۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 415769

قدس آنلاین: اگر خواهان رستگاری دنیوی هستیم، باید به‌ الله رو کرد. اگر شیطان از انسانها گرفته شود، جوامع بشری در صلح و آرامش زندگی خواهند کرد، زیرا در آن حالت، آنچه هست تنها خداست، اما اگر خدا را از انسانها بستانیم؛ آنچه هست، جنگ و خشونت و کینه‌توزی است.

ریشه اصلی جنگ و جنایات بشر!

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین داوود مهدوی زادگان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مورد رابطه میان اسلام و صلح اظهار کرد: اسلام، دین رحمت و سلامتی برای انسان در دنیا و آخرت است. قرآن کریم رسول مکرم اسلام (ص) را به «رحمة للعالمین» توصیف فرموده است. فرستادن رسول خدا جز این نیست که رحمت برای عموم مردم دنیا می‌باشد: «و ما ارسلناك الا رحمة للعالمین» (انبیاء/107).

 

وی اظهار کرد: رسول الله(ص) شعبه ای از رحمت الهی است و اثر رحمت خدا حیات است. قرآن کریم مخاطبانش را دعوت به تماشای آثار رحمت خدا کرده است که چگونه زمین مرده را حیات می‌بخشد: «فانظر الی آثار رحمت الله کیف یحی الارض بعد موتها ان ذلک لمحی الموتی و هو علی کلی شیء قدیر». (روم/50)

 

حجت الاسلام مهدوی زادگان با تأکید بر اینکه تنها قلب‌های تاریک و بی‌ایمان است که برابر رحمت الهی مقاومت می‌کنند و دشمنی می‌ورزند و حاضر نیستند جوامع بشری از آثار رحمت الهی بهره مند شوند، تصریح کرد: اسلام به ما می‌آموزد که تنها دشمن جامعه‌ بشری همین‌ گروه هستند که خود را به شیطان فروخته‌اند. این گروه عبادت شیطان را می‌کنند. در حالی ‌که از این حقیقت بی‌خبرند که شیطان حتی با پیروان خود نیز دشمن است، زیرا هنگامی که از جرکه فرشتگان الهی رانده شد، گستاخانه از خداوند مهلت خواست تا همه بندگان خدا را، جز آنان که هدایتشان در دست خود خداست، از مسیر حق گمراه نموده آنان را به عالم شرارت و شقاوت بکشاند: «قال رب بما أغویتنی لازینن لهم فی الارض و لاُغوینهم أجمعین الا عبادک منهم المخلصین» (حجر/40-31).

 

این استاد حوزه بیان کرد: قرآن کریم بیان می‌کند که خداوند سبحان از أزل، پیش از آنکه شیطان چنین گستاخی را مرتکب شود، از بنی‌آدم پیمان گرفته است و این عهد را در سرشت فرزندان آدم(ع) نهاده است که شیطان را نپرستید چرا که دشمن بشریت است: «ألم اعهد الیکم یا بنی آدم أن لا تعبدو الشیطان إنه لکم عدو مبین» (یس/60) چرا انسان به چیزی ایمان آورد که آن موجود اراده نابودی او را دارد.

 

وی افزود: قرآن کریم توضیح می‌دهد که خواست و اراده‌ شیطان ایجاد دشمنی، خصومت و کینه‌ورزی آدمیان نسبت به یکدیگر است: «إنما یرید الشیطان أن یوقع بینکم العداوة و البغضاء»(مائده/91). هرگز، در خصومت و دشمنی و کینه‌ورزی، رحمت و حیات جای ندارد. دین اسلام که دین رحمت است، هیچ‌گاه دعوت گر عداوت و کینه توزی جوامع بشری نسبت به‌هم نیست.

 

این محقق و نویسنده در ادامه ابراز کرد: دعوت مردم جهان به صلح و دوستی و پرهیز از جنگ و خشونت را در پیام روشن اسلام که رسول خدا(ص) از آغاز بعثت تا هنگام رحلت سر می‌دادند، می‌توان مشاهده کرد. ایشان همیشه مردم را به شعار توحید دعوت می‌فرمودند. راه رستگاری در دنیا و آخرت، گفتن «لا اله الاالله» است. به خدایی غیر از الله ایمان نمی‌آوریم. خدایان بشری همان بت‌هایی است که شیطان در جان انسانها ساخته است تا از پروردگار روی برگردانند.

 

وی در پایان سخنانش تأکید کرد: پس اگر خواهان رستگاری دنیوی هستیم، باید به‌ الله رو کرد. اگر شیطان از انسانها گرفته شود، جوامع بشری در صلح و آرامش زندگی خواهند کرد، زیرا در آن حالت، آنچه هست تنها خداست، اما اگر خدا را از انسانها بستانیم؛ آنچه هست، جنگ و خشونت و کینه‌توزی است. زیرا در آن حالت، آنچه هست تنها شیطان است و بس.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.