میانجیگری روسیه و ایران بین کُردهای سوریه با دولت این کشور معنایش این است که محافل کُرد از تهران و مسکو حرف‌شنوی دارند و این نکته‌ای مثبت است و مانع کشیده شدن اوضاع به جنگ طائفه‌ای بین اعراب و کردها خواهد شد.

آتش‌بس حسکه و درس‌هایی برای واشنگتن؛ کُردها از تهران و مسکو حرف‌شنوی دارند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس در دمشق، کُردهای سوریه به دژ قابل اعتمادی برای آمریکا مبدل شده‌اند طبیعتا نفوذ افکار تکفیری در بین شبه نظامیان عرب سوریه عمیق‌تر از چیزی است که نزد برخی کُردها است تا بدین ترتیب واشنگتن کُردها را معارضان میانه‌رو مناسب‌تری به نسبت عرب‌های این کشور به حساب آورد.
روسیه نیز بیشتر از همیشه گوشه چشمی به کُردها نشان داده بنابراین نمی‌تواند اجازه بدهد که آمریکا هماهنگی با کُردها را محدود به خود کند بخصوص پس از سقوط جنگنده روسی توسط ترکیه سوال‌های زیادی درباره اینکه آیا مسکو در ازای رفتار آنکارا از کردها حمایت خواهد کرد، پیش آورده است.
کما اینکه روس‌ها هنگام برگزاری کنفرانس‌های مربوط به حل بحران سوریه و ملاقات‌هایی که با مخالفان این کشور داشت از بسیاری از شخصیت‌های کُرد هم دعوت به عمل می‌آورد.
در تازه‌ترین تلاش روس‌ها برای میانجیگری بین اقوام سوریه خبرگزاری آلمان خبر داد که روس‌ها و ایرانی‌ها پس از نشست با نمایندگان نیروهای سوری و مقامات دولتی در حسکه و همچنین با نیروهای مسلح کرد، آتش‌بس در این شهر برقرار کردند به گونه‌ای که در همین راستا یک هیات نظامی روسیه به حسکه سفر کرد.
این تحولات سوال‌های مهمی را ایجاد می‌کند که نخستین آن درباره سفر هیات نظامی روسیه به حسکه است که این معنا را می‌دهد که اگر کردها با دولت سوریه دشمنی داشتند اساسا با حضور روسیه مخالفت نشان می‌دادند چرا که دیگر گروه‌های مسلح در سوریه روسیه را چون از متحدان نظام اسد است، دشمن خود می‌دانند.
میانجیگری روسیه و ایران بین کُردهای سوریه با دولت این کشور معنایش این است که محافل کُرد از تهران و مسکو حرف شنوی دارند و این نکته‌ای مثبت است و مانع کشیده شدن اوضاع به جنگ طائفه‌ای بین اعراب و کردها در سوریه خواهد شد.
بنا به اعلام خبرگزاری آلمان، روس‌ها و ایرانی‌ها در دستیابی به آتش‌بس در حسکه موفق شدند پس آیا در متحد کردن تلاش‌ها و ظرفیت کردها برای مبارزه دوشادوش با ارتش سوریه علیه گروه‌های تندرو اعم از داعش، جبهه النصره و احرار الشام نیز موفق خواهند بود؟
ارتش سوریه و نیروهای کُرد سرانجام پس از روزها درگیری مسلحانه شدید بر سر تبادل اسرا و بازگشایی همه مسیرهای الحسکه و جاده القامشلی به توافق رسیدند.
آمریکا با حضور روس‌ها در جامعه کردی سوریه چگونه تعامل خواهد کرد  آیا واشنگتن با افزایش کمک نظامی، مالی و سیاسی از کردها آن را فریفته خود می‌کند تا از آنها برای پیشبرد نقشه‌های خود در منطقه استفاده کند.
«حسکه»، مرکز یک استان شمالی سوریه با همین نام است که در سال‌های اخیر، آبستن درگیری‌های شدیدی بین مثلث «ارتش سوریه، نیروهای دموکراتیک و داعش» بوده است.
استان «حسکه»، وسعتی معادل 23 هزار و 334 کیلومتر مربع دارد و جمعیت آن در سال 2010 میلادی، حدود 1 میلیون و پانصد هزار نفر برآورد شده است. این استان، از شهرهای مهمی همچون «حسکه»، «قامشلی»، «رأس‌العین»، «المالکیه» تشکیل شده است. 
حسکه، استان نفت‌خیز سوریه است که بخش بزرگی از اقتصاد این کشور را تأمین می‌کند.
در سال 2012 میلادی، تروریست‌های جبهه‌النصره و داعش، بخش‌هایی از استان حسکه از جمله «شدادی»- را اشغال کردند و پس از آن، ارتش سوریه و نیروهای دموکراتیک برای مقابله با تروریست‌ها وارد عمل شدند و تا حدودی، آرامش نسبی را به این استان بازگرداندند.
اما از زمانی که ارتش آمریکا به دنبال حضور در کردستان سوریه بوده، آرامش از این منطقه رخت بربسته است. پنتاگون در نوامبر و دسامبر سال 2015 میلادی، یک پایگاه نظامی در کردستان سوریه و در منطقه رمیلان استان حسکه به بهانه مبارزه با داعش احداث کرد که در حقیقت، این پایگاه نظامی با هدف مبارزه با ارتش سوریه ایجاد شده بود. 
در حقیقت شواهد نشان می‌دهد که آمریکا با تحریک نیروهای کرد علیه بشار اسد به دنبال آن است تا با هزینه کم علیه حاکمیت سوریه، جنگ فیزیکی و روانی ایجاد کند و اقدامات اخیر نیروهای کُرد آسایش در آتش زدن انبارهای پنبه، ربودن غیرنظامیان و حمله به مراکز و ساختمان‌های دولتی در همین راستا بوده است.
یکی دیگر از اهدافی که آمریکا در شمال سوریه دنبال می‌کند، پیگیری استراتژی غرب آسیای جدید است که در این راهبرد، کُردهای سوریه باید به عنوان یک حکومت فدرال مستقل شناخته شوند و به همین منظور، آمریکا کردهای سوری را به امید استقلال علیه دولت مرکزی تحریک می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.