قدس آنلاین: وزیر صنعت گفت: ضرب الاجلی گذاشته‌ایم تا با کمک بانک‌ها تا پایان شهریورماه تأمین مالی حداقل ۷۵۰۰ واحدهای تولیدی صورت بگیرد.

صنعت درجا می زند

محمدرضا نعمت‌زاده روز گذشته دریک نشست خبری درباره عملکرد سه ساله دولت در حوزه صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: طی 3 سال گذشته 6/3 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی توسط شورای عالی سرمایه گذاری مصوب شد که 5/1 میلیارد دلار آن مربوط به 6 ماه اخیر است.

* تعهداتمان تحقق می یابد 

وی اظهارداشت: تعهدات رئیس جمهور یکی بعد از دیگری در حال محقق شدن است و در روابط خارجی فضای تعامل ایجاد شده است.

وی به کنایه گفت: تحریم های لعنتی و ظالمانه در حال برطرف شدن است.

وزیر صنعت در واکنش به برخی بحثهای مطرح شده مبنی بر اینکه با گذشت چندماه از برجام، چرا اتفاقی نیفتاده است؟، تصریح کرد: روابط سیستم بانکی ما 10 سال قطع بوده، گرچه این موضوع به من مربوط نیست اما باید دفاع کنیم. وی درباره توافق ایران و1+5 گفت: توافق به صورت جدی صورت گرفته اما مسأله مربوط به اثرات آن، موضوع دیگری است.

نعمت زاده با بیان اینکه بیش از ۳۴ تا ۳۵ درصد از اشتغال فعال کشور در بخش صنعت، معدن و تجارت است و حدود یک سوم تولید ناخالص ملی در این بخش خلاصه می شود، اظهارداشت: باید میزان این گستردگی را درک کنیم و دیگران وقت و همت بیشتر و مطلوب تری را به این بخش اختصاص دهند.

به گفته وی، رشد منفی ۱۰ درصدی در سال ۱۳۹۱ در بخش صنعت به رشد 6/5 درصدی رسید اما در سال گذشته این رشد صفر بود، چرا که فشارهای وارده از سوی رکود و نرخ تورم عاملی بر این مسأله شد.

وی با اشاره به برنامه تأمین مالی 7500 طرح کوچک و متوسط صنعتی نیز گفت: 3 هزار واحد توانسته اند اولین دریافتی خود را از بانکها داشته باشند و ما ضرب الاجلی گذاشته‌ایم تا با کمک بانک‌ها تا پایان شهریورماه تامین مالی حداقل 7500 واحد تولیدی صورت بگیرد.

نعمت زاده افزود: برای تامین مالی این 7500 واحد صنعتی 16 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است. وی با اشاره به راه اندازی بیش از 4 هزار طرح صنعتی و معدنی گفت: 1500 واحد تولیدی تا 15 خردادماه تکمیل و راه اندازی شده و 150 طرح نیز در هفته دولت راه اندازی خواهد شد.

* بازنگری در برنامه صنعت خودرو

نعمت زاده در ادامه با اشاره به تغییر ایجاد شده در برنامه راهبردی صنعت خودرو گفت: طبق برنامه اولیه قرار بود هر 10 سال یک خودروی جدید داخلی به تولید برسد که ما این مدت زمان را به 8 سال کاهش دادیم.

وی در مورد قراردادهای جدید صنعت خودرو نیز اظهار داشت چارچوب قرارداد سایپا و سیتروئن به امضا رسیده که تا 5/1ماه آینده قرارداد نهایی آن به امضا می رسد. همچنین مذاکراتی با 2 شرکت آلمانی در حوزه خودروهای سبک و تجاری داشته‌ایم که سرمایه گذاری مشترک صورت خواهد گرفت.

وزیر صنعت در ادامه افزود: با یک شرکت اروپایی نیز در حال مذاکره ایم و علاوه بر این، با یک شرکت کره ای هم مذاکره داریم. وی گفت: تا پایان سال 3 تا 4 قرارداد سرمایه گذاری جدید در صنعت خودرو خواهیم داشت.

* 2محصول ایرانی در راه است

وزیر صنعت همچنین از عرضه خودروهای جدید 2 شرکت خودروساز به بازار تا پایان امسال خبر داد و در مورد افت امتیازات مربوط به کیفیت خودروهای داخلی نیز گفت: کیفیت خودروها باید بر مبنای قیمت تعیین شود و در دنیا نیز کیفیت و قیمت با یکدیگر متناسب‌هستند.

*تولید پراید و پژو متوقف نمی‌شود

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ممنوعیت تولید پراید و پژو گفت: 10 سال پیش تصمیم داخلی گرفته شده بود که هر 10 سال خودروهای تولید شده از رده خارج شوند و خودروی دیگر با مشخصات جدید جایگزین آن شود اما به خاطر قطع روابط در زمان تحریم ها این کار انجام نشد و تولید این محصولات همچنان ادامه دارد.

وی افزود: این امر بر اساس سیاستگذاریهای صنعت انجام شده اما آیین‌نامه قانونی برای الزام و جلوگیری از ادامه تولید این محصولات وجود ندارد.

وی همچنین درباره الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی هم گفت: 60 کشور بیانیه داده‌اند و از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی WTO حمایت کردند اما متأسفانه برخی همسایگان ما در کشورهای حوزه خلیج فارس خلف وعده کرده و با پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی مخالفت کردند.

وزیر صنعت درباره گرانی شکر در یک مقطع کوتاه نیز گفت: در زمان کوتاهی در بازار کمبود ایجاد و این امر باعث شد که  افرادی (تاجران) که بازار را بو می‌کشند ببینند که زمینه یک کالا در بازار داخلی کم است و این امر شرایط بالا بردن قیمتها را فراهم کرد.

* بی کیفیتی خودروهای داخلی را قبول ندارم

وی درباره جدیدترین گزارش سازمان بازرسی کیفیت مبنی بر اینکه 70 درصد از خودروهای داخلی بی کیفیت هستند آیا این آمار را قبول دارید یا خیر؟ افزود: بی کیفیت بودن 70 درصد خودروهای داخلی را قابل قبول نمی دانیم چرا که کیفیت کاهش نیافته بلکه استانداردها سختگیرانه تر شده است. وی اظهارداشت: در حال حاضر خودروها استانداردهای لازم را دارند اما هر چه بر کیفیت آنها افزوده می شود قیمت ها نیز افزایش خواهد یافت

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.