۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 416202

قدس آنلاین- یزد : فرماندار خاتم به محرومیت این شهرستان در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با تدابیر دولت تدبیر و امید، این شهرستان طی چند سال گذشته، مسیر توسعه و پیشرفت را طی کرده است.

شهرستان خاتم در مسیر توسعه

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، محمد زاده رحمانی اظهار داشت : امیدواریم این مسیر رو به رشد همچنان ادامه یابد و مردم خاتم در آینده ای نزدیک شاهد توسعه و آبادانی بیش از پیش شهرستان خود باشند.
وی به اقدامات انجام شده در همین زمینه اشاره کرد و از انتخاب دشت مروست به عنوان دشت پایلوت در استان خبر داد و افزود: با اقداماتی که در راستای حفاظت از منابع آب صورت گرفته کاهش افت سطح آب در این دشت از از 146 سانتی متر در سال 1392 به 26 سانتی متر در سال 1394رسیده است.
زاده رحمانی به توسعه بخش گلخانه ها هم اشاره کرد و گفت: در راستای افزایش بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب در دو سال اخیر رشد چشمگیری در احداث گلخانه ها در سطح شهرستان داشته ایم و 3 مجتمع گلخانه ای نیز جهت اشتغال فارغ التحصیلان بخش کشاورزی در شهرستان در حال احداث است.
وی تصریح کرد: در زمینه حمایت از مکانیزه کردن کشاورزی با پشتیبانی اداره جهاد کشاورزی و بانک های عامل در سطح شهرستان در زمینه آبیاری تحت فشار، ترمینال های فرآوری و بسته بندی پسته و خرید سایر ادوات کشاورزی اقدامات موثری صورت گرفته است.
این مسئول، خیز توسعه شهرستان در بخش صنعت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: کارخانه فولاد آلیاژی حدود سه ماه است که به صورت آزمایشی وارد فاز بهره برداری شده و در حال تولید است و فاز اول کارخانه تولید کنستانتره آهن اسمالمون مروست نیز در هفته دولت به بهره برداری می رسد.
زاده رحمانی تاکید کرد: علاوه بر این، واحدهای کوچک صنعتی در زمینه صنایع تبدیلی و جانبی بخش کشاورزی و بسته بندی نیز در سطح شهرستان با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال احداث است.
وی افزود: عرصه های بکر منابع طبیعی و زیست محیطی یکی از ظرفیت ها و مزیت های نسبی شهرستان خاتم است به نحوی که در حال حاضر وجود 64 هزار هکتار عرصه جنگلی، سه منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش و دارا بودن تنوع و جمعیت قابل توجه گونه های با ارزش جانوری و گیاهی باعث گردیده است که این شهرستان از این حیث در استان متمایز و برتر باشد.
زاده رحمانی، حفاطت از عرصه های جنگلی و منابع طبیعی را مهم دانست و گفت: برای حفظ و توسعه این سرمایه های ملی در دو سال گذشته علاوه بر کارهای جاری روزمره، 4 اقدام برجسته از جمله جنگل کاری 1500 هکتاری در کوهپایه های شهرستان، انتخاب جنگل باغ شادی به عنوان اولویت اول رها سازی گوزن زرد ایرانی در طبیعت، افزایش 60 درصدی جمعیت وحوش نسبت به سال 92 و پیگیری جهت ارتقاء سطح حفاظتی از جمله تبدیل منطقه حفاظت شده جنگل باغ شادی به پارک ملی صورت گرفته است.

فرماندار خاتم همچنین جذب بودجه ها و امکانات استانی و سوق دادن و هدایت خیرین به سمت احداث، توسعه و تجهیز مدارس را از جمله مهمترین اقدامات حوزه آموزش و پرورش دانست.
وی در بحث مقابله با آسیب های اجتماعی هم برقراری امنیت اجتماعی، بهبود سبک زندگی مردم و راهبرد کیفیت زندگی ایثارگران را از جمله موارد مهم خواند.
وی افزود: در دولت تدبیر و امید در زمینه راهسازی اقدامات قابل توجهی صورت گرفته از جمله باند قدیم جاده شهربابک بهسازی و روکش شده و روکش آسفالت باند جدید نیز آغاز گردیده است، محور مروست- ابرکوه نیز پس از سالها تکمیل گردیده و پس از احداث سه راهی مروست- ابرکوه در تقاطع با بزرگراه یزد- خاتم ، به بهره برداری می رسد.

زاده رحمانی به تکمیل طرح گازرسانی به شهرهای هرات و مروست و همچنین بهره برداری از گازرسانی به روستاهای دهستان فتح آباد و شروع گاز رسانی به دهستان های چاهک و هرابرجان اشاره و خاطرنشان کرد: پیگیری های لازم جهت شروع فرایند گازرسانی به روستای خوانسارر و دهستان ایثار نیز شروع شده است.
فرماندار خاتم گفت: در دو سال اخیر با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال در بخش تقویت زیر ساخت های برق رسانی شهرستان اعم از روشنایی معابر جداسازی فیدرها و برق رسانی به مجموعه کشاورزی و مسکونی در سطح شهرستان اجرا شده که رضایت عمومی مردم شهرستان را در برداشته است.
به گفته وی در بخش ارتباطات، همگام با طرح های ملی توسعه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهرستان با افزایش چشمگیر خدمات اینترنت و راه اندازی پوشش تلفن همراه ایرانسل در روستاهای دهستان چاهک و همچنین راه اندازی 3G توسط اپراتور های همراه اول و ایرانسل را شاهد بوده ایم.
این مسئول در بخش سلامت به استقرار پزشکان متخصص در بخش های جراحی، بیهوشی، اطفال، داخلی، چشم پزشکی، قلب در بیمارستان آیت الله خاتمی هرات، راه اندازی و ارتقاء تجهیزات درمانی این بیمارستان از جمله بخش اکو قلب، تجهیزات بیهوشی و اتاق عمل، دیالیز اشاره کرد.
وی به اقدامات مثبت و قابل توجه شبکه بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: احداث و بهره برداری از مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی از جمله پایگاه شهری بهداشتی درمانی مروست، خانه بهداشت چاهک، اورژانس 115 شهر هرات، و زیست پزشک مرکز بهداشتی و درمانی ترکان و هرابرجان اشاره و خاطر نشان کرد: با این وجود، مشکلات و کاستی های زیادی در بخش بهداشت و درمان شهرستان وجود دارد.
زاده رحمانی نگاه ویژه به بخش توسعه شهری از طریق تقویت شهرداری های هرات و مروست و اجرای طرح های عمرانی و مبلمان شهری را در خاتم را مهم خواند و بیان کرد: توسعه بافت روستایی از طریق تقویت دهیاری ها و اجرای طرح های عمرانی از جمله اهدافی است که در راستای آن اقداماتی صورت گرفته است.
فرماندار پتانسیل و توانایی فرهنگی شهرستان را زیاد دانست و افزود: برگزاری جشنواره ها و کنگره های ادبی استانی و ملی، کمک به مولفین و مترجمین شهرستانی در جهت چاپ و انتشار آثار خود، استفاده از تنوع فرهنگی شهرستان و افزایش همبستگی و همگرایی بین قومیت ها و اقشار مختