۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 415971

محمدحسین جعفریان

پوتین در راه صنعا

«علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور پیشین یمن و متحد اصلی انصارالله به خبرنگاران گفته است: «کشورش آماده است به روسیه اجازه دهد تا از پایگاه‌های هوایی و دریایی یمن برای مبارزه با تروریسم استفاده کند». اعلام شفاهی این مجوز و به‌عبارت دقیق‌تر، تقاضا، به‌سرعت به صدر اخبار رسانه‌های جهان راه یافت. یمنی‌ها طی ماه‌های اخیر در نبرد با سعودی‌ها به موفقیت‌های چشمگیری دست یافتند. آن‌ها پس از مدت‌ها توانستند ائتلاف قدرتمندی را در صنعا تثبیت کرده و پیامد آن پارلمان را بازسازی کنند. نمایندگان مردم در نخستین جلسات مجلس، هادی را از قدرت خلع کرده و به دولت مردمی فعلی مشروعیت بخشیدند. آل‌سعود تلاش بسیار و هزینه‌های هنگفتی را صرف کرد تا میان زیدی‌ها و دیگر متحدانشان در صنعا اختلاف و حتی درگیری مستقیم ایجاد کند، اما تمام آن دسیسه‌ها نقش‌برآب شد و کشتی دولت مردمی یمن پس از تشکیل پارلمان- که در نوع خود یک پیروزی بزرگ سیاسی بود- به ساحل رسید.

همزمان در میادین نبرد هم ارتش و نیروهای مردمی یمن پیشروی‌های مهمی داشتند. آن‌ها در مناطق «جیزان» و «نجران» حتی وارد خاک عربستان شده و تا آستانه تصرف شهر نجران پیش رفتند. در این بین ریاض هرروز نسبت به گذشته وضع بدتری پیدا می‌کند. در صحنه سیاسی تمام کارت‌های آن‌ها سوخته و دیگر کسی منصور هادی، یعنی رئیس‌جمهور مستعفی تحت حمایت آن‌ها را جدی نمی‌گیرد. در مذاکرات، نظر به دست بالایی که یمنی‌ها کسب کرده‌اند، اکنون صنعاست که شرط تعیین کرده و نه آل‌سعود. تقریباً هیچ اثری از متحدان ریاض در جنگ علیه یمن باقی نمانده و حتی آمریکایی‌ها که پشت صحنه حامی آن‌ها بودند، اعلام کردند که این همکاری را کاهش داده و بخشی از مشاورانشان را فراخواندند. اغلب ممالک غربی حملات کور آل‌سعود را محکوم، و فروش سلاح به عربستان را ممنوع کرده‌اند. در این‌حال سعودی‌ها دیوانه‌وار مردم بی‌گناه را بمباران می‌کنند که کشتار ده‌ها کودک یمنی در پی حمله جنگنده‌های سعودی به یک مدرسه، آخرین نمونه آن بود؛ عملی‌که تمام جهان، سازمان‌ملل و حتی متحدان غربی ریاض آن را محکوم کردند و موج این محکومیت‌ها همچنان ادامه دارد. در آن‌سو مردم یمن با شرکت در تظاهراتی میلیونی در حمایت از دولت مردمی یمن، آن هم زیر بمباران سعودی‌ها، کاملاً ریاض را ناامید کردند.

در چنین شرایطی عبدالله صالح که سیاستمداری کهنه‌کار است و قبلاً هم با مسکو روابط نزدیکی داشته، از روسیه می‌خواهد تا به یمن بیاید، اما آیا کرملین پاسخ مثبت خواهدداد؟ روس‌ها در قبال یمن سیاستی محتاطانه داشته‌اند. آن‌ها هنوز دولت مردمی یمن را به رسمیت نشناخته‌اند، و نظر به شرایط حاکم بر سوریه، عراق و حتی وقایعی‌که در اوکراین می‌گذرد، روس‌ها حریصانه به‌دنبال یک کارت قوی برای ادامه تقابل خود دربرابر غرب‌اند. این کارت جدید برای آن‌ها بسیار ارزشمند است. به همین دلیل یمنی‌ها نیز باید ارزش خود را در این بازی بدانند و این امتیاز را ارزان به روس‌ها نفروشند!

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.