رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز خانه ملت از نطق جنجالی یکی نماینده درباره حقوقهای نجومی دفاع کرد.

 ادب وزیر زیر ذره‌بین / دفاع به سبک لاریجانی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز(سه‌شنبه، 2 شهریور) صحن علنی مجلس به ریاست علی لاریجانی با حضور اکثریت وکلای ملت آغاز شد.

هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز پارلمان اعلام کرد که هیچ نماینده‌ای در جلسه امروز غیبت نداشته است و این در حالیست که این جلسه با حضور 201 تن از وکلای ملت آغاز شد ک با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که 85 کرسی پارلمان مجلس از مجموع 286 نماینده، خالی از سکنه بوده است.

**سردار دهقان ادب حکمرانی را رعایت نکرد/ سوخت‌گیری هواپیماهای روسیه در ایران نیاز به اجازه مجلس نداشت

براساس این گزارش، علی لاریجانی رئیس مجلس در این جلسه پیش از اینکه صحبتهایش را آغاز کند، گویا با لحنی گلایه‌آمیز درباره استفاده روسیه از پایگاه هوایی همدان بر کرسی ریاست مجلس جلوس کرده باشد، گفت: همان‌طور که در جلسه گذشته هم اعلام کردم ما هیچ پایگاهی به هیچ کشوری نداده‌ایم.

وی تاکید کرد: این امر موقتی بود و تنها برای سوخت‌گیری پایگاه همدان در اختیار روسیه قرار گرفت که این امر احتیاج به اجازه مجلس نداشت.

رئیس مجلس در تذکری به سردار دهقان، گفت: وزیر دفاع درباره مجلس درست حرف نزد و ادب حکمرانی را در این باره رعایت نکرد.

لاریجانی افزود: امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که مجلس در رأس امور است از این رو ارکان نظام باید در بیان مطالب خود به ساختار نظام اسلامی توجه داشته باشند.

**اشکالات اساسی در قوانین نفتی هنوز پابرجاست/ باید جلسه غیرعلنی با زنگنه به رأی گذاشته می‌‌شد

همچنین، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه،2 شهریور) در تذکری شفاهی خطاب به لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: شما روز یکشنبه گذشته برای بررسی قراردادهای جدید نفتی با وزیر نفت، جلسه مجلس را به صورت غیرعلنی برگزار کردید، در این جلسه از 8 تا 11 صبح علی‌الظاهر مباحثی غیرعلنی مطرح شد، اما به اعتقاد ما این مباحث محرمانه نبود.

وی افزود: ما خواستار این بودیم که جلسه علنی باشد و می‌بایست غیرعلنی شدن جلسه را به رأی می‌گذاشتید.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس، خطاب به لاریجانی، تصریح کرد: در آن جلسه شما جمع‌بندی کردید که اشکالات الگوی جدید قراردادهای نفتی به هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین ارجاع داده شود، اما سؤال ما این است که از روز یکشنبه گذشته ساعت 11 که جلسه غیرعلنی پایان یافت، چه زمانی هیئت تطبیق موفق شد به این سؤالات رسیدگی کند؟ این جمع‌بندی چه زمانی به هیئت دولت داده شد و هیئت دولت آنها را تصویب کرد؟

حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه روز گذشته رسانه‌ها اعلام کردند که همان الگوی نفتی توسط معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است، گفت: در قضیه قراردادهای جدید نفتی، دانسته یا ندانسته مجلس دور خورده است؛ بنده مصوبات قبلی را کنترل کردم و دیدم که هیچ تفاوتی نکرده و اشکالات اساسی که در این قوانین نفتی وجود داشته، هنوز موجود بوده که این به ضرر ملت ایران است و الگوی قراردادهای نفتی باید اصلاح شود.

**جلسه مجلس با زنگنه به دلیل سوء‌استفاده دشمنان غیر علنی برگزار شد/ مردم نامحرم نیستند

علی لاریجانی رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر نماینده‌ شاهین‌شهر، گفت: ضابطه‌ای برای غیرعلنی شدن مجلس نداریم و یک جلسه غیرعلنی برای ارائه گزارش وزیر نفت بوده است تا وی توضیحاتی ارائه دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه نظرات درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی متفاوت است، بنده گفتم که از نظر ایم حقیر علنی بودن یا غیرعلنی بودن جلسه، تفاوتی نمی‌کند، اما اگر غیرعلنی باشد، یک فوایدی دارد که راحت‌تر می‌توانید بحثهای خود را درباره الگوی قراردادهای نفتی مطرح کنید.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه منظور از غیرعلنی برگزار شدن جلسه نمایندگان با وزیر نفت نامحرم بودن مردم نیست، اظهار کرد: مردم محرم هستند، اما اگر بعضی مطالب علنی گفته شود، دیگرانی از دشمنان هم هستند که مطالب را بشنوند و نمایندگان در این شرایط رأی دادند که جلسه علنی نباشد.

**لاریجانی: پرواز جنگنده‌های روسی از پایگاه هوایی همدان متوقف نشده است

این گزارش می‌افزاید، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز (سه‌شنبه،2شهریور) در نشست علنی پارلمان در تذکری اظهار کرد: در جلسه قبل پارلمان تقاضای به امضای20 نفر از نمایندگان تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردیم درباره توضیحات مسئولان ذیربط که پایگاه‌های خودمان را در اختیار قدرت‌های جهانی بگذاریم.

وی افزود: برای هماهنگی و همفزایی بیشتر بین قوا این درخواست تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.

صادقی تصریح کرد: علارغم اینکه پروازها متوقف شده است، تقاضای ما هنوز از هیئت رئیسه پابرجاست و تقاضا داریم به درخواست نمایندگان رسیدگی  وپروازها متوقف شود.

براساس این گزارش، علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به صادقی نماینده مردم تهران، گفت: پروازها متوقف نشده است و ایران در مبارزه با تروریسم با روسیه اتحاد دارد و در پایگاه همدان هم به هیچ قدرت جهانی پایگاه‌های دائم ندادیم. درخواست شما بیاید حتماً رسیدگی می‌کنیم.

**کلیات لایحه اصلاح قانون بودجه 95 در مجلس تصویب شد

همچنین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز(سه‌شنبه، 2 شهریور) پارلمان، کلیات لایحه یک فوریتی اصلاح قانون بودجه سال 1395 کل کشور را پس از بحث و بررسی، تصویب کردند.

بهارستان‌نشینان پس از استماع سخنان موافقین و مخالفین کلیات این لایحه در نهایت آن را با 162 رأی موافق، 56 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

لایحه اصلاح قانون بودجه سال 95 دارای یک ماده واحده که طی آن تبصره‌های 35، 36 و 37 قانون بودجه سال جاری اصلاح می‌شود.

لایحه اصلاح قانون بودجه برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد تا فردا گزارش این کمیسیون در صحن علنی بررسی شود.

**دلخوش: دولت بالای 90 هزار میلیارد بدهی دارد/ کاتب: برای حل مشکلات مردم راهی جز اصلاح بودجه نداریم

کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی در  جلسه علنی امروز(سه‌شنبه، 2 شهریور) در نشست علنی پارلمان در موافقت با کلیات لایحه یک فوریتی اصلاح بودجه سال 95 کل کشور، اظهار کرد: در این لایحه اشکالات دولت رفع و بدهی‌‌هایش مشخص شده است.

وی با بیان اینکه پایه پولی در بودجه باید مشخص شود، گفت: موضوع اصلی کشور رکود است. در حال حاضر دولت بالای 90 هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

نماینده مردم صومعه‌سرا، تصریح کرد: دولت باید به بحث بودجه نظامی توجه ویژه‌ای داشته باشد، بیمه سلامت ما در حال حاضر دچار مشکل است، به طوریکه هشت هزار میلیارد بدهی در بخش سلامت بر زمین مانده و مشخص نیست که چه کسی می‌خواهد آن را پرداخت کند.

دلخوش تأکید کرد: بودجه نظامی و سلامت از مسائل مهم کشور است و در شرایط سختی که دشمن در حال ضربه زدن به نظام است، باید به بودجه نظامی اهمیت زیادی داده شود.

همچنین غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس نیز در موافقت با کلیات لایحه اصلاح قانون بودجه 95، گفت: در بخش عمرانی بدهی‌های فراوانی داریم، با تصویب این لایحه به دولت اجازه بدهید تا پایان سال بدهیهای بخش‌های خصوصی را پرداخت کند.

