گروه «سیاست» قدس آنلاین- مهدی موسوی: این‌روزها و به‌مناسبت هفته دولت گرچه موسمِ سخنرانی‌ها و برگزاری نشست‌های خبری مسؤولان و دولتمردان و نیز رونمایی از برخی پروژه‌ها و یا کلنگ‌زنی برخی دیگر از آن‌هاست، اما در عین‌حال فرصت بسیار خوب و مغتنمی است برای تبیین مهم‌ترین شاخصه‌های یک دولتمرد جامعه اسلامی از منظر آموزه‌های دینی و اینکه در مقطع فعلی دولتی‌ها چه‌وظیفه مهمی در قبال مردم، نظام و رهبری برعهده دارند.

دولتمردان در عمل کارآمدی خود را نشان دهند، نه در شعار!

از این‌رو با آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران که همچنین ریاست بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه را نیز برعهده دارد به گفت‌وگو پرداخته‌ایم:

***

*از نگاه آموزه‌های دینی بهویژه در کلام حضرت امیر(ع)، یک مسؤول و دولتمرد نظام اسلامی باید دارای چهویژگی‌هایی باشد تا بتواند کار خود را بهدرستی انجام دهد؟!

قبل از هرچیز لازم می‌دانم که هفته دولت را به همه دولتمردان خدوم و تلاشگر تبریک بگویم.

آنچه مسلم است اینکه در کلام ائمه‌اطهار(ع) و به‌خصوص امیرمؤمنان علی(ع) در نهج‌البلاغه این مطلب به‌خوبی مطرح و تبیین شده که اساساً مسؤولیت در جامعه اسلامی یک امانت بزرگ است و نه یک حرفه و وسیله برای کسب درآمد بیشتر.

از این حیث چنانچه مسؤولان و کارگزاران حکومت و دولت اسلامی این نگاه و اعتقاد را به مسؤولیت داشته باشند، قطعاً در خدمت‌رسانی صادقانه و بی‌منت به مردم سر از پا نشناخته و مجاهدانه می‌کوشند که دردها و مشکلات مردم را شناخته و در حد توان و امکانات از حجم آن‌‌ها بکاهند.

اتفاقاً ما اگر به بیانات حضرت امام(ره) و رهبری معظم انقلاب هم نگاه کنیم، به‌عینه این تأکیدات را مشاهده می‌کنیم؛ چه‌آنکه حقیقتاً برای تشکیل این نظام و پیروزی انقلاب اسلامی خون‌های زیادی تقدیم شده و جوانان بسیاری شهید یا مجروح شده‌اند، فلذا بهترین راه حفظ امانت انقلاب این است که تحت زعامت و ولایت رهبر انقلاب، هرچه بیشتر و بهتر به مردم خدمت شود و این رسالت و مسؤولیت مهم دولتمردان ماست.

مسأله مهم بعدی که بیشتر ناظر به مسؤولان دولت و کسانی است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پُستی به آن‌ها واگذار شده اینکه باید برای انجام بهتر امور، وقت قابل‌توجهی صرف کنند و طبعاً هرچه این مسؤولیت بالاتر می‌رود، دقت و حساسیت و وقت‌گذاری نیز باید افزون گردد. البته این مسأله صرفاً منحصر به مسؤولان دستگاه‌های دولتی نمی‌شود، بلکه همه نمایندگان مجلس و مسؤولان و کارگزاران قوا و رده‌‌های دیگر نظام را نیز دربرمی‌گیرد.

شاخصه بسیار مهم دیگر، برخورداری از اخلاص، تقوا و زهد و ساده‌زیستی است؛ چه آنکه شیطان و هوای نفس همواره در کمین افراد مسؤول به‌ویژه کارگزاران درجه‌یک قرار دارند و از این‌رو باید با تقویت عوامل معنوی و ارتقای ایمان و تقوا مانع از آن شد که خدای ناکرده یک مسؤول و دولتمرد در حیطه امانتی‌که در اختیار او قرارگرفته ، دچار تزلزل و یا خیانتی شود.

 

*متأسفانه گاهی احساس می‌شود که برخی مسؤولان و دولتمردان بهدلیل عدم اِشراف لازم نسبت به حوزه مأموریتی خود، اظهارنظرهایی می‌کنندکه تاحدی کشور را دچار حاشیه می‌کند. بهنظر شما نوع رفتار و عملکرد مسؤولان در اینخصوص چگونه باید باشد که از متن غافل نشوند؟!

به نکته مهمی اشاره کردید. اتفاقاً از نگاه آموزه‌های اسلامی نیز لزوم برخورداری از اشراف اطلاعاتی نسبت به حوزه مأموریتی، یکی از شاخصه‌های مهم یک مسؤول در جامعه اسلامی است؛ چه‌آنکه این مسأله اساس و زیربنای برنامه‌ریزی و مدیریت مطلوب است که به‌طور خاص نیز در کلام حضرات معصومین(ع) و به‌خصوص امام‌علی(ع) این مهم مورد توجه و سفارش واقع شده است.

بی‌شک اگر مدیر و یا مسؤولی در حوزه تخصصی خود اطلاعات لازم را نداشته باشد، یا عملکرد ضعیفی خواهد داشت، و یا اینکه حتی فرضاً توانمند هم که باشد، در دستیابی به اهداف موردنظر به‌جهت برنامه‌‌ریزی ناقص، کمتر با توفیق حداکثری روبه‌رو می‌شود.

 

* 35 سال از زمان عروج ملکوتی شهیدان رجایی و باهنر می‌گذرد، اما هنوزهم بعد از گذشت اینهمه سال، این دو بزرگوار مطرحترین اُسوه‌ها و الگوهای دولتمردان هستند. بهنظر شما راز محبوبیت و ماندگاری آنان در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور ما چه بوده است؟

راز محبوبیت و ماندگاری شهیدان رجایی و باهنر توجه جدی و مستمر به همین نکات فوق بوده است و اینکه آن‌ها پیش از آنکه بخواهند صرفاً شعار بدهند، به این مسایل باور عمیق داشته و در همه لحظات زندگی خود به‌ویژه دوران حساس تصدی مسؤولیت، به آموزه‌های دینی و مطالبات ولی‌فقیه خود عمل می‌کردند.

آنچه مسلم است اینکه شهیدان رجایی و باهنر به دور از تعلقات حزبی و جناحی و قوم و خویشاوندی، در درجه اول رضایت خدا و اهل‌بیت(ع)، و در مرتبه بعد رهبرکبیر انقلاب و آحاد امت حزب‌الله را ملاک و معیار گفتار و کردار و رفتار خود قرار می‌دادند و کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشتند که امروز الگو و اسوه همه مردم به‌خصوص دولتمردان کشورمان به‌شمار می‌روند.

درواقع ساده‌زیستی، ولایتمداری و کارآمدی این بزرگواران باعث شده که این‌گونه در تاریخ انقلاب اسلامی به‌عنوان چهره‌های درخشان و خدوم و مردمی ماندگار شوند و اگر مسؤولان و دولتمردان ما می‌خواهند حقیقتاً این‌گونه باشند، باید به راه و سیره نورانی این شهیدان تأسی کنند.

 

*متاسفانه در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، بحث فیش‌های نجومی برخی مسؤولان، به اعتماد مردم تاحدی ضربه زده است. بهنظر شما دولت برای ترمیم این اعتماد تضعیفشده، چهوظیفه‌ای برعهده دارد؟

به هرحال ما اگر بخواهیم براساس سیره علوی و نبوی عمل کنیم، باید عدالت را در همه شئون حاکمیتی برقرار سازیم و در وهله نخست کسانی‌که به ناحق از بیت‌المال حقوق‌های آنچنانی دریافت کرده و می‌کنند، باید جلوی آن‌ها گرفته شده و وجوه پرداخت‌شده به آنان، به خزانه بازگردانده شود.

ازسویی سران دولت باید در این‌قبیل قضایا با شجاعت و شهامت برخورد کنند، نه اینکه حالا فرضاً براساس ارتباطات و علائق شخصی و گروهی و جناحی بخواهند رفتار نمایند.

ما باید از سیره نورانی امیرالمؤمنین(ع) درس بگیریم که چگونه وقتی یکی از یاران و کارگزاران نزدیکش همچون عثمان‌بن‌حنیف بر سر سفره اغنیا می‌نشیند که در آن محفل، خبری از حضور فقرا نیست، آن‌چنان مورد عتاب و خطاب قرار می‌گیرد.

مردم به‌خصوص در شرایط کنونی، چشم‌انتظار اقدام و عمل مسؤولان هستند و حقیقتاً دیگر از شعار دادن‌‌های صرف برخی خسته شده‌اند.

این واقعاً دردناک است که برخی از جوانان برای دریافت وام 5 میلیونی به زحمت می‌اُفتند و گاه از رسیدن به آن محروم می‌شوند، اما از آن‌سو برخی مسؤولان حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند.

به هرصورت عدالت و قاطعیت در اجرای آن و مقابله با تبعیض از مهم‌ترین مشخصه‌ها در اندیشه اسلامی است که تحقق آن باعث اُمیدواری مردم و جلب محبت و عُلقه آن‌ها به نظام و انقلاب می‌شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.