قدس آنلاین: بنابر تصریح «وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ» کارگزارن در انجام مسئولیت ها ترسی از ملامت، توبیخ و سرزنش دیگران ندارند. یعنی اگر در راه خدا مبارزه می کنند از این نمی ترسند که ممکن است به من تندرو و افراطی و ... گفته شود. یا اگر در برابر کفار می ایستند و نفوذ نمی پذیرند، هراسی ندارند.

کدام دولتمردان برای ظهور زمینه سازی می کنند؟!

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام جواد جعفری، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت در بیان ویژگی ها و شاخصه های کارگزاران دولت اسلامی بیان کرد: یکی از آیات قرآن کریم که در آن به شاخصه های کارگزاران دولت اسلامی اشاره شده، آیه 54 سوره مبارکه مائده است که در ذیل این آیه آمده مربوط به اصحاب و یاران امام مهدی علیه السلام می شود و نیز حدیثی در رابطه با آن از رسول مکرم اسلام صل الله علیه وآله نقل شده که فرمودند: این آیه مربوط به سلمان و قوم او است.

 

وی افزود: این بدان معناست که این آیه (مصادیق آن) نگاه ویژه ای نسبت به ایرانیان دارد که جزء کارگزاران دولت کریمه مهدوی خواهند بود ان شاء الله.

 

مدرس و استاد مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به متن این آیه مبارکه گفت: آیه شریفه می فرماید:«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهِ فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَيُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الكافِرينَ يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ ...؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، (به خدا زیانی نمی‌رساند؛ خداوند جمعیّتی را می‌آورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند» اولین نکته آیه این است که خداوند متعال می فرماید: « فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ ؛ خداوند قومی را خواهد آورد» این که می فرماید «قومی» را خواهد آورد یعنی اینان یک گروه منسجم هستند. بنابراین، نخستین شاخصه کارگزاران اسلامی انسجام الهی، بدون در نظر گرفتن قومیت است. یعنی کارگزاران گروهی هستند که دارای به هم پیوستگی و هماهنگی بالا هستند.

 

حجت الاسلام جعفری تصریح کرد: نکته دوم آیه این است که می فرماید: «يُحِبُّهُم وَيُحِبّونَهُ؛ اینان خدا را دوست دارند و خدا نیز آنها را دوست دارد» یعنی محبت محور هستند، و محبت الهی وقتی معنا پیدا می کند که خداوند را بر خواسته های خود مقدم بداریم.

 

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: وقتی می توان گفت کسی، کسی را دوست دارد که خواسته های او را بر خواسته ها و دغدغه های خود ترجیح دهد و مقدم بدارد. بنابراین، یکی از شاخصه های کارگزاران دولت اسلامی این است که خواسته های الهی را برخواسته های خود مقدم می کنند.

 

کارگزارانی که محبت محورند نه دنبال اسم و رسم...

وی افزود: آنها همواره به این فکر هستند که خداوند از آنها چه خواسته است و همان را انجام می دهند و به دنبال منافع شخصی و منافع گروهی یا به دنبال پول و اسم و رسم و ... نیستند. آنها محبت محور هستند و هر آنچه خدا بخواهد برای آنها اولویت دارد و سعی می کنند که همان را تحقق ببخشند.

 

حجت الاسلام جعفری در ادامه سومین ویژگی ای را که آیه بیان می کند «فروتنی نسبت به مومنین» برشمرد و گفت: طبق این آیه مبارکه کارگزاران دولت اسلامی این ویژگی دارند که «أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنينَ» هستند. یعنی این کارگزاران با وجود این که حکومت و قدرت در دست آنهاست اما نسبت به مومنین فروتن اند و این فروتنی بیشتر به معنای مهربانی و توجه داشتن نسبت به مومنین است. یعنی در کارها و تصمیم گیری ها تمام توجه شان آن است که نسبت به مومنین کاری همراه با شفقت و مهربانی انجام دهند. عموم مردم و مصالح آنها را مد نظر می گیرند، با آنها با شدت و سخت برخورد نمی کنند.

 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت بخش خاصی از این آیه خاطرنشان کرد: چهارمین نکته که موضوع مهمی است و تاکید فراوانی بر آن وجود دارد «أَعِزَّةٍ عَلَى الكافِرينَ» است. اینان در مقابل کافران عزت به خرج می دهند. عزت به معنای نفوذناپذیری است؛ یعنی منفعل نشدن و تحت تاثیر قرار نگرفتن. معمولا به زمین هایی که سخت است و نمی توان آن را شخم زد «ارض اعزاز» گفته می شود یعنی نفوذناپذیر.

 

معنای عزیز در دولتمردان مهدی باور

استاد مرکز تخصصی مهدویت یادآورشد: بنابراین نفس واژه «عزیز» یعنی مستحکم، نفوذناپذیر و قوی. کارگزاران هرچه در مقابل مومنین با فروتنی رفتار می کنند، مهربان، نرم خو و با ملاحظه هستند به همان میزان در مقابل کفار، مقاوم، مستحکم، نفوذناپذیر و قوی برخورد می کنند.

 

حجت الاسلام جعفری با اشاره به بخش «يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ» در این آیه تصریح کرد: این یعنی اهل مبارزه، جهاد و تلاش در راه خدا هستند و در این راه از هیچ تلاش، مبارزه، جنگ یا هر فعالیت دیگری ابا ندارند.

 

ترسی از ملامت و برچسب خوردن ندارند!

وی افزود: بنابر تصریح «وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ» کارگزارن در انجام مسئولیت ها ترسی از ملامت، توبیخ و سرزنش دیگران ندارند. یعنی اگر در راه خدا مبارزه می کنند از این نمی ترسند که ممکن است به من تندرو و افراطی و ... گفته شود. یا اگر در برابر کفار می ایستند و نفوذ نمی پذیرند، هراسی ندارند که کسی یا کسانی آنها را به دلیل این سختی و تندی در برابر کفار، ملامت کند و افراطی بداند.

 

جعفری گفت: از آن سو هم واهمه ای ندارند که اگر با مومنین با فروتنی برخورد می کنند کسی یا کسانی به آنها بگویند که شخصیت خود را حفظ نمی کند، مقام خود را در نظر نمی گیرد و خود را کوچک می کند؛ اینان ترسی ندارند که ملامت گران چه می گویند و این که دیگران چگونه قضاوت می کنند برای آنها اهمیتی ندارد و گوش شنوایی نسبت به ملامت ها و سرزنش ها ندارند.

 

کارشناس مهدوی در تبیین دلیل اهمیت ویژه قسمتی خاص از آیه که عزتمندی در برابر کفار را مطرح می کند، تاکید کرد: اهمیت این فراز از آیه به دلیل دستاوردی است که از آن حاصل می شود و این دستاورد «حاکم ساختن سیره اسلام» است.

 

راز زبونی برخی جوامع اسلامی!

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت در ادامه گفت: وقتی کارگزاران از کفار متاثر نشوند، طبیعتا در جامعه «سیره اسلامی» و به تعبیر امروزی ها «سبک زندگی اسلامی» اجرا می شود. اینکه ما در برخی جوامع به ظاهر اسلامی، شاهد این هستیم که سبک زندگی آنها اسلامی نیست و سبک زندگی غربی دارند، بنابر تحلیلی که مرحوم علامه طباطبایی(ره) در «المیزان» بیان می کنند به این دلیل است که کارگزاران این کشورها در برابر کفار، عزت و نفوذناپذیری ندارند.

 

وی تاکید کرد: بنابراین از حرف و سخنان آنها، از فرهنگ آنها و ... متاثر می شوند و تاثیر می پذیرند، توصیه های آنها را اجرا می کنند، در مقابل اجرا شدن دستورات و خواسته های آنها سعی می کنند که نرم خو باشند و همین باعث می شود که سبک زندگی و سیره رفتاری آنها در سطح جوامع اسلامی روز به روز گسترده تر می شود و آثار اسلامی از بین می رود و مظاهر فساد کفار جلوه گر می شود.

 

حجت الاسلام جعفری در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین ریشه این اتفاق یعنی کمرنگ شدن سبک زندگی اسلامی این است که وقتی کارگزاران ما در مقابل کفار نفوذناپذیر نیستند و عزت خود را حفظ نمی کنند، فرهنگ کفار در ما اثر می گذارد و جامعه را به فساد می کشد.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.