قدس آنلاین/ مجید تربت زاده: خیلی از مدیران می گویند: خاصیت بالا رفتن سن ، همیشه از کار افتادگی نیست. برخی از این «خیلی» ها برای اثبات حرفشان حاضرند حتی در سنین بالای ۷۰ سال به کارهای مهمی چون مدیریت، وزارت ، وکالت و ... بپردازند و تا پای جان تلاش کنند به من و شما بفهمانند : شیر، شیر است گرچه پیر باشد! البته ما هم معتقدیم سالمندی همیشه همراه با از کار افتادگی و بی حس و حالی نیست.

دفاع شخصیِ آقای دبیر

پیر بشی جوون!
پیری در مفهوم رایج خودش می تواند نتایج مثبت و منفی زیادی داشته باشد که لابد مثبت هایش بیشتر از منفی هایش است وگرنه بزرگترهای ما هیچوقت دعایمان نمی کردند: الهی پیر شی جوون!
ولی این را هم نمی شود منکر شد که یکی از پیامدهای منفی سالمندی ممکن است بی حوصله شدن و گاهی اختیار از کف دادن باشد... اصلاً به جای این همه مقدمه چینی بگذارید برویم سر اصلِ مطلب. چند شب پیش آقای « اکبر ترکان» یکی از شیرهای کمی تا قسمتی سالمندِ عرصه مدیریت اقتصادی – صنعتی کشور در یک برنامه تلویزیونی انگار حوصله اش از انتقادهای وزیر 71 ساله صنعت ، معدن و تجارت سر رفت و یکباره به مجری برنامه گفت: «آیا خوب است من مطالبی را در خصوص ایشان بیان کنم؟! بنده خجالت می‌کشم یکسری مسائل را در خصوص ایشان به زبان آورم...نعمت‌زاده مواظب حرف زدنش باشد وگرنه از کوره در می‌روم و چیزهایی می‌گویم» !
الان ما کاری به «چیزهایی» که آقای ترکان به دلیل خجالت کشیدن و از کوره در نرفتن ، نگفت ، نداریم . سن و سال ایشان و یا وزیر صنعت هم ربطی به ما ندارد پس اجازه بدهید «گزارش از شخص» خودمان را در باره اکبر ترکان – مشاور ارشد رئیس جمهور- بنویسیم و بس. بررسی رابطه بالا رفتن سن با کم حوصلگی ، پر حوصلگی و افشاگری را هم می گذاریم برای کارشناسان اهل فن!

تابستان چندم؟
دبیر مناطق آزاد تجاری – صنعتی کشور که دارد شصت و چهارمین تابستان عمرش را پشت سر می گذارد همین اول نوشتن «گزارش» برای من به یک معما تبدیل می شود. در زندگینامه اش نوشته اند: زاده 1331 در تهران... فارغ التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف در سال 1349 ... نه اینکه فکر کنید به سواد و تحصیلات مهندس ترکان شک کرده ایم . داریم حساب و کتاب می کنیم که اکبر ترکان چطور در حالیکه هنوز 18 سالش تمام نشده ، مدرک مهندسی اش را گرفته است؟ یک احتمال این است که سایتها تاریخ تولد مهندس را اشتباهی نوشته اند و ایشان الان دارد هفتادمین تابستان عمرش را سپری می کند . احتمال دوم اینکه ما درست حساب کردن را بلد نیستیم. احتمال سوم هم  این است که 18 سالِ قدیم خیلی از 18 سال امروز بیشتر می شده است! البته ما هم مثل شما فکر می کنیم همین احتمال سومی به حقیقت نزدیک تر باشد!

مهندس و سیاستمدار
اکبر ترکان فعالیت در عرصه مدیریت و سیاست را از دهه 60 آغاز می کند. مدتی استاندار ایلام و مدتی هم استاندار هرمزگان بوده است. اتفاق شگرف در زندگی او وقتی رخ می دهد که در دولت اول سازندگی یعنی سال 68 به عنوان وزیر دفاع به کابینه پنجمین دولت جمهوری اسلامی راه پیدا می کند. او نخستین و شاید آخرین وزیر دفاع ایران است که سابقه نظامی گری ندارد و از عرصه دانشگاه و مدیریت اجرایی به وزارت دفاع آمده است. در دولت بعدی «اکبر ترکان» سر از وزارت راه و ترابری در می آورد و تا سال 76 به عنوان وزیر فعالیت می کند. از سال 84 به مدت چهار سال معاون وزیر نفت دولت احمدی نژاد می شود اما در دولت دوم ، نامی از او در هیچ وزارتخانه ای دیده نمی شود که البته این مساله به فعالیت «ترکان» در ستاد انتخاباتی  یکی از نامزدها در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 88  ربطی ندارد! خود او هم سال 92 در این باره می گوید: بله من سال 88 در به فلانی رأی دادم و در ستاد انتخاباتی اش هم کار می کردم مگر این جرم است؟

چند شغل؟
مشاور ارشد رئیس جمهور، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ،رئیس هیأت مؤسس دانشگاه شمال، از اعضای مؤسس حزب توسعه و اعتدال ، عضو شورای اقتصاد و سرمایه گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد و... اگر همه سِمَت ها و شغل های «اکبر ترکان» را ردیف کردیم برای این است که اعتراف کنیم : سالمندی همیشه سبب از کار افتادگی نیست و خیلی ها می توانند در سنین بالا هم به صورت همزمان چند جا را اداره کنند وگرنه ما کاری به قانون چند شغله و ممنوعیت چند شغلی نداریم و متوجه می شویم «مشاور»  یا «عضو مؤسس» و« دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد » و ریاست نظام مهندسی ساختمان و پُست هایی مانند این ها ، خیلی هم «شغل» به حساب نمی آید. البته همکارانم اشاره می کنند: بر فرض هم که در قانون شغل به حساب بیاید «دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد» لابد در چند شغله بودن «آزاد» است !

طرفدار قورمه سبزی و آبگوشت بزباش
هنوز دانشمندان و پژوهشگران ثابت نکرده اند که آیا رابطه ای میان مسایل فضایی و «از کوره در رفتن» و یا تمایل به افشاگری وجود دارد یا خیر؟ یعنی اگر امکان کوچکترین رابطه ای میان این دو وجود داشت ما می توانستیم همینجا به شما ثابت کنیم که رفتار اخیر اکبر ترکان ممکن است با سرپرستی اش در «سازمان فضایی ایران» در سال 92 مرتبط باشد! چون دقیقاً پس از حضور موقت او در سازمان فضایی بود که ترکان گاه و بیگاه در مصاحبه هایش اختیار از دست می داد و جوری حرف می زد که یک «مشاور ارشد» یا «رئیس سازمان نظام مهندسی» نباید بزند. آبان ماه سال 93 بود که گفت: «اگر تعرفه واردات را برداریم در هیچ صنعتی به جز آبگوشت بزباش و قورمه سبزی قابلیت رقابت با دیگر کشورها را نخواهیم داشت». البته ترکان آن زمان هنوز سن و سال امروز را نداشت که بشود این نظریه صنعتی – رقابتی را به آن نسبت داد بنابراین ما آن را به حساب همان سوابق مدیریت «آزاد» و «فضایی» ایشان می گذاریم.

دفاع شخصی
البته منتقدان هم همین دیروز گفتند و نوشتند که لحن گفتار «ترکان» در برنامه تلویزیونی اخیر مناسب نبوده است . ما هم اینجا می نویسیم وقتی افراد از حوزه مدیریتی ما انتقاد یا حتی به آن حمله می کنند ، چاره این نیست که ما هم در تلافی به شخصیت و سوابق سیاسی آنها حمله کنیم یا تهدید به افشاگری کنیم. یقین داریم آقای «اکبر ترکان» با سوابق طولانی وزارت و مدیریت همه اینها را متوجه است فقط شاید یاد ایام جوانی و خاطره هایش که در این سن و سال سراغ آدم می آید ، وزیر دفاع اسبق را وادار کرده برای لحظه ای اختیار از کف بدهد و به فکر «دفاع» آن هم از نوع شخصی اش بیفتد!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.