وی افزود: امروز بدهیهای انباشته‌ای در بیمارستانهاست، اکثر پزشکان نتوانسته‌اند پولشان را دریافت کنند و بیمارستانها نیز فلج شده‌اند.

نماینده مردم گرمسار در مجلس، اضافه کرد: با تصویب این لایحه مشکلی از مشکلات مردم را حل کنیم، بدانید راهی جز تصویب این لایحه برای پرداخت بدهیهای دولت پیش رو نداریم.

کاتب اظهار کرد: در این شرایط سخت باید فکر کنیم که چطور می‌شود کشور را از رکود خارج کرد؛ دونرخی شدن بنزین باعث ایجاد فساد و برهم زدن آرامش و آسایش مردم می‌شود، دو نرخی شدن بنزین به نفع مرم و کشور نیست.

براساس این گزارش، فرج‌الله رجبی نماینده مردم شیراز در مجلس نیز در موافقت با کلیات لایحه اصلاح قانون بودجه 95، اظهار کرد: کسانی که مخالف لایحه هستند، نباید تا پایان سال به سازمان برنامه مراجعه و بدهیهای مردم را مطالبه کنند.

وی افزود: در حال حاضر پیمانکاران ما با مشکل بزرگی مواجه‌اند و بدهیهای آنها توسط دولت پرداخت نشده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس، تصریح کرد: بدهیهای دولت به بانکها باید مورد توجه قرار گیرد و اهمیت زیادی هم به حوزه عمران داده شود، از طرفی در مقابل رکود باید راهکاری ایجاد کرد؛ لذا تصویب این لایحه باعث می‌شود تا حدودی بدهیهای دولت به طلبکاران پرداخت شود.

رجبی از نمایندگان خواست تا با تصویب این لایحه به حل مشکلات مردم در کوتاهترین زمان کمک کنند.

**نمایندگان مخالف با کلیات لایحه اصلاح بودجه 95: پرداخت 45 هزار میلیارد تومان به دولت مغایر قانون اساسی است

سید کمال الدین شهریاری نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه، 2 شهریور) قوه مقننه  در مخالفت با کلیات لایحه اصلاح بودجه سال 95 کل کشور  گفت: این اصلاحیه در پی پیش خور کردن بودجه‌های سال آتی است.

وی افزود: کجای ارزیابی و تجدید ارزیابی از منابع به معنی درآمد است؟ مگر معنای بودجه پیش بینی درآمدها و هزینه‌ها نیست.

نماینده مردم دشستان در مجلس شورای اسلامی  با بیان  اینکه در دولت گذشته یک بار تلاش شد که بدهی دولت به بانکها و صندوقها از طریق تجدید ارزیابی‌ها صورت گیرد اما دولت نهم جلوی آن ایستاد تصریح کرد: چرا باید تجارب غلط گذشته را تکرار کنیم؟

شهریاری چاپ اوراق اسناد قرضه را به معنای پیش خور کردن بودجه سالهای بعد عنوان کرد و اظهار داشت: اگر رئیس بانک مرکزی تورم یک رقمی را اعلام می‌کند که از افتخارات این دولت نیز است به همین واسطه است.

همچنین مهرداد بائوج  لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس ش در مخالف با کلیات لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95، اظهار کرد: طبق ماده 148 آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان پس از توزیع گزارش نهایی کمیسیونهای تخصصی، 10 روز فرصت دارند پیشنهادات‌ خود  را برای بررسی به صحن علنی پارلمان ارائه دهند، اما گزارش اصلاحیه بودجه روز گذشته در اختیار نمایندگان قرار گرفته و امروز در صحن علنی مطرح شده که این خلاف آیین‌نامه داخلی پارلمان است.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به لاهوتی گفت: گزارش اصلاحیه بودجه هفته گذشته در کازیو نمایندگان توزیع شده است.

در ادامه مهرداد لاهوتی به بیان مخالفتش با کلیات این اصلاحیه پرداخت و گفت: این دومین باری است که این اتفاق در مجلس مطرح می‌شود. یکبار دولت گذشته درخواست 74 هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌‌هایش را تقدیم مجلس کرده بود که با مخالفت نمایندگان مواجه شد اما امروز می‌خواهیم به دولت یازدهم اجازه دهیم 45 هزار میلیارد تومان از پولی که اصلا وجود ندارد، بدهی‌هایش را بپردازد که خلاف قانون است.

**ارجاع جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه 95 به کمیسیون برنامه و بودجه

به گزارش تسنیم، وکلای ملت  در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 2شهریور) مجلس شورای اسلامی پس از تصویب کلیات لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال 1395 کل‌کشور، با ارجاع مجدد جزئیات این لایحه به کمیسیون برنامه و بودجه  مجلس  برای رفع ایرادات و تعیین ردیفهای مشخص برای دریافت و پرداخت، موافقت کردند.

محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران و محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات این لایحه در صحن پارلمان، در اخطارها و تذکرات جداگانه‌ای نسبت به نداشتن ردیف‌های مشخص در این اصلاحیه بودجه انتقاد کردند.

محمد رضا پور ابراهیمی در اخطار قانون اساسی متذکر شده بود این اصلاحیه جدول و ردیف ندارد که مغایر با قانون اساسی است.

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از تصویب کلیات این لایحه ، اخطار پورابراهیمی را به رأی وکلای ملت گذاشت که نمایندگان با 143 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در صحن علنی، اخطار پورابراهیمی را وارد دانستند.

سپس علی لاریجانی این لایحه را برای رفع ایرادات و البته تعیین ردیف‌های مشخص به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع داد و گفت: از کمیسیون می‌خواهیم همین امروز جلسه‌ای را تشکیل و تبصره 36 این لایحه که دارای ایراد قانون اساسی است را اصلاح کند تا در نشست علنی فردای قوه مقننه ، درباره جرئیات آن تصمیم‌گیری شود.

**اصول قانون اساسی با اصلاحیه قانون بودجه زیر پا گذاشته می‌شود

محمد دهقان نماینده مردم چناران و طرقبه و عضو هیئت رئیسه مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه، 2 شهریور) قوه مقننه درجریان بررسی کلیات لایحه اصلاحیه بودجه سال 95 با استناد به اصل 52،53 و 55 قانون اساسی ، اظهار کرد: بودجه باید از شفافیت کافی برخوردار باشد اما در اصلاحیه مذکور این شفافیت وجود ندارد.

وی  با تاکید بر  اینکه لایحه اصلاح قانون بودجه با اصول متعددی از قانون اساسی مغایر است، گفت: 75 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه اصلاح شده است در حالیکه این پول اصلا وجود ندارد.

نماینده چناران در مجلس افزود: دولت می‌خواهد با این مصوبه پول پر قدرت و بدون پشتوانه چاپ کند از این رو مجلس باید جلوی این اقدام را بگیرد.

دهقان  عنوان کرد: دیوان محاسبات چگونه می‌خواهد با مصوبه مذکور برخورد کرده زیرا 75 هزار میلیارد تومان مذکور هیچ ردیف مشخصی در بودجه ندارد.

وی با بیان اینکه قوه مقننه اجازه ندارد اختیار خود را به دولت واگذار کند، گفت: تک تک ردیفها در بودجه باید مشخص باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: می‌خواهیم با یک حساب سازی 75 هزار میلیارد تومان در اختیار دولت قرار دهید که این درست نیست.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد مبارزه با قاچاق تصریح کرد: طبق اصلاحیه بودجه قرار است کارت سوخت حذف شود که این راه قاچاق سوخت را باز می‌کند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یگفت: اصول قانون اساسی با اصلاحیه قانون بودجه و مصوبات مذکور آن زیر پا گذاشته می‌شود.

**لاریجانی: نامزدهای عضویت در هیئت نظارت بر نمایندگان با قرعه‌کشی انتخاب می‌شوند

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز پارلمان، در تذکری با استناد به ماده 18 آیین‌نامه داخلی مجلس در سخنانی اظهار کرد: اخیرا در یک برنامه تلویزیونی به یکی از ورزشکاران خانم حاضر در مسابقات المپیک بی‌احترامی شده و به این خانم به کنایه، تهمت بی‌غیرتی زده‌اند که قطعاً این رفتار محکوم است.

وی در ادامه تذکرش به انتخابات هیئت نظارت بر رفتار نمانیدگان اشاره کرد و گفت: متأسفانه هیئت‌رئیسه مجلس در انتخاب نامزدهای تصدی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، بی‌طرفی را رعایت نکرده است، زیرا در شرایط کنونی یک نامزد از کمیسیون اصل 90، یک نامزد از کمیسیون قضایی و 4 نامزد تنها از یک طیف سیاسی برای رأی‌گیری به صحن علنی معرفی شدند، این در حالی است که قرار بود در این رابطه تعامل صورت گیرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این تذکر تاکید کرد: بر اساس قانون برای انتخاب اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید یک نفر از کمیسیون اصل 90، یک نفر از کمیسیون قضایی و 4 نفر از دیگر کمیسیون‌ها انتخاب شوند.

وی ادامه داد: براساس قانون در هفته‌های گذشته روند مذکور طی شد و متقاضیان عضویت در این هیئت ثبت‌نام کرده و در نهایت قرعه‌کشی شد. به طوری که برای انتخاب 4 نامزد نهایی، بیش از 40 نفر نام‌نویسی کردند که در نهایت با قرعه‌کشی 4 نفر نهایی مشخص شدند.

**لاریجانی: فاطمه حسینی نگفته ما سهم خود را از سفره انقلاب می‌خواهیم

براساس این گزارش، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 2 شهریور) خانه ملت در سخنانی، گفت: خانم فاطمه حسینی نماینده تهران در قوه مقننه متنی را به ما داده بودند که آن را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: متن خانم حسینی این بود که ایشان اعلام کرده بودند در نطقی که پیش از این در صحن علنی داشتند اعلام نکرده‌اند که ما سهممان را از سفره انقلاب می‌خواهیم.

رئیس مجلس ادامه داد: بنده به یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس این ماموریت را دادم تا این موضوع را بررسی کند.

لاریجانی ادامه داد: با بررسیهای انجام شده مشخص شد که ایشان این صحبت را نداشتند و اگر در رسانه‌ها این مطلب منتشر شده، صحت ندارد.

**لایحه الحاق اتکا به فهرست نهادهای عمومی غیردولتی اصلاح شد

 

همچنین در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان لایحه الحاق سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح (اتکا) به فهرست مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی را که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود را بررسی کردند.

بر این اساس، نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه الحاق سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح (اتکا) به فهرست مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی،  تبصره دو ماده واحده این لایحه را جهت تأمین نظر شورای نگهبان به این شرح اصلاح کردند که طبق آن سازمان اتکا برابر اساسنامه ابلاغیه سال 1393 که به تصویب فرماندهی معظم کل قوا رسیده است، اداره شود.

**کاهش ساعت کار «بانوان شاغل غیردولتی» منوط به تأمین نظر کارفرما

 

بهارستان‌نشینان در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه، 2 شهریور) یک لایحه دیگر را که از شورای نگهبان اعاده شده بود را مورد بررسی قرار دادند.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص را برای تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

این لایحه که در یک ماده واحده و هفت تبصره تصویب شده بود، تاکنون دو بار از سوی شورای نگهبان مغایر با قانون اساسی شناخته شده است.

بر این اساس نمایندگان با هدف تأمین نظر شورای نگهبان، تبصره هفت ماده واحده این لایحه را حذف کردند، بر اساس این تبصره حذف شده، بار مالی ناشی از اجرای این قانون برای کارفرمایان بخشهای غیردولتی و خصوصی مشمول این قانون، همه ساله در بودجه پیش‌بینی و پرداخت می‌شد.

نمایندگان در ادامه یک تبصره الحاقی به ماده واحده این طرح اضافه کردند و بر اساس این تبصره، اعمال احکام این قانون برای آن دسته از کارکنانی که پیش از تصویب این قانون در بخش غیردولتی به کار گرفته شده‌اند، منوط به تأمین نظر کارفرما توسط دولت است.

این تبصره با 146 رأی موافق، 25 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

** لاریجانی در پاسخ به یک تذکر: مجلس را طبق گزارش کتبی کمیسیونها اداره می‌کنم نه گفته‌های شفاهی

به گزارش تسنیم، علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان در تذکری با استناد به ماده 149 آیین‌نامه داخلی مجلس، با انتقاد از بررسی لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95 در کمیسیون برنامه و بودجه پس از رد آن در این گفت که این اقدام کمیسیون مغایر با آیین‌‌نامه داخلی مجلس است.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت: چه کسی گفته اصلاحیه بودجه رد شده است؟ بنده مجلس را بر اساس گزارش کتبی کمیسیون اداره می‌کنم نه گفته‌های شفاهی اعضای کمیسیون.

** نماینده کرمان: صحبت‌های بسیار ناپسند "ترکان" قابل برخورد است

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز(سه‌شنبه، 2شهریور) در نشست علنی پارلمان طی تذکری، اظهار داشت: صحبت‌های بسیار ناپسند آقای ترکان درباره مناطق آزاد و هجمه‌ای که به وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی داشتند، قابل برخورد است و وی باید از نمایندگان عذرخواهی کند.

وی افزود: به استناد بند 1 اقتصاد مقاومتی حوزه عمل مناطق آزاد مشخص شده و ما آن را در کمیسیون بررسی و مصوب کردیم.

پورابراهیمی تصریح کرد: اطلاعات نادرست ترکان در رسانه ملی بی‌احترامی به مجلس و نمایندگان است.

**انتخاب 6 عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان 

وکلای ملت در بخش دیگری از جلسه امروز بهارستان، اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان دهمین دوره مجلس دهم را انتخاب کردند.

براساس رأی بهارستان نشینان از مجموع 169 رای ماخوذه، داوود محمدی نماینده قزوین با 142 رای، الهیار ملکشاهی نماینده کوهدشت با 139 رای، عزیز اکبریان نماینده کرج با 133 رای، محمدجواد جمالی نماینده فسا با 130 رای، علیرضا سلیمی نماینده محلات با 129 رای و محمدمهدی برومندی نماینده مرودشت با 117 رای به عنوان هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان برگزیده شدند.

**موافقت خانه ملتیها با بررسی اولویت طرحی درباره معلمین حق‌التدریسی

همچنین، نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان با تقاضای جمعی از وکلای ملت برای تغییر دستورکار صحن علنی مجلس و بررسی خارج از نوبت طرح اصلاح تبصره 10 ماده 17 قانون استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی موافقت کردند.

وکلای ملت با 145 رای موافق، 9 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس با بررسی خارج از نوبت و با اولویت طرح اصلاح تبصره 10 ماده 17 قانون استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی موافقت کردند.

** نماینده سقز: کمیته رسیدگی به مشکل مالباختگان ثامن‌الحجج تشکیل شود

محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان در تذکری شفاهی خطاب به علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی اظهار داشت: چندین میلیون ایرانی در حال حاضر درگیر موسسه ثامن الحجج هستند و هزینه اهمال بانک مرکزی و موسسه ثامن الحجج را مردم باید پرداخت کنند.

وی با طرح این سؤال از وزیر اقتصاد که مگر موسسه ثامن الحجج تحت نظارت بانک مرکزی نیست؟ گفت: در حال حاضر بنیان خانواده هزاران ایرانی به خاطر اهمال بانک مرکزی از هم پاشیده و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند.

این نماینده مجلس ادامه داد: چرا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در مقابل این مشکل اقدامی نکرده و میزان سرمایه موسسه ثامن الحجج را شفاف سازی نمی‌کنند؟ چرا مجلس به این موضوع ورود نمی‌کند؟

بیگلری بر همین اساس از وزیر اقتصاد خواست تا هرچه سریعتر کمیته ویژه‌ای برای بررسی و حل مشکل مالباختگان موسسه ثامن الحجج تشکیل دهید.

