۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 415792

موشک‌های ضد زره نقش تعیین کننده‌ای در جنگ‎ها دارند، به طوری که با وجود آنها می‎توان بدون درگیری در میدان جنگ به نتیجه رسید.

موشک ضدزره دهلاویه؛ شلیک و دیگر هیچ + تصاویر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ موشک‌های ضد زره نقش تعیین کننده ای در جنگ دارند،به طوری که می‌توان به وسیله آنها، بدون درگیری میدانی به نتیجه رسید.
موشک دهلاویه در برابر انواع اقدامات جنگ الکترونیک مقاوم است، مهمترین ویژکی این موشک هدایت نیمه خودکار فرمان به خط دید سوار بر پرتو لیزر است که تجربه ساخت و بکارگیری چنین موشک ضد زرهی در توفان-5 و تندر نیز وجود داشته است. 

 
موشک ضدزره دهلاویه؛ شلیک و دیگر هیچ + تصاویر
 
همچنین اعلام شده که میزان نفوذ این موشک در زره های واکنش‌گر در بالاترین حد موشک های ضد زره جهان است. نگاهی به فهرست این تسلیحات عدد 1200 تا 1250 میلیمتر را نشان می دهد. در اینصورت هیچ یک از تانک های ساخته شده در دنیا نمی تواند در برابر دهلاویه با این میزان نفوذ مقاومت کند. باید توجه داشت بیشترین ضخامت زره تانک ها در نواحی جلو و بعضاً پهلوها بوده و در سایر نواحی از مقاومت کمتری برخوردارند. به عنوان مثال بیشترین عدد ادعا شده برای ضخیمترین بخش از تانک های ام-1 آبرامز آمریکا و مرکاوا ام-کی-4 رژیم صهیونیستی 1300 و 1080 میلیمتر عنوان شده است. البته اعداد متنوعی در منابع مختلف عنوان شده است که استناد به همه آنها ضرورتی ندارد زیرا نمونه ای از موشک های ضد زره روسی با میزان نفوذ 1000 تا 1200 میلیمتر در جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان و حمله آمریکا به عراق در سال 2003 مورد استفاده قرار گرفت. در این جنگ ها به ترتیب انواع مدل های مرکاوا از جمله ام-کی-4(در لبنان) و آبرامز(در عراق) مورد اصابت این موشک قرار گرفتند که بهترین مقاومت حاصل شده توسط این تانک از کار افتادن و از رده خارج شدن تانک های مذکور بوده و در مواردی به انهدام تانک انجامیده است.
 
 
موشک ضدزره دهلاویه؛ شلیک و دیگر هیچ + تصاویر
 
بنابراین اگر میزان نفوذ دهلاویه بیشتر از موشک مورد نظر نباشد، باز هم حریف سرسختی برای بهترین تانک های اصلی میدان نبرد(MBT) دنیا خواهد بود و از کار افتادن آنها کمترین نتیجه قابل حصول است. بدیهی است تانک از کار افتاده در میدان نبرد دیگر تهدیدی محسوب نمی شود و اساساً تانک های جدید از سازه های مستحکمی برخوردارند که در آزمایش های انجام شده مانعِ از هم پاشیدن آن حتی در صورت اصابت یک موشک سنگین مانند مارویک شده است. در حالی که تجربه دو جنگ یاد شده نشان می دهد همان موشک ضد زره برای از رده خارج کردن تانک های سنگین و مستحکم نیز کافی است. جالب اینجاست برخی کشورها مانند یونان و ترکیه پس از جنگ 33 روزه اقدام به خرید موشک فوق نمودند در حالی که امکان تهیه موشک های هم رده غربی نیز برای آنها فراهم بوده است.نگاهی به میزان نفوذ موشک های ضد زره قبلی ایران و مقایسه آن با تخمین صورت گرفته برای دهلاویه نشان دهنده یک جهش حدوداً 58 درصدی نسبت به بیشترین میزان نسل های قبلی دارد. 
 
موشک ضدزره دهلاویه؛ شلیک و دیگر هیچ + تصاویر
 
 
پرتابگر دهلاویه نیز هر چند شباهت هایی به پرتابگر توسن دارد، اما در آن لوله حاوی موش کدر بالاترین موقعیت قرار دارد، پس از آن سامانه هدفگیری و پس از آن چشمی مورد استفاده کاربر که مشخص کننده محل سر او است. بنابراین مزیت مطرح شده برای پرتابگر توسن در اینجا باز هم بیشتر شده و هم حفاظت خدمه در برابر شعله ناشی از پیشران و هم اختفای او در عوارض بهتر است. از این‌رو احتمال بکارگیری یک پیشران راکتی قوی‌تر نسبت به توسن را در دهلاویه می توان مد نظر داشت.همچنین اعلام شده دهلاویه توانایی هدف قرار دادن بالگردها را نیز دارد. از این‌رو مانند خانواده موشک های توفان، تندر و توسن، این سلاح را نیز باید موشکی چند منظوره محسوب نمود.عدم استفاده از هدایت سیمی و استفاده از یک پیشران راکتی مفروض، برد بالاتری را برای دهلاویه در مقایسه با نسل های قبلی موشک های ضد زره ایران را فراهم خواهد کرد.
 
موشک ضدزره دهلاویه؛ شلیک و دیگر هیچ + تصاویر
 
شباهت های پرتابگر دهلاویه به توسن بیانگر وجود مزایای عملیاتی مناسب‌تر آن نسبت به موشک های توفان است. قابلیت جدا شدن لوله حامل موشک از مجموعه هدفگیری و سه پایه و راحتی نصب و آماده سازی در این نوع پرتابگرها مزیت حمل و نقل ساده تر توسط تعداد کمتری نفر را به همراه دارد در نتیجه این دهلاویه توسط واحدهای سبک رزمی مانند موتورسیکلت های دو و چهار چرخه قابل حمل و توسط نوع چهار چرخ قابل بکارگیری خواهد بود.موشک های فعلی ضد زره کشور همچنان برای انهدام طیف وسیعی از اهداف مانند نفربرهای زرهی، تانک های سبک وزن شناسایی، سنگرهای مستحکم و خودروها و حتی بالگردها کارایی دارند و موشک جدید دهلاویه که قیمت بالاتری هم دارند به عنوان عضو جدید و جوان این خانواده خط دفاعی مستحکمی را در برابر تانک های پیشرفته غربی و شرقی برقرار نموده و تولید بومی آن نیز امکان ارتقاء و بهسازی های آتی را تضمین می کند.
 
نظر رسانه ها در خصوص موشک دهلاویه
 
سایت workdaffairsboard در مقاله‌ای با عنوان «دهلاویه: یک موشک ضد زره بومی (که خیلی شبیه Kornet است نوشت: ایران از مدت‌ها قبل به خصوص از سال ۱۹۹۲ به بعد برای مبارزه با تحریم‌های آمریکا به دنبال توسعه سلاح‌های ضد زره، تانک‌ها، موشک‌ها و جنگنده‌های خود است.  
این سایت همچنین تاکید کرد: همانطور که مقامات ایرانی تاکید کرده‌اند، برنامه‌های نظامی و اسلحه در این کشور در راستای اهداف دفاعی است و به هیچ عنوان تهدیدی برای هیچ کشوری محسوب نمی‌شود.  
سایت Defence. pk در خصوص موشک‌های ضد زره دهلاویه می‌نویسد: ایران شروع به تولید نسخه‌ای از موشک ضد زره (دهلاویه) کرده است که هر تانک در دسترس بلوک غرب، یا هر هدف زره پوش دیگر، هلی کوپ‌تر و هواپیماهای بدون سرنشین و پهپادهای در ارتفاع پایین را به خوبی هدف قرار می‌دهد.   
سایت Defence. pk همچنین اضافه کرد: موشک‌های Kornet-E یکی از بهترین موشک‌های ضد زره است که توانایی نفوذ تا ۱۲۰۰ میلی متر در تانک را تا برد ۶ هزار متری (۶ کیلومتر) داراست.  
 موشک ضدزره دهلاویه؛ شلیک و دیگر هیچ + تصاویر 
 
روزنامه Tehran Times در خصوص موشک‌های ضد زره دهلاویه نوشت موشک ضد زره دهلاویه که یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضد زره است، توانایی انهدام پیشرفته‌ترین تانک‌ها را دارد.  
این روزنامه همچنین نوشت: موشک‌های ضد زره دهلاویه به نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و این موشک به خوبی می‌تواند زره پوش‌ها را منهدم کند.  
سایت Desisrus در خصوص موشک ضد زره دهلاویه نوشت: این موشک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (نیروهای هوا و فضا) معرفی شده‌ که یک موشک هدایت شونده با بردی بیش از ۵ کیلومتر است و هدایت آن به عهده دو فرد پیاده نظام است و برای مسیرهای مارپیچ (Spiral Trajectory) ساخته شده است.  
سایت Desisrus در خصوص موشک کورنت_E هم می‌نویسد: این یک موشک ضد تانک هدایت شونده (Antifunk Guided Missile) است که قدرت مقابله با تانکهای پیشرفته را دارد و دارای یک انچر ۳ پایه است.  
خبرگزاری Trend و سایت (IANS) Nigeria Sun در خصوص موشک‌های ضد زره دهلاویه نوشتند: این سامانه موشکی می‌تواند اهداف ثابت زمینی و اهداف متحرک زرهی را مورد اصابت قرار دهد و قابلیت هدف قرار دادن اهداف دریایی و هوایی در ارتفاع پایین مثل هلی کوپتر‌ها را دارد.  
 
موشک ضدزره دهلاویه؛ شلیک و دیگر هیچ + تصاویر
 
گفته می شود که بعضا این موشک شبیه موشک روسی کورنت است اما کاملا این گونه نیست زیرا هم از لحاظ مورفولوژی و هم از لحاظ اندازه و شکل بالک با هم متفاوتند و ضمنا موشک دهلاویه تاکنون در هیچ جنگی آزمایش نشده و تنها در رزمایش بیت المقدس 26 که خرداد ماه امسال انجام شد به کار گرفته شد.  
تانک‌های M1-Abrams و مرکاوا جز بهترین تانک‌های دنیا هستند که مقاومت زره آن‌ها بیش از 1000 میلی‌متر است. اما در مقابل موشک های ضد زره ایرانی از جمله دهلاویه که نفوذ بسیار زیادی در زره دارند کاری از پیش نخواهند برد، همچنان‌که این دو تانک در جنگ‌های گذشته در مقابل موشک های کورنت کاری از پیش نبردند و تانک های آبرامز در عراق در مقابل این موشک ها آسیب دیدند و در جنگ 33 روزه جولای و آگوست 2006 به کمک همین موشک‌ها دشت خیام در جنوب لبنان گورستانی از تانک‌های مرکاوا شد و در جنگ غزه هم دوباره این اتفاق تکرار شد. 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.