های معمول و متداول نیز برای نجات از این معضل اجتماعی بخصوص در شهر تهران همیشه مسافرکشی بوده است.

مسافر کشی با مفهوم جابه‌جا کردن مسافر به صورت گردشی، کار در آژانس و... که به نظر می‌رسد دم‌دست‌ترین راه اشتغال به کار برای هر قشری از جامعه اعم از پیر و جوان شده و معضلات ساماندهی آن همیشه بر سر زبان مسئولان است و جالب آنکه این مسئولان در اغلب طرح‌های ساماندهی مسافربر‌های شخصی به موضوع بیکاری و ریشه اصلی شکل گیری این مسافربر‌ها توجهی نمی‌کنند و شاید همین امر نیز یکی از دلایل عمده شکست پی در پی طرح‌های ساماندهی است.

مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در نشستی که چندی پیش برگزار کرد به بررسی معضلات مربوط به تاکسی و تاکسیرانی پرداخت. یکی از موضوعات مورد توجه در این نشست مسئله بیکاری و نقش آن در حمل‌ونقل شهری به ویژه تاکسی‌ها بود.

تیموری، مشاور عالی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیرعامل سابق تاکسیرانی تهران در این نشست به ارائه تاریخچه‌ای از پیدایش تاکسیرانی در ایران پرداخت و به گسترش ناوگان تاکسیرانی در دوره‌های مختلف با دیدگاه تامین اشتغال و نه نیاز حمل‌ونقل شهری اشاره کرد. تیموری در این باره گفت: «در سال 1324 خانم فخرالدوله برای مبارزه با بیکاری جوانان تازه ازدواج کرده که عمدتا از فامیل ایشان بوده‌اند تعداد زیادی تاکسی وارد این ناوگان می‌کند، دولت کودتا برای قدردانی از عوامل کودتای 28 مرداد 1332 به آن‌ها تاکسی می‌دهد.»

او ادامه داد: «پس از اصلاحات ارضی، دولت برای جلوگیری از تنش‌های شهری ناشی از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به ویژه تهران تعداد بسیاری تاکسی وارد این ناوگان می‌کند. در سال 1371نیز برای جلوگیری از بیکاری کارگران بیکار شده به آن‌ها تاکسی می‌دهند، در سال 1386 نیز با طرح موسوم به ساماندهی مسافربرهای شخصی به‌شدت تعداد این ناوگان را افزایش می‌دهند.»

به گزارش تهران‌امروز در حال حاضر110 هزار نفر به امر تاکسیرانی در تهران، بدون در نظر گرفتن حجم بالای مسافربرهای شخصی که به طور دائم یا موقت در راستای حل مشکل بیکاری به این شغل روی آورده‌اند، پرداختن به موضوع تاکسی را بیشتر به یک چالش اجتماعی و اقتصادی و نه صرفا حمل‌ونقلی تبدیل می‌کند. شهیدی مشاور عالی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک نیز در این باره بیان کرد: «نباید از خاطر دور داشت که پرداختن به شغل مسافرکشی آخرین راه قبل از افتادن به جرگه بزهکاری برای عده بسیاری است. پیدایش و افزایش تعداد مسافربرهای شخصی خود معلول مشکل بیکاری است.»

بر اساس تحقیق میدانی از میان ده‌ها فارغ التحصیل دانشگاه در تهران، مسافر کشی و کار در آژانس نخستین مقصد شغلی فارغ‌التحصیلان بیکار محسوب می‌شود و این تازه بهترین بخش است، مهاجران، بازنشستگان، از کار افتاده‌ها و حتی معتادان و بزهکاران شغل مسافرکشی را به آسانی به دست می‌آورند و همانطور که کار‌شناسان نیز اذعان دارند جابه‌جایی مسافر به سطح شهر آخرین راه قبل از افتادن به جرگه بزهکاری برای عده بسیاری است. قابل لمس‌ترین نتیجه این اتفاق بی‌اعتمادی به راننده تاکسی از سوی مسافران و ایجاد عواقبی کاملا مشهود است.

البته نابسامانی حمل‌ونقل عمومی شهری و معضلات دیگر نیز که جایگاه دیگری دارد و سوال مطرح اینکه با وجود چنین شرایطی طرح‌های ساماندهی مسافربرهای شخصی باید به کدام سو سوق پیدا کند و آیا مسئولان نباید در ابتدا به‌دنبال ساماندهی بخش دیگری از جامعه باشند تا حجم عظیمی از معضلات تاکسیرانی شخصی نیز به‌تبع آن رفع و رجوع شود

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.