**اعلام وصول لایحه استخدام شهرداریها

براساس این گزارش، علی اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی صبح امروز پارلمان تعدادی از طرحها و لوایح را اعلام وصول کرد که به شرح زیر است:

1- لایحه استخدام شهرداریها

2- لایحه اصلاح قانون بکارگیری سلاح توسط مامورین نیروهای مسلح در موارد ضروری

3- لایحه تشکیل سازمان نظام تخصصی ورزش کشور

4- لایحه موافقتنامه پاریس

5- لایحه موافقتنامه بین ایران و جمهوری ترکیه درباره تامین اجتماعی

6- موافقتنامه همکاری بین ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه ادامه ساخت و بهره‌برداری از منابع آبی و انرژی صدها و نیروگاههای برق‌آبی خدآفرین میز قلعه‌سیر روی رودخانه ارس

7- موافقتنامه همکاری در زمینه مبارزه با جرایم سازمان یافته بین جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لهستان

8- موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه درباره همکاری متقابل اداری در امور گمرکی

**نماینده گرگان: امریکا تعهدات خود را در اجرای برجام عملی کند/انتقاد ار تکمیل نشدن راه‌آهن گرگان- مشهد

به گزارش تسنیم، وکلای ملت در جلسه علنی امروز مجلس طبق روال جلسات، پس از مصوبات و طرح موضوعات کلان، فرصتی را در اختیار تعدادی از نمایندگان برای ایراد نطقهایشان قرار دادند.

نورمحمد تربتی‌نژاد نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه، 2 شهریور) خانه ملت در نطق میان‌دستور خود با اشاره به اجرای دقیق تعهدات ایران در برجام، گفت: کشورهای 1+5 به ویژه امریکا مسؤلیتهای خود را در اجرای برجام بپذیرند و موجب بی‌اعتمادی مردم ایران نسبت به خودشان نشوند.

وی با تأیید رویه دولت در چینش سیاسی اعضای هیئت دولت، تصریح کرد: دولت با استفاده از همه گروه‌های سیاسی در ترکیب کابینه به دنبال فراجناحی عمل کردن است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس نسبت به الگوی نامناسب مصرف و اسراف در کشور انتقاد و اظهار کرد: دولت باید طرح الگوی مصرف را تهیه و پیاده‌سازی کند تا به اقتصاد مقاومتی دست پیدا کنیم.

نماینده مردم گرگان و‌ آق‌قلا در مجلس به مشکلات موجود در مسیر راه‌آهن گرگان- مشهد اشاره و خطاب به وزیر راه و شهرسازی، گفت: برای تکمیل این طرح باید تأمین اعتبارات لازم از سوی دولت صورت گیرد.

تربتی‌نژاد با تاکید بر برنامه‌ریزی بهتر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای استفغاده بهینه از ظرفیتهای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، خاطرنشان کرد: افزایش سهم آموزش مهارتی و مناسب‌سازی سطوح تحصیلی با نیازهای کشور موجب ارتقاء کشور در همه حوزه‌ها می‌شود که باید به این امر توجه کنیم.

**نماینده جلفا: دولت به جای حمایت از تولیدکنندگان از واردکنندگان حمایت می‌کند

محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با اشاره به مشکلات اقتصادی کنونی کشور، گفت: دولتمردان به جای حمایت از تولیدکنندگان کالای داخلی از واردکنندگان کالا از خارج حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سال 60 میلیارد واردات داریم، اظهار داشت: واردکنندگان در سال از رانت‌های قابل توجه‌ای برخوردار می‌شوند. مثلا واردکنندگان در اکثر مواقع 16 درصد از تولیدکنندگان داخلی سود بیشتری می‌گیرند.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی گفت: از دولت می‌خواهیم که ارز را تک نرخی کرده و با این اقدام به تولید کشور کمک کند.

حسن‌نژاد با اشاره به اینکه نرخ سود و تورم بایکدیگر همخوانی ندارد، خاطرنشان کرد:دولت بهتر است نرخ سود را یکسان کرده و طرح معافیت مالیات را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه دولت در سال پایانی خود قرار دارد، ادامه داد: در این سال باید پایبندی دولت به بودجه بیش از قبل باشد و پیگیری بیشتری با مقابله با فساد ملی داشته باشند و کاهش سهم نفت در بودجه را سرلوحه کار خود قرار دهند.

این نماینده مجلس در پایان اظهارات خود از دولت خواست دریاچه ارومیه را نجات دهد و تصریح کرد: خواست مردم آذربایجان شرقی نیز این است که زبان ترکی آذربایجانی در مدارس تدریس شود و این درخواست در قانون نیز آمده است.

**نماینده تبریز: «رابطه» جای قانون‌گذاری را در مجلس گرفته/دولت به طرح آمایش سرزمینی توجه کند

شهاب الدین بی‌مقدار نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه، 2 شهریور) در نطق میان دستور خود با بیان اینکه قانون‌گذاری در مجلس کم شده است، گفت: متاسفانه، رابطه جای  قانون را در مجلس گرفته که درخواست حاکم شدن قانون را دارم.

وی خطاب به رئیس جمهور درباره جدی گرفتن طرح آمایش سرزمینی، متذکر شد: باید به این طرح توجه شود تا از روزمرگی نجات یابیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس لازمه اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی را به میدان آمدن مردم در اقتصاد دانست و ادامه داد: باید صدا و سیما و آموزش و پرورش به مردم در این باره اطلاع رسانی کنند.

وی درباه نقاط مثبت برجام تصریح کرد: برجام باعث گشایش «ال سی»، روابط بانکی بین ایران با سایر کشورها و فروش نفت شد و امریکا نیز مجبور به تمکین خواست ملت ایران می‌شود.

بی‌مقدار با بیان اینکه آمارها نشان دهنده پسرفت آذربایجان است، گفت: باید راه آهن تهران - تبریز مرمت و بافت فرسوده تبریز و 400هزار حاشیه‌نشین در این شهر مورد توجه قرار گیرد.

**نماینده ماکو: رکود تورمی ضایعه جبران ناپذیر است

عین‌الله شریف‌پور نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور خود که صبح امروز (سه‌شنبه، 2 شهریور) انجام شد خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: در دوران حساسی قرار گرفته‌ایم، این دوران مصادف است با دوران پسابرجام و همچنین بحث امنیت در عرصه منطقه‌ای و بین المللی که این موارد همزمان با شروع به کار مجلس دهم است.

وی افزود: در این دوران ما شاهد ادامه دشمنی استکبار جهانی با انقلاب اسلامی، بدعهدی آمریکای مستکبر و همچنین تحرکات شبکه‌ای و جریانات ضدانقلاب علیه جمهوری اسلامی هستیم.

نماینده ماکو و چالدران در مجلس به راهکارهای مقابله با این مسائل اشاره کرد و گفت: عدم عدول از اصول مبانی انقلاب اسلامی، پیروی از توصیه‌ها و راهبردهای مقام معظم رهبری، تقویت بین قوا در عرصه‌های مختلف و رعایت انصاف در نقدها،  از جمله این راهکارهاست.

شریف‌پور با طرح این سؤال که 5 برنامه توسعه قبلی اجرا شده، کشور را به کجا رسانده است، تصریح کرد: آیا این برنامه‌ها متوازن و متعادل بوده است؟ آیا خروجی آنها جز بی‌عدالتی بین استانها ثمره دیگری داشته‌ است؟

وی خطاب به سازمان برنامه بودجه نیز گفت: پیشنهاد می‌شود این سازمان  آخرین وضعیت مناطق را در بخشهای مختلف با توجه به میزان اشتغال و بیکاری و همچنین میزان درآمد سرانه ضمیمه لایحه کرده تا مجلس  بتواند تصمیم درست و منطقی در این رابطه با برنامه ششم اتخاذ کند.

نماینده ماکو و چالدران در پایان به وضعیت رکود در کشور اشاره کرد و گفت: علمای اقتصاد بر این باور هستند که اگر کنترل تورم توام با رونق اقتصادی باشد باعث پویایی اقتصاد می‌شود و اگر کنترل تورم منجر به رکود، آن هم از نوع رکود مطلق باشد ضایعه‌ای بس جبران ناپذیر است.

**پایان جلسه علنی در ساعت 12 ظهر 

براساس این گزارش، در نهایت مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس زنگ پایان جلسه علنی خانه ملت را در حدود ساعت 12 ظهر به صدا درآورد و پیش از آن اعلام کرد که امروز وکلای ملت در نشست غیر رسمی اعضای مجمع بین‌المجالس را انتخاب می‌کنند.

پزشکیان همچنین اعلام کرد که نشست علنی بعدی مجلس فردا(چهارشنبه، 3 شهریور) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.