موسسه بین المللی آکسفام با انتشار بیانیه ای از انعقاد قراردادهای تسلیحاتی بین بریتانیا و عربستان سعودی انتقاد کرد و این اقدام را عامل اصلی تشدید درگیری ها در یمن ارزیابی نموده است.

 نقض پیمان تجارت اسلحه از بریتانیا و عربستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، موسسه بین المللی آکسفام اعلام کرد: قراردادهای تسلیحاتی بین بریتانیا و عربستان سعودی، نقض پیمان بین المللی تجارت اسلحه است و موجب تشدید درگیری ها در یمن خواهد شد.

موسسه آکسفام در ادامه افزود: فروش تسلیحات نظامی بریتانیا به عربستان سعودی، نقض تعهدات ملی و بین المللی و منطقه‌ای بریتانیا در چارچوب 3 پیمان معتبر بین المللی از جمله پیمان تجارت تسلیحات است که خود بریتانیا از آن حمایت کرده است.

پنی لاورنس معاون موسسه آکسفام در این باره تاکید کرد: حمایت تسلیحاتی و نظامی بریتانیا موجب تشدید جنگ وحشیانه در یمن خواهد شد و به غیر نظامیانی آسیب خواهد زد که اجرای پیمان بین المللی تجارت اسلجه برای دفاع و حمایت از انها، بوده است. مدارس، بیمارستانها و خانه ها بر خلاف قواعد و مقررات جنگ، بمباران می شود.

این موسسه خیریه بین المللی از دولت بریتانیا خواسته است تا قراردادهای صادرات تسلیحات به عربستان را لغو کند.

پیمان تجارت اسلحه کشورهای عضو را ملزم می کند تا هرگونه قرارداد تسلیحاتی را که بر اساس آن تسلیحات فروخته شده علیه غیر نظامیان به کار برده می شود، لغو کنند و مانع از اجرای آن شوند.

رژیم آل سعود طی 17 ماه گذشته به خاک یمن تجاوز کرده و هزاران نفر از مردم بی‌گناه این کشور را به خاک و خون کشیده است.

فرانسه سال گذشته اجازه فروش 18 میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را داده است. آمریکا نیز طی سال 2015 میلادی با فروش 5.9 میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان موافقت کرده و بریتانیا نیز بیش از 4 میلیارد دلار اسلحه در اختیار ریاض گذاشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.