استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه با اختلاط محرم و نامحرم مخالف هستیم، گفت: در بحث کنسرت اعتقاد داریم که شعائر دینی نباید به سخره گرفته شود و کار خلاف قانون صورت گیرد اما چاره این نیست که به احتمال اینکه ممکن است جرمی رخ دهد تمام مسئله کنسل شود.

آخرین خبرها درباره پدیده، میزان ، کنسرت ها ومشهد مال از زبان استاندار

به گزارش قدس آنلاین ، علیرضا رشیدیان در نشست خبری با اصحاب رسانه به‌مناسبت هفته دولت که در دفتر استاندار خراسان‌رضوی برگزار شد، اظهار داشت: در سال‌های 89 تا 91 حدود 3464 جواز تأسیس صنعتی با سرمایه 138 هزار و 720 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صادر شده و این در حالی است که از سال 92 تا 94 تعداد 3894 جواز تأسیس صنعتی با سرمایه 209 هزار و 159 میلیارد ریالی و با ظرفیت اشتغال 67 هزار و 275 نفر صادر شده است.

وی با بیان اینکه مصرف انرژی یکی از شاخص‌های واقعی‌بودن فعالیت واحدهای صنعتی مصرف برق آن‌ها است، خاطرنشان کرد: از سال 89 تا 91 برق مصرفی واحدهای خراسان‌رضوی 9 میلیون 726 هزار و 404 مگاوات ساعت بوده که در سال 92 تا 94 به 11 میلیون و 207 هزار و 92 مگاوات ساعت افزایش داشته که به‌لحاظ مقدار حدود 38 درصد می‌شود.

استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به مشکلات کنونی واحدهای تولید کاشی و سرامیک، بیان کرد: در این سال‌ها تولید این محصولات از حدود 26 هزار و 200 مترمربع به 54 میلیون مترمربع رسیده، به عبارت دیگر بیشتر از 2 برابر شده، بنابراین وقتی تولید افزایش داشته باشد برای فروش محصولات به‌ویژه با وضعیت رکود موجود در صنعت ساختمان مشکلاتی برای آن‌ها به‌وجود آمده است.

رشیدیان با اشاره به کاهش 5 درصدی صادرات از حوزه رسمی گمرک در خراسان‌رضوی بیان کرد: این کاهش، در واردات هم به‌وجود آمده که برخی از مشکلات در حوزه صادرات ناشی از وضعیت کشورهای هدف است. ترکمنستان در هفته اخیر عوارض را افزایش داده، تاجیکستان مشکلات زیادی را ایجاد کرده، ظرفیت پولی در آسیای میانه کاهش داشته و همه این عوامل به‌نوعی در بازارهای مستقیم ما تأثیر گذاشته و به همین علت تلاش داریم که بازارهای جدیدی را برای تولیدات استان پیدا کنیم.

وی بیان کرد: برای توسعه صادرات در بخش حمل و نقل، راه‌آهن برای حمل برخی از کالاها تا 50درصد تخفیف داده، در حوزه کشاورزی برخی از دانش‌های ویژه در حوزه ماشین‌آلات مورد نیاز بود که توانستیم برخی از آنها را وارد کنیم و دنبال بومی‌سازی آنها هستیم و علاوه بر این برای اصلاح الگوی کشت اقداماتی را در دستور کار داریم.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه تولید گوشت و لبنیات سال گذشته 10 هزار تن خرید تضمینی گوشت مرغ انجام شده، در حوزه تولید تخم مرغ سال گذشته صادرات مناسبی داشته‌ و 98 هزار تن تولید تخم مرغ در خراسان رضوی داشتیم.

رشیدیان با اشاره به اینکه بالای 60 هزار میلیارد تومان اعتبارت مکانیزاسیون پرداخت شده است، بیان کرد: این میزان نسبت به سال 93 حدود 67 درصد رشد داشته و باید گفت در حوزه کشاورزی متوسط بهره‌وری از منابع بانکی 15 درصد بوده که میانگین این موضوع در کشور 8 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه از اعتبارات صندوق توسعه ملی 332 هزار و 510 میلیارد ریال برای کارگروه اشتغال استفاده شده است، تصریح کرد: طرح‌های توسعه اقتصادی در روستاها با همکاری معاونت مناطق محروم دنبال شده و 19 طرح با 20 میلیارد اعتبار به تصویب رسیده اما 150 طرح پیشنهادی دیگر در روستاهای بالای 50 خانوار در دستور کار داریم.

استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه با اشاره به وضعیت پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور‌ گفت: 131 پروژه شامل این مصوبات شده که در سال 93 حدود 613 میلیارد تومان بنا به تخصیص بود که از این میزان 521 میلیارد تخصیص داده شده و 508 میلیارد تومان نقدینگی واریز شد و در سال 94 حدود 395 میلیارد قرار بر تخصیص بود که 215 میلیارد تخصیص داده شده و متأسفانه تنها 56 میلیارد نقدینگی وازیر شده است، به بیان دیگر از  1009 میلیاردی که قرار بود واریز شود 564 میلیارد تومان محقق شده که حدود 56 درصد می‌شود اما شاهد این هستیم که پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها 85 درصد است.

وی با تأکید براینکه اعتقاد نداریم برای عملکرد خودمان باید قضاوت کنیم، بیان کرد: تنها می‌توانیم اقدامات خود را با امکانات موجود اطلاع‌رسانی کرده و مردم با توجه به وضعیت موجود قضاوت کنند اما باید گفت قوه‌مجریه در استان هیچ چیزی را که مصلحت و منافع ملت بوده کم نگذاشته؛ خودمان را همیشه مدیون به مردم می‌دانیم و همیشه مردم حق سئوال و انتقاد دارند.

رشیدیان با بیان اینکه در هر مکانی صدای مخالفان بیشتر نمود دارد، تصریح کرد: این موضوع امری طبیعی است و در خراسان رضوی به علت اینکه رسانه‌های نوشتاری رویکرد انتقادی نسبت به دولت دارند، بیشتر صدای مخالفان شنیده می‌شود.

استاندار خراسان‌رضوی همچنین درباره برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری و کنسرت‌ها گفت: ماهم با اختلاط محرم و نامحرم مخالف هستیم و این موضوع علاوه بر ارزش‌های دینی، موضوع فرهنگی و تاریخی دارد. در بحث کنسرت اعتقاد داریم که شعائر دینی نباید زیر پا گذاشته شوند و کار خلاف قانون صورت گیرد اما چاره این نیست که به احتمال اینکه ممکن است جرمی رخ دهد تمام مسئله کنسل شود در واقع باید با افراد خاطی برخورد شده و در هنر نیز باید چارچوب‌ها رعایت شود.

رشیدیان با اشاره به مشکلاتی که برای آب شرب در مشهد وجود دارد، اظهار داشت: برنامه‌هایی را برای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای استان دنبال می‌کنیم که طرح‌های کوتاه‌مدت شامل مدیریت بهره‌وری است و برای کنترل برداشت‌های زیرسطحی چاه‌ها را به کنتورهای هوشمند مجهز کرده و چاه‌های غیرمجاز را با همکاری قوه قضائیه پلمب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در مدیریت آب‌های سطحی 3 سد افتتاح و آبگیری شده و مقداری از نیاز نسبت به آب‌های زیرسطحی را کاسته و برخی از آن‌ها قابلیت تأمین آب مشهد را دارند و در حوزه میان‌مدت به دنبال ساماندهی آب‌های زیرسطحی که از کشور در حال خارج شدن هستند، مانند آب‌های هزار مسجد هستیم که کلیات طرح آن به تصویب رسیده است. همچنین انتقال آب از راه دور را به عنوان برنامه بلندمدت انتخاب کرده‌ایم و مسلماً در بهره‌وری و کاهش اسراف در مصرف آب باید همراهی داشته و اصلاح الگوی کشت و سیستم‌های آبیاری می‌تواند کمک خوبی برای این حوزه باشد.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سد دوستی امسال نسبت به سال قبل مشکل ویژه‌ای نداشته و نگرانی ما از سال آینده است، امید می‌رود که ملاحظه قانونی برای 2 رودخانه مرزی انجام شود؛ سد دوستی به جز آبی که در منطقه سلما برداشت می‌کنند باید آزاد شود و سیلاب‌هایی که به سمت ما می‌آید نیز باید مورد استفاده قرار گیرد.

رشیدیان با تأکید بر اینکه از 2 سال پیش برای مشهد 2017 اقدامات آغاز شده، بیان کرد: سال گذشته قرار بود 3 درصد بودجه برای این امر بگذاریم ولی بیش از 10 درصد اختصاص پیدا کرده و نیاز به اختیارات بیشتر داریم؛ حالا هم تکلیف شده که وزارتخان‍ه‌ها از بودجه متمرکز خود برای این رویداد در نظر بگیرند و علت تأخیر آن دیرشدن تقدیم لایحه بوده است.

