۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰
کد خبر: 415622

یک منبع میدانی اخبار مربوط به پیشروی نیروهای امنیتی کُرد (الاسایش) در حی النشوه شرقی واقع در شهر الحسکه در شمال شرقی سوریه را تکذیب کرد و تأکید کرد که این منطقه تحت سیطره ارتش است.

تلاش‌ برای توافق میان ارتش و کُردها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، یک منبع میدانی گفت که شبه‌نظامیان میانه‌روی کُرد آتش‌بس امضا شده بین دو طرف را نقض کرده و به همه نقاط تمرکز ارتش در الحسکه حمله کردند و نیروهای ارتش نیز به مقابله با آنها برخاستند و هواپیماهای جنگی سوریه در آسمان الحسکه به پرواز درآمدند و همین امر شایعات مربوط به اینکه ائتلاف بین المللی به‌رهبری واشنگتن مانع پرواز هواپیماهای سوریه در آسمان این شهر شد، رد می‌کند.

این منبع افزود: شاخه نظامی حزب کردستان به حمایت آمریکا برای تحقق طرح برنامه ریزی شده خود مبنی بر جدایی شمال سوریه از دولت دل خوش کرده است و در همین راستا در برابر تمامی تلاش‌های آرام سازی و ثبات که طرف سوری انجام می‌دهد، کارشکنی می‌کند و به‌خلاف توافق ارتش و کُردهای مسلح که با میانجی‌گری روسیه محقق شد اما شبه‌نظامیان الاسایش تنها پس از گذشت چند ساعت از اعلام این توافق آن را نقض کرده و حمله گسترده‌ای را علیه چند محور در این شهر انجام داده و به غیرنظامیان و تأسیسات موجود در شهر حمله کرده و تعدادی از آن را آتش زدند.

بر اساس این گزارش، همزمان با نقض آتش‌بس از سوی کُردها، آمریکایی‌ها نیز مستشاران خود را در شمال سوریه مستقر کردند که تلاشی جدید از سوی واشنگتن برای جلب حمایت گروه‌های مسلح کُرد علیه دولت سوریه و به‌اصطلاح معارضین میانه‌رو جهت طولانی کردن مدت زمان بحران سوریه بود تا به این ترتیب از هر گونه پیشرفت جغرافیایی گروه‌های مسلح در مذاکرات آتی ژنو بهره برداری کنند.

در همین رابطه «ایهم مرعی» خبرنگار مستقر در الحسکه به خبرنگار تسنیم در دمشق گفت: با وجود درگیری روز گذشته بین ارتش سوریه و یگان‌های پشتیبانی کُردها اما فرصت‌های مذاکره همچنان وجود دارد و شب گذشته نیز در مرکز مصالحه روسیه واقع در حمیمیم در لاذقیه، نشستی برگزار شد و هیئتی از رهبران یگان‌های کُرد به‌همراه یکی از ژنرال‌های روسیه که قبلاً در القامشلی حضور داشت به شهر لاذقیه حرکت کردند تا نشستی را با نمایندگان دولت سوریه با هدف بررسی آتش‌بس و ترسیم خطوط مشخص و نهایی توافق برگزار نمایند.

به‌گفته مرعی، اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌دهد که نتایج این نشست و حوادث پس از آن سرنوشت‌ساز خواهد بود که یا به‌سمت تشدید درگیری نظامی در شهر و یا دستیابی به راه حل با دولت سوریه پیش خواهند رفت.

مرعی افزود: نشست در حمیمیم روز گذشته پس از تحرکات یگان‌های کُرد در اطراف میدان الکاستیلو واقع در حلب و تنش زیاد در این منطقه برگزار شد و حوادثی که در الحسکه و شمال حلب رخ داد، مرکز مصالحه روسیه را بر آن داشت تا از هیئت کُرد برای حضور در فرودگاه حمیمیم جهت مقابله با این تحرکات دعوت نماید.

آن‌گونه که مشخص است برخی نقاط استقرار کُردها در حی الشیخ مقصود واقع در شمال حلب در مجاورت برخی نقاط دیگر ارتش سوریه است و یکی از دلایل این نشست نیز ساماندهی روابط بین دو طرف با هدف استمرار عملیات نظامی در حلب است.

مرعی همچنین تصریح کرد که بین پرونده‌های الحسکه و حلب با نظارت روسیه جهت پایان دادن به تنش و توافق بر سر موضوعات مشخص، ارتباط وجود دارد.

وی درباره اوضاع انسانی الحسکه نیز تأکید کرد که اوضاع در این شهر بسیار نابسامان بوده و هر روز بدتر می‌شود به‌خصوص وضعیت محله‌های مرکز شهر و جنوب آن در وضعیت خیلی بدی قرار دارند و با قطعی کامل برق و آب به‌دلیل تخریب خطوط برق‌رسانی و آب در نتیجه درگیری و بمباران، مواجه هستند و همچنین به‌شدت از کمبود سوخت و نان به‌دلیل تخریب نانوایی‌ها رنج می‌برند و به همین دلیل تعدادی از ساکنان این محله‌ها در حال کوچ به‌سمت مناطق اطراف شهر هستند و مردم خواهان دستیابی به راه حل سیاسی و پایان دادن به این وضعیت و تنش در شهر هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.