یکی از اعضای کُرد پارلمان ترکیه با اشاره به تجاوز نظامی ترکیه به شهر جرابلس در شمال سوریه گفت: با توجه به عضویت ترکیه در ناتو، این اقدام با موافقت این سازمان و نیز آمریکا صورت گرفت.

تجاوز ترکیه به جرابلس یعنی حمله ناتو به سوریه/ جرابلس مقدمه تجاوزات گسترده‌تر ترکیه خواهد بود

به گزارش قدس آنلاین،«عمر اوسی» عضو پارلمان سوریه و رئیس ابتکار ملی کُردهای سوریه در گفت وگو با تسنیم در دمشق با اشاره به تجاوز نظامی ترکیه به جرابلس واقع در شمال سوریه اظهار داشت: از آنجا که ترکیه عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است این تجاوز به مثابه حمله ناتو است و با موافقت آمریکا صورت گرفته است و مقدمه تجاوزات گسترده تر بعدی است.

هدف ترکیه مبارزه با تروریسم نیست

وی افزود: هدف ترکیه از تجاوز نظامی به شهر جرابلس در سوریه مبارزه با تروریسم نیست زیرا پس از عقب نشینی داعش از این شهر تروریست های جدید از جنبش نورالدین الزنکی و شبه نظامیان ارتش آزاد و جیش الفتح و جبهه شام وارد آن شدند که همگی گروه‌های تروریستی هستند.

نقض آشکار حاکمیت سوریه به دست ترکیه

اوسی در مورد انگیزه‌های اقدام نظامی ترکیه در شهر جرابلس سوریه تحت عنوان مبارزه با داعش، گفت: معتقدم حمله ترکیه به جرابلس در مرزهای شمالی نقض آشکار حاکمیت اراضی سوریه و حمله ناتو است زیرا ترکیه از سال 1952 عضو ناتو است و موافقت آن را برای اقدام نظامی در مرزهای شمالی جلب کرده است به اضافه اینکه همانطور که جو بایدن نیز در دیدار با بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه در آنکارا گفت آمریکا نیز با این اقدام ترکیه موافق است.

ترکیه به دنبال یک تیر و دونشان در شمال سوریه است

وی افزود: ترکیه به دنبال این است که با یک تیر دو نشان بزند و هدف اصلی آن ضربه زدن به کُردها و سد کردن راه یگان‌های دفاعی کُرد در تحقق پیروزی‌های هرچه بیشتر در منبج و الباب تا عفرین است زیرا ترکیه بیم دارد که یک موجودیت کُردی در نزدیکی مرزهای شمالی سوریه تشکیل شود.
اوسی تاکید کرد: ما به عنوان کُردهای سوریه به مواضع آمریکا امید نبسته‌ایم و نباید به آن امید داشت زیرا منظور بایدن در درخواست از یگان‌های دفاعی کُرد و نیروهای دموکراتیک برای عقب نشینی تا شرق فرات و اینکه در غیر این صورت هیچ کمکی به آنان نخواهد شد، روشن و قابل پیش بینی بود.

چرخش مواضع مثبت ترکیه جدی نیست

وی در ادامه این گفت وگو اظهار داشت: ترکیه آنطور که در روزهای گذشته گفته شد و بر سر زبان‌ها بود، در چرخش مواضع مثبت جدی نیست بلکه از کانون صهیونیستی و آمریکایی خارج نشده و طرح سیاسی ندارد.اوسی در توضیح این مطلب گفت: آنکارا در صدد مبارزه با تروریسم نیست بلکه تروریست‌ها را تغذیه می‌کند و به عقیده من، سیاست ترکیه به هیچ وجه چرخش نداشته است و شاهد آن هم همین تجاوزی است که در خاک سوریه شاهدیم.

جرابلس مقدمه تجاوزات گسترده تر و تحقق رویای منطقه حائل

این عضو پارلمان سوریه در مورد کاهش شدت لحن مسئولان ترک و موافقت با اینکه بشار اسد در مرحله انتقالی سوریه حضور داشته باشد، تصریح کرد: نباید در نهایت به ترکیه اعتماد کرد و این اظهارات تا این لحظه تئوری بوده است حال آنکه صحنه میدانی عکس آن است و شاهد هم تجاوز ترکیه به شمال سوریه است که به منزله مقدمه تجاوزات گسترده تر به نوار شمالی برای حمله به کُردها و سپس تحقق رویای تشکیل منطقه حائل است تا از آن علیه نظام ملی در سوریه بهره برداری کند از همین رو این اظهارات برای منحرف کردن نگاه‌ها و به اقتضای مسائل داخلی ترکیه ایراد شد.

چشم طمع ترکیه به منبج و الباب و مناطق کُردنشین

وی ادامه داد: ترکیه در هفته‌های آینده این تجاوز را گسترش داده و به سمت منبج و الباب حرکت کرده و به اعزاز در فاصله یکصد کیلومتری جرابلس می‌رسد و سپس از آنجا نیز به بهانه مبارزه با تروریسم و بازگرداندن مهاجران به مناطق کُردنشین می‌رود تا از این موضوع علیه دولت سوریه و کُردها در قامشلی، عین العرب و عفرین سوء استفاده کند.

درگیری در حسکه به ضرر ارتش و کُردها است

اوسی در مورد درگیری‌های اخیر نیروهای ارتش سوریه و یگان‌های کُرد در حسکه و احتمال اینکه آمریکا در این خصوص نقش داشته باشد، گفت: آمریکایی‌ها در حسکه هیچ حمایتی از کُردها نمی‌کنند و درگیری‌های اخیر در آنجا هم به نفع دشمنان سوریه و هم به نفع دشمنان کُردها است.
وی تاکید کرد: ما در ابتکار ملی، کُردهای سوریه را به آتش بس فراخواندیم و این نیز تحقق یافته و روند امور در حسکه طبیعی شد و نباید این درگیری‌ها بین برادران ارتش و کُرد صورت بگیرد بلکه آنان باید تفنگ‌های خود را به سمت گروهای القاعده از جمله النصره و سایر تروریست‌ها نشانه بروند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.