استاندار خراسان‌رضوی همچنین در ارتباط با طرح‌های هفته دولت اظهار داشت: 1157 پروژه با اعتبار 11 هزار و 845 میلیارد ریال معادل 1185 میلیارد تومان به افتتاح رسیده که از 66 دستگاه و 49 شهرداری هستند؛ از این تعداد 133 پروژه ملی با 187 میلیارد تومان اعتبار، 598 پروژه استانی با 127 میلیارد و 31 پروژه ملی - استانی 11.7 میلیارد تومان و  395 پروژه با اعتبار 859 میلیارد تومان از سایر ردیف‌‌ها تأمین شده است.

وی ادامه داد: از منظر اعتبار، اداره‌کل راه و شهرسازی با اعتبار 292میلیارد تومان بیشترین اعتبار پروژه‌ها را دارد؛ در حوزه جاده رکورد احداث 3570 کیلومتر مرمت راه‌ها را خراسان‌رضوی به خود اختصاص داد و حدود 505 کیلومتر احداث و آسفالت روستایی شده که میزان برخورداری از 90 به 94.1 درصد رسیده است.

رشیدیان بیان کرد: از منظر تعداد، سازمان جهادکشاورزی با 143 پروژه بیشترین تعداد پروژه با اعتبار 110 میلیارد تومان را داشته و از منظر اعتباری در شهرستان‌ها، مشهد با 355 میلیارد تومان اعتبار بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.

استاندار خراسان رضوی تعاونی‌های کم‌کار در مسکن مهر را یکی از مشکلات بسیار مهم دانست و بیان کرد: برای این موضوع مسئول مستقیم مشخص شده اما باید گفت در این دولت در خراسان‌رضوی 3 برابر دولتِ قبل، مسکن مهر آماده و تحویل مردم داده شده است.

رشیدیان با بیان اینکه 2 بیمارستان برای ساخت در دستور کار بوده است، خاطرنشان کرد: برای یکی از آن‌ها 4 هکتار زمین اختصاص داده شده که با آستان قدس رضوی همکاری داشتیم و برای بیمارستان 540 تختخوابی در اراضی ذکریا  وارد مذاکره شده و علاوه بر این‌ها بنا به احداث یک بیمارستان 320 تختخوابی در جاده سیمان است.

وی با اشاره به جلسه اخیری که هفته گذشته با مسئولیت وزیر کشور برای ساماندهی موضوع پدیده تشکیل شده است، گفت: توافق قبلی در این حوزه صورت گرفته بود و برای اجرای برنامه‌ها زمانبدی شده اما با توجه به اینکه حساب‌های شرکت پدیده به شفافیت نرسید به بورس نمی‌رود؛ اما قرار است زیر نظر این سازمان اتاقی برای خرید و فروش سهام این شرکت اختصاص داده شود.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: همچنین با مدیران‌عامل بانک‌ها راجع به 2 موضوع مذاکره شده نخست مطالبات میزان از پدیده که برای این موضوع پیشنهاد دادیم رقم مطالبه را به میزانی منطقی برسانیم یعنی اصل تسهیلات پرداختی به علاوه یک سود منطقی برای میزان مطالبه در نظر گرفته شود و پس از آن تسهیلات جدیدی را با سود 18 درصد و با گرفتن وثایق مورد نیاز در اختیار پدیده قرار داده شود تا این شرکت بتواند بدهی خود را پرداخت کند.

رشیدیان افزود: برای حل مشکل مطالبه میزان از پدیده راه‌حل دوم این است که به ازای بانک صادرات به اندازه مطالبه خود سهام پدیده دریافت کند همچنین قرار بر این است که یک کنسرسیوم بانکی تشکیل شده رقمی مناسب را در اختیار پدیده قرار دهد که پروژه‌های نیمه‌کاره را به اتمام رساند و به عنوان حمایت از کارآفرینانی که قصد ورود به ساخت و ساز در این پروژه را دارند تسهیلات بانکی با سود کمتر اهدا شود باید گفت ساماندهی مسائل مربوط به پدیده بیشتر از یک سال طول می‌کشد ولی تکلیف رویه‌های اجرایی تا پایان امسال مشخص می‌شود.

تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.