قدس آنلاین/ مرضیه رضایی: مدیر راهبردی ارتفاعات جنوبی و حریم مشهد در نودو سومین جلسه علنی شورای شهرستان مشهد گفت: یکی از معضلات روستاهای حریم شهر کمبود آب شرب و کشاورزی است که به همین دلیل شهرداری مشهد در نظر دارد آب‌های سطحی و فاضلاب را برای کشاورزی به این مناطق انتقال دهد.

سکونت ۸۰۰۰ بی هویت در حاشیه شهر مشهد

محسن شریعتی با بیان اینکه تا کنون هیچ قانونی که صرفاً در زمینه مدیریت و مطالعه حریم شهر باشد، نداشته ایم، ادامه داد: نبود طرح تفضیلی در این حوزه نیز منجر به این شده است که نتوانیم هیچ کار قانونی و رسمی در روستاهای حریم انجام دهیم. به عنوان مثال آب‌های سطحی که از شهر مشهد جمع آوری می‌شوند در حریم رها می‌شوند و ما چاره ای جز این امر نداریم.

وی با انتقاد از این نگاه که حریم را حیات خلوت شهر می‌داند، گفت: در این حوزه نیز زندگی جریان دارد و به حقوق افراد باید احترام گذاشت و بنا داریم راهکارهای اجرایی در خصوص برون رفت حریم از مشکلاتی را که احصا شده است در پیش بگیریم.

مدیر راهبردی ارتفاعات جنوبی و حریم مشهد گفت:  از مشکلات عمده روستاها تأمین آب شرب و کشاورزی است و با توجه به اینکه سطح آب در مشهد بالا آمده است، شهرداری در نظر دارد آب‌های سطحی و فاضلاب را برای کشاورزی به حریم انتقال دهد.

شریعتی با اشاره به اینکه  روستاهای حریم در حال حاضر مشکلات متعددی دارند و معضلات این حوزه تنها تأمین آب شرب نیست، خاطر نشان کرد: در حدود هشت هزار نفر بی هویت هم اکنون در روستاهای حریم مشهد وجود دارند؛ به این معنا که مهاجران افغانستانی در حدود 20 سال گذشته این نواحی قرار گرفته اند و طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران موفق به گرفتن شناسنامه نشده اند.

وی درباره مشکلات فرهنگی روستاهای حریم نیز گفت: در این حوزه به دلیل نبود طرح تفضیلی نمی‌توانیم مسجد افتتاح کنیم و حتی آرامستان رضوان نیز که زیر مجموعه شهرداری است در زمینه ایجاد شبکه عبور و مرور مشکل اساسی دارد.

مدیر راهبردی ارتفاعات جنوبی و حریم مشهد تأکید کرد: رشد جمعیتی حریم دو برابر رشد جمعیتی مشهد است و ما بخواهیم یا نخواهیم این افراد روزی از جای پر جمعیت به جای کم جمعیت مهاجرت می‌کنند، لذا باید حل معضلات و مشکلات حریم مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

در ادامه بخشدار بخش مرکزی نیز گفت: پیرو تصمیماتی که در جلسات گذشته شورای شهرستان اتخاذ شد با همکاری دهیاران لیستی از اولویت‌های خدماتی روستاها تعیین و تهیه شد و اصلی ترین نیازها که به نوعی حاد بودند در اختیار شورای شهرستان قرار گرفت.

قاسم باغبان ادامه داد: موضوعاتی را که به عنوان مشکلات اساسی روستاهای حریم  احصا کردیم در هفت مورد عبارتند از تامین آب شرب،  ایجاد معبر عبور و مرور، بازنگری طرح‌هادی، ایجاد زیر ساخت حمل و نقل ریلی، توسعه بهداشت ،بهینه سازی فضای آموزشی، تأمین امنیت جانی عابران در عرض محورهای مواصلاتی روستاهای حریم.

وی در توضیح روند رسیدگی به این مشکلات گفت:  اکنون هر هفته 10 دهیاری به محوریت یک دهیار در یک روستا جمع شده و شبکه مسایل روستاهای متبوع خودشان را در آنجا مطرح می‌کنند تا در طرحی که قرار است در مورد توانمند سازی روستاهای حریم شهر مشهد ایجاد شود به یک جمع بندی برسند .

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.