قدس آنلاین: مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: در هفته دولت عملیات گازرسانی به ۳۷ روستا با اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد و ۴۵۰۰ خانوار جدید به مشترکان اضافه می‌شوند.

بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی به ۳۷ روستای خراسان رضوی در هفته دولت

به گزارش قدس آنلاین، حبیب‌الله صادقی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصخاب رسانه، اظهار داشت: شرکت گاز خراسان رضوی با بیش از 4 دهه فعالیت و 43 سال خدمت رسانی در امر گاز رسانی یکی از قدیمی‌ترین استان‌های کشور است.

وی افزود: بیش از دو میلیون گاز طبیعی در خراسان رضوی داریم و سالانه 11 میلیارد مترمکعب گاز در استان مصرف می شود که معادل 6.5 درصد میزان گاز مصرفی کشور است و تمام بخش ها از گاز بهره مند هستند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با اشاره به دستاوردهای سه سال گذشته این شرکت، خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر 5100 کیلومتر شبکه‌گذاری، 72 هزار علمک و انشعاب، 260 هزار مشترک جدید و 155 هزار خانوار جدید اضافه شده است و شهرهای روداب و ششتمد گازرسانی شدند و عملیات گازرسانی در 110 روستا اجرا شد.

صادقی تصریح کرد: در همین مدت 23 ایستگاه سی ان جی، 23 هزار مسکن مهر و 477 واحد صنعتی به شبکه گازی پیوستند و 375 هزار مترمکعب گازطبیعی جایگزین گاز مایع شد.

وی با اشاره به طرح‌های هفته دولت شرکت گاز خراسان رضوی، تأکید کرد: در هفته دولت عملیات گازرسانی به 37 روستا با اعتبار 220 میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد و 4500 خانوار جدید به مشترکان اضافه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی ادامه داد: در بخش گازرسانی روستایی در حال اجرای پروژه‌های بزرگی در 700 روستا و دو شهر استان هستیم که سبب اضافه شدن 102 هزار خانوار جدید به خانواده مشترکان شرکت گاز خراسان رضوی می‌شود که این طرح‌ها تا پایان سال 96 به بهره‌برداری می‌رسد.

صادقی با اشاره به اینکه نرخ‌گذاری گازبها در سطح کشور اعمال می‌شود، گفت: پس از تصویب نرخ‌ها این موضوع به استان‌ها ابلاغ می‌شود و طی سه سال اخیر افزایش زیادی در نرخ گاز نداشتیم؛ همچنین 10  درصد مبلغ گازبهای مشترکان صرف گازرسانی روستایی شده و مابقی وجوه طبق لیست معین شده هزینه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شرکت ملی گاز در بحث پروژه‌های گازرسانی طبق استانداردها اقدام می‌کند، افزود: در زمان اجرای عملیات نظارت ویژه صورت می‌پذیرد تا به صورت ایمن کار گازرسانی به شبکه‌های گازی را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی درباره آمار جمعیت شهری و روستایی گازدار، خاطرنشان کرد: در حوزه شهری 99.7 درصد جمعیت استان تحت پوشش شرکت گاز خراسان رضوی هستند و با اضافه شدن دو شهر ذکر شده به 100 درصد می‌رسد و جمعیت روستایی دارای گاز هم 67 درصد است که با پایان پروژه‌های پیش رو به 88 درصد می‌رسد و تنها 12 درصد دیگر باقی می‌ماند که تا چهار سال آینده کل روستاهای استان گازدار می‌شوند.

صادقی تصریح کرد: گازرسانی به صنایع از دو بعد مقرراتی و فنی انجام می‌شود و نیاز به راه‌اندازی ایستگاه تقلیل فشار بوده است که باید هزینه‌های مقرر آن را پرادخت کنند و حتی این قابلیت ایجاد شده که به صورت شخصی و با نظارت کارشناس این کار انجام شود.

وی تأکید کرد: تعرفه‌های خانگی در دو دوره گرمایی و سرمایی سال متفاوت است و سیستم بلینگ مبالغ و مصرف را به تعداد روزهای دوره با تعرفه گرما و سرما محاسبه می‌کند؛ مصرف با 250 متر مکعب با نرخ حداقلی محاسبه می‌شود و بیشتر از این میزان با نرخ تعیین شده محاسبه می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با با اشاره به اینکه برای فصل سرما پیش‌بینی لازم شده تا مشکلی در تأمین گاز زمستانی مردم وجود نداشته باشد، بیان کرد: همه اقدامات لازم در دو نیمه سال که میزان مصرف گاز متفاوت است انجام می‌شود و ذخیره‌سازی گاز برای فصل سرما نیز صورت پذیرفته است تا با مشکل اُفت فشار گاز در روزهای سرد سال مواجه نباشیم.

صادقی گفت: مردم به توصیه‌های شرکت گاز عمل کردند و نمونه آن در نرخ متعادل قبوض با مصرف بهینه گاز بوده است که در این رسانه‌ها نقش پررنگی داشتند.

وی درباره برنامه رسانی به مناطق حاشیه شهر، افزود: برنامه گازرسانی به مناطق حاشیه شهر در دو اقدام کوتاه مدت و بلند مدت انجام می‌شود و تفاوت آن در مناطق حاشیه‌ای شهری و حاشیه‌ای روستایی و بافت فرسوده است، در این رابطه طرح‌های مطالعاتی صورت پذیرفته که 80 درصد آن مورد تأیید واقع شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: درباره استفاده از فناوری‌های جدید مانند قرائت کنتور از راه دور مطالعاتی صورت پذیرفته که هم‌اکنون در حال تست و آزمایش است و پس از بررسی میدانی تصمیم نهایی گرفته می‌شود.

صادقی با بیان اینکه بدهی‌ها به صورت سنواتی بوده که پرداخت می‌شود و بدهی معوقی نداریم، تصریح کرد: متأسفانه با مشکل استفاده غیرمجاز گاز مواجه هستیم، هرچند که میزان آن کمتر از یک درصد مجموع مشترکان بوده و در این باره با مشتری متخلف برخورد می‌شود و موارد خاص از طریق حقوقی پیگیری می‌شود و در هرسال 3 پرونده تخطی در مصرف گاز در خراسان رضوی تشکیل می‌شود.

وی تأکید کرد: علت تعطیلی جایگاه سی ان جی قائم به دلیل فرسودگی و عدم داشتن تجهیزات موجود استاندارد تعطیل شد و پیگیر تجهیز این تأسیسات هستیم تا بازگشایی شود و طبق قانون جایگاه‌هایی که فاقد شرایط استاندارد باشند تعطیل می‌شوند تا خطری برای مردم تهدید نشود و لازمه ساخت جایگاه در زمین، گاز، برق و تأسیسات و تجهیزات بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی بیان کرد: کار خرید گاز از ترکمستان همچنان ادامه دارد و این موضوع به صورت بین‌المللی بوده که توسط تهران پیگیری می‌شود.

صادقی ادامه داد: نرخ گازبها در شهری و روستایی تفاوت ندارد و میزان گازبهای بخش صنعتی از 70 تا 100 تومان، بخش تجاری 149.5 تومان، بخش مذهبی 92.6 تومان و بخش دولتی دولتی 150 تا 300 تومان به ازای هرمترمکعب است که طبق این لیست بالاترین رقم مربوط به بخش دولتی بوده و حتی رقم 300 تومان درفصل گرما اعمال شده تا در صورت مصرف بالا از بودجه خود آن مجموعه استفاده شود و سختگیری‌ها در بخش دولتی بیشتر از سایر بخش‌ها است.

وی افزود: جایگاه سی ان جی در اکثر نقاط استان راه‌اندازی شده و تنها مواردی که صرفه مالی و توجیه اقتصادی ندارد این جایگاه‌ها را ندارند و 173 جایگاه سی ان جی در کل استان فعال است که 69 جایگاه آن در مشهد است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی خاطرنشان کرد: موضوع انتقال خطوط گاز به لحاظ فنی و اقتصادی در حال بررسی است و در صورتی که کارشناسان به تصمیم نهایی برسند اجرایی می‌شود.

صادقی بیان کرد: هزینه برقراری انشعاب گاز از 120 هزار تومان به 140 هزار تومان افزایش داشته و نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.