۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 415765

قدس آنلاین: اگر نظام سیاسی موجود در هر کشوری که البته فقط مقصود قوه مجریه نیست، بتواند نظام سیاسی را تبدیل به هنجارها و فرهنگ و گفتمان غالب کرده و بتواند امور را متناسب با فرهنگ بومی تبیین کند، موفق خواهد بود.

کارویژه دولت در حوزه علوم انسانی

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش دولت ها در تحول علوم انسانی اظهار کرد: طبیعتا در هر نظامی مساله علوم انسانی مربوط به فرهنگ غالب و هنجارهای حاکم در آن جامعه می شود.

 

وی با بیان اینکه نمی توان از یک علوم انسانی مشترک برای همه جوامع بهره گرفت، افزود: باید برای هر جامعه ای از علوم انسانی بومی آن جامعه متناسب با باورها، مبانی و غایاتشان یاد کرد، برای مثال علوم انسانی در جوامع غربی رنگ و بوی غربی و در جوامع شرقی رنگ و بوی شرقی دارد، پس هر جامعه ای بر اساس فرهنگ غالب خود علوم انسانی را تاسیس می کند و این یک نکته محوری است.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: از طرف دیگر با توجه به اینکه علوم انسانی به مثابه نخ تسبیحی است که همه رویکردهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه بر اساس آن به گردش در می آیند در نتیجه باید نسبت به رشد و اعتلای آن توجهی ویژه داشت چراکه ساحات مختلف را پوشش می دهد.

 

حجت الاسلام ایزدهی ادامه داد: اگر نظام سیاسی موجود در هر کشوری که البته فقط مقصود قوه مجریه نیست، بتواند نظام سیاسی را تبدیل به هنجارها و فرهنگ و گفتمان غالب کرده و بتواند امور را متناسب با فرهنگ بومی تبیین کند، موفق خواهد بود.

 

وی بیان کرد: اکنون با توجه به اینکه تلقی ما در جامعه آن است که نظام اسلامی مطلوب ترین و جامع ترین نظام برای سعادت مادی و معنوی بشر بوده و در حوزه تعالی و اجتماعی و حکومتی می تواند نسخه شفابخش ارائه کند، باید بتوانیم این فرهنگ را که فرهنگ غالب جامعه ماست در ساحات مختلف از جمله علوم گسترش دهیم به گونه ای که قابلیت نهادینه شدن در سطح جامعه و دانش های انسانی را دارا باشد.

 

حجت الاسلام ایزدهی تصریح کرد: دولت باید برخی مبانی و مقدمات تحقق این مساله را تعیین کند در غیر این صورت آن فرهنگ والا عملا هیچ پیشبردی نخواهد داشت و به صورت منفعل می ماند، بنابراین، به طور کلی اگر هر نظام سیاسی به ویژه نظام اسلامی فرهنگ خود را در ساحات مختلف به ویژه علوم نهادینه نکند در این صورت اولین لطمه اش ورود فرهنگ واراداتی است و این اتفاق یعنی عملا در امور فردی و اجتماعی جامعه، فرهنگ بیگانه متصدی می شود.

 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه اگر حکومت ها وارد کار نشوند و فرهنگ خود را از مسیر علوم انسانی تثبیت نکنند، مردم چاره ای جز پذیرش فرهنگ دیگری ندارند، افزود: در نتیجه از کارویژه های اصلی دولت ها در همه نظام ها بحث تصدی، حمایت و پشتیبانی و پیگیری بحث فرهنگ ها و تثبیت آن به گفتمان غالب است.

 

وی یادآور شد: در نظام اسلامی ما از کارویژه های اصلی دولت، بحث فرهنگ است و با توجه به اینکه پیش زمینه های فرهنگ، ایجاد دانشی مستقل و بومی متناسب با هنجارها است اگر نظام اسلامی متولی شود و از علوم انسانی حمایت کند و این امر را به عنوان یکی از کارویژه های خود در نظر بگیرد طبیعتا شاهد رویکردی متفاوت در جامعه خواهیم بود.

شبستان

انتهای خبر/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.