قدس آنلاین/ تسنیم منفرد: شرکت داروسازی ثامن از پرافتخارترین کارآفرینان حوزه سلامت در کشور به شمار می‌رود که در شرایط حساس و حیاتی دارویی کشور توانسته بخوبی یاری‌رسان وزارت بهداشت باشد. فعاليت‌هاي داروسازي ثامن، وسعت و حجم بسياري دارد كه از ابتداي تأسيس آن تاكنون همچنان در حال گسترش است.

«داروسازی ثامن» برای جهانی شدن تلاش می‌کند

اين فعاليت‌ها كه در نهايت منجر به توليد محصولات دارويي متنوع و با كیفيت مي‌شود، به سه بخش اصلی «توسعه‌ کمی و کیفی»، «ورود به فناوری‌های نوین» و «توسعه‌ بخش بین‌المللی» تقسیم می‌شود. درباره فعالیت‌های این مؤسسه بزرگ دارویی با دکتر دین محمدی، مدیرعامل داروسازی ثامن به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

* آقای دین‌محمدی! این شرکت در چه سالی افتتاح شد؟

** این شرکت در سال 1363 به دستور تولیت فقید آستان قدس رضوی تأسیس شد و در سال 1371 به بهره‌برداری رسید. در سال 1387 نیز با تأسیس شرکت سامان‌داروی هشتم، وارد مرحله تأسیس هلدینگ داروسازی ثامن شده است.

* چه زیرمجموعه‌هایی را شامل می‌شود؟

** از زیرمجموعه‌های این هلدینگ، شرکت سامان داروی هشتم است که در زمینه داروهای نوترکیب با فناوری‌های نوین فعال است. صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری سلامت ثامن نیز از دیگر زیرمجموعه‌های این هلدینگ است که در سال 1389 با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأسیس شده و برای جذب نخبگان و حمایت مالی از طرح‌های پژوهشی و تولیدی فعالیت می‌کند. همچنین شرکت پخش سراسری یاراطب ثامن در سال 1390 به منظور توزیع سراسری و مویرگی محصولات تولید شده شرکت داروسازی ثامن تأسیس شده که در حال حاضر از فعالیت‌های شاخص آن، توزیع محلول‌های دیالیز صفاقی است. در سال 1393 برای تکمیل زنجیره‌ این هلدینگ دارویی، شرکت داروپژوه سامان با وظیفه و فعالیت در زمینه تحقیقات و توسعه که منجر به تولید دارو در کشور بشود، راه‌اندازی شد.

* در این هلدینگ برای پیشبرد چه هدفی در تلاشید؟

** راهبردهای اصلی هلدینگ دارویی ثامن، پیش‌بینی و ایجاد زنجیره تولید، توزیع و تأمین دارو در سراسر کشور بوده و ورود این هلدینگ به بازارهای جهانی از طریق طراحی توسعه داروهای نوین است که در این زمینه نیز طی 25 سال گذشته تقریبا پیشگام بودیم. البته ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان از طریق توسعه پایدار کیفیت محصولات تا مطرح شدن به عنوان برندی خاص در منطقه و جهان از اهداف دیگر ما بوده است.

در کل، تلاش کرده‌ایم انتظارات دولت و ملت را با همه امکانات و منابع در دسترسمان برآورده کنیم، هر چند عصر حاضر با ویژگی‌هایی مانند فراوانی عرضه، گسترش رقابت‌ها، تحولات فناوری و جهانی شدن همراه است و در دنیای رقابتی امروز شرکت‌هایی موفق هستند که بتوانند ارزش‌های بیشتری را برای مشتریان خود به وجود بیاورند.

* رمز موفقیت بزرگ‌ترین هلدینگ داروسازی شرق کشور را در چه می‌دانید؟

** پشتوانه معنوی حضرت رضا(ع) و البته عملکرد صحیح و منطبق بر قوانین. به لطف خداوند و با عنایت حضرت رضا(ع) توانستیم از ظرفیت‌های انسانی، مادی، معنوی و علمی شرکت داروسازی ثامن در سال گذشته حداکثر استفاده را ببریم تا عملکرد صحیح، دلیل عرضه فرآورده‌های شرکت به مشتریانش باشد و کیفیت، تحت لوای همین عملکرد صحیح، مشتریان را به ایجاد رابطه بلندمدت ترغیب کرده است.

* نقش این هلدینگ عظیم در مجموعه موقوفاتی آستان قدس رضوی چیست؟

** با تشکیل کارگروه سلامت و درمان در آستان قدس رضوی، هلدینگ داروسازی ثامن به عنوان زنجیره تکمیل کننده درمان بیماران در این کارگروه نقش داشته و به عنوان تولیدکننده در این مجموعه همکاری می‌کند.

* شما چندین سال متوالی است که به عنوان کارآفرین نمونه استان خراسان رضوی شناخته می‌شوید. در این باره توضیح می‌دهید؟

** افتخاراتی که در سال 94 کسب شده، نشان از پیشرویی این مجموعه دارد و از میان آن‌ها می‌توان به مواردی همچون کارآفرین برتر به دلیل به کارگیری و ایجاد اشتغال دایم برای 640 نیروی کار در مجموعه‌ شرکت داروسازی ثامن اشاره کرد. همچنین در سال 94، شرکت داروسازی ثامن به عنوان واحد صنعتی نمونه از لحاظ کیفیت محصولات و جدیت در کار در سطح کشور شناخته شد. نشان واحد منتخب ملی بهره‌وری نیز به دلیل صرفه‌جویی و افزایشی که در میزان محصولات داشته‌ایم، به این شرکت اهدا شد. از افتخارات دیگر شرکت این است که داروسازی ثامن تنها شرکت داروسازی در شرق کشور است که مجوز آکرودیته آزمایشگاهی را داراست.

* از شاخص‌های تولیدات خود برایمان بگویید.

** دیالیز صفاقی محصولی انحصاری از این شرکت است که هم‌اکنون خوشبختانه بخوبی شناخته شده است. حدود 78 قلم محصول در این شرکت تولید شده و با توجه به قولی که به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور داده‌ایم، امسال توانستیم رکورد تولید را طی 25 سال گذشته شکسته و از مرز سی میلیون عدد محصول حجیم سرم نیم و یک لیتری عبور کنیم. در مجموع در سالی که گذشت، 64 میلیون محصول توسط این شرکت تولید شده و باید عرض کنم 40درصد از سهم تولید فرآورده‌های محلول‌های تزریقی کشور به عهده شرکت داروسازی ثامن است.

* به عنوان یک شرکت بزرگ، آیا حمایتی از داروسازان کشور هم دارید؟

** بله! شرکت داروسازی ثامن به صورت همزمان از مراکز علمی، پژوهشی و سمینارهای مرتبط حمایت می‌کند و برای نخستین بار در سال گذشته از سمینار سراسری دانشجویان داروسازی کشور در شیراز حمایت کرد و موجب شد همکاری دانشجویان و اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها را در جهت ارتقای فرایندهای این هلدینگ شاهد باشیم.

حمایت از انجمن نفرولوژی کشور نیز با همین منظور در سال جاری در چندین سمینار بخوبی صورت گرفت و در کنار این سمینارهای علمی از تشکل‌های داروسازی صنفی نیز حمایت کرده و با آن‌ها همکاری‌های لازم را ترتیب داده‌ایم.

* برای تکریم مقام کار و کارگران چه کرده‌اید؟

** 640 کارگر در مقاطع تحصیلی متفاوت در شرکت داروسازی ثامن فعالند و بنابر فعالیت‌های انجام شده در سال‌های گذشته می‌توان ادعا کرد که اشتغال‌زایی این شرکت کاملاً پایدار است، زیرا تولید پایدار، خدمات پایداری را به جامعه ارایه می‌دهد.

شرکت داروسازی ثامن برای تشویق و ترغیب کارکنان برای تولید بیشتر، انگیزه‌هایی را ایجاد کرد که در نتیجه آن توانستیم چند اختراع دارویی را به ثبت رسانده، فعالیت در سه شیفت کاری در کارخانه داشته باشیم و از این طریق، سهمیه‌های تعیین شده وزارت بهداشت را تحویل بدهیم.

آموزش مداوم کارکنان و همچنین تشویق به آموزش و یادگیری در مقاطع گوناگون در دستور کار ما قرار گرفته است تا آنجا که در سال گذشته برخی از کارکنان فنی شرکت توانستند در رشته‌های تخصصی مانند داروسازی صنعتی ارتقای سطح دهند. همچنین برابر با مصوبه هیأت مدیره، کارکنان برای دریافت تسهیلاتی چون وام اضطراری و ازدواج نیاز به مراجعه به بانک ندارند و تمامی پرسنلی که بتوانند بهای تمام شده کالا را کاهش دهند، مورد تشویق قرار می‌‌گیرند.

باید اعتراف کنم که اجرای طرح استاد- شاگردی بین کارکنان قدیمی و جدید شرکت، منجر به حفظ تجربیات گذشته و انتقال آن‌ها به نسل جدید کارکنان شرکت شده است.

* شرکت داروسازی ثامن در خودکفایی کشور و اقتصاد مقاومتی چه نقشی را ایفا کرده است؟

** این شرکت در زمینه فرآورده‌های تزریقی اعم از فرمولاسیون و تولید، کاملاً خودکفاست و کشور را از واردات در این زمینه بی‌نیاز کرده است. این شرکت همیشه در رفع نیازهای راهبردی کشور پیشگام بوده و با تنوع محصولاتی که داراست، نیازهای دارویی بیمارستان‌ها و بویژه اتاق‌های عمل را پوشش می‌دهد.

در حقیقت، در مرحله پساتحریم تمام همت خود را بر این گذاشته‌ایم که با بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات شرکت، گامی مؤثرتر در افزایش تولید و بهره‌وری برداریم و اکنون با افتخار اعلام می‌کنیم، در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را به شعار دولت و ملت؛ همدلی و هم‌زبانی مزین کرده بودند، توانستیم در سه شیفت کاری به صورت شبانه‌روزی با 316 روز تولید مداوم و 49 روز تعمیرات و پشتیبانی بدون تعطیلی، سهم شرکت داروسازی ثامن از تأمین نیاز کشور به فرآورده‌های حجیم تزریقی را برآورده کنیم و از هدف تعیین شده توسط وزارت بهداشت، عبور کنیم.

 

* برنامه آینده شرکت داروسازی ثامن بر چه اموری استوار است؟

** به طور قطع تأمین داروهای حیاتی کشور را دنبال خواهیم کرد. با موفقیت‌های چشمگیری که شرکت داروسازی ثامن در رسیدن به خودکفایی در زمینه فراهم‌آوری مواد اولیه تولید دارو داشته، به محض دریافت پروانه تولید داروهای جدید از وزارت بهداشت، خبر یاری‌رسانی به بیماران نیازمند را با محصولات جدید خواهیم داد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.