قدس آنلاین: هر کاری را انجام بدهیم خدا و پیامبر(ص) و امام که نمونه انسان کامل است آن را می بینند. نه تنها کارهای جوارح ما بلکه اعمال جوانح و قلوب ما هم مشهود آن هاست. تا کسی قلب قلوب و جان جان ها نباشد و از آینه وجودش انوار اسما و صفات الهی برنتابد بر جان ها چنین اشراف و احاطه وجودی نخواهد داشت.

امام عصر(عج) بر آنچه در دل ما می گذرد آگاه است

به گزارش قدس آنلاین، انسان کامل معصوم تجلیگاه صفات و آینه اسمای الهی است. طالب حقیقت اگر به شناخت اسماء و صفات حق تعالی بار نیابد چگونه ظهور آنها را در عالم خواهد شناخت؟

 

آنکه می خواهد در آینه انسان کامل، ظهور اسماء و صفات را به نظاره بنشیند باید بهره ای از ادراک اسما و صفات الهی داشته باشد و بداند نازیبایی ها و ناروایی های جهان خواران و غارتگران جهانی، هرگز از زیبایی هستی و نظام احسن الهی نکاسته و بر چهره پر شکوه آفرینش گردو غباری ننشانده است، چون قدرت الهی به امامت علم و حکمت خداوندی عمل می کند و این هر دو با ظهور نهایی خویش در وجود مبارک عصاره هستی و واپسین حجت الهی می درخشد و پرده آویخته بر چهره نظام احسن هستی را بر می چیند.

زیرا امام عصر علیه السلام در بعد نظری ترجمان علم خدای سبحان و رمز گشای «إِنِّي‌َّ أَعْلَم‌ُ مَا لاَ تَعْلَمُون‌َ؛ من چيزى مي‌دانم كه شما نمي‌دانيد» و «أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عِلْماً؛ خدا بر هر چيز قادر است و به علم بر همه چيز احاطه دارد» و .. است.

 

و در بعد عملی، نمود روشن قدرت و تفسیر تام عزت الهی است: « وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعْجِزَهُ مِنْ شَيْءٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ إِنَّهُ كَانَ عَلِيمًا قَدِيرًا؛ هيچ چيز نه در آسمانها و نه در زمين خدا را درمانده نكرده است چرا كه او همواره داناى تواناست» وعملکرد او احاطه قدرت الهی را بر طول و عرض دنیا از یک سو و بر ابتداء و انتهای آن از سوی دیگر به نمایش می گذارد و خطای ملحدان و مشرکان و مستکران را مبرهن می سازد: « وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ؛ آنان که غیر خدا را طلبیدند) خدا را چنان که شاید به عظمت نشناختند، و اوست که روز قیامت زمین در قبضه قدرت او و آسمانها در پیچیده به دست سلطنت اوست.آن ذات پاک یکتا منزّه و متعالی از شرک مشرکان (بلکه از فکر موحدان) است.

 

امام عصر علیه السلام ظهور روشن «ان الله قد احاط بکل شیء علما» است، بر تمام هستی و شئون بشر احاطه دارد، زیرا جان جانان و قلب عالم امکان است؛ نه تنها قلب جماد و نبات، آسمان و زمین، دریا و صحرا؛ بلکه قلب همگان و همگی است. دل انسان اعضاء و جوارح وی را کنترل می کند و دلی هم هست که دل های انسان ها را رصد می کند. آری هر خاطره ای که از دل بگذرد وجود مبارک ولی عصرعجل الله تعالی فرجه به اذن خدا آن را می بیند و درمی یابد.

 

همانگونه که اعمال دست و دیده را دل می داند و از آن بی خبر نیست، ممکن نیست دل ما به چیزی مشغول باشد یا کاری انجام دهد و دل دل ها و جان جانها یعنی ولی و امام زمان (عج) آن را نداند.

 

سخن از جان جانان، نظیر عقل منفصل نیست که دیگران پنداشته اند که چیزی جدا از بشر است، بلکه همان گونه که قلب ما از مجاری ادراکی و تحریکی مان جدا نیست و بر آنها احاطه وجودی دارد، انسان کامل هم حقیقتا بر ما احاطه وجودی دارد و بر اساس «وَ قُلِ‌ اعْمَلُوا فَسَيَرَى‌ اللَّهُ‌ عَمَلَکُمْ‌ وَ رَسُولُهُ‌ وَ الْمُؤْمِنُونَ‌ وَ سَتُرَدُّونَ‌ إِلَى‌ عَالِمِ‌ الْغَيْبِ‌ وَ الشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُکُمْ‌ بِمَا کُنْتُمْ‌ تَعْمَلُونَ‌؛ خدا از کارتان آگاه است، چون حاضر در همه‌جا و ناظر بر همه‌چیز است. پیغمبر و مؤمنان هم از کارتان مطلع می‌شوند، چرا که انسان هر عملی را انجام دهد - خواه ناخواه - ظاهر خواهد شد. اعمالتان از دید خدا پنهان نمی‌ماند و در روز قیامت پیغمبر و مؤمنان هم از کردارتان باخبر می‌گردند..»

 

هر کاری را انجام بدهیم خدا و پیامبر(ص) و امام که نمونه انسان کامل است آن را می بینند. نه تنها کارهای جوارح ما بلکه اعمال جوانح و قلوب ما هم مشهود آن هاست. تا کسی قلب قلوب و جان جان ها نباشد و از آینه وجودش انوار اسما و صفات الهی برنتابد بر جان ها چنین اشراف و احاطه وجودی نخواهد داشت.

 

برگرفته از «امام مهدی علیه السلام، موجود موعود» نوشته آیت الله جوادی آملی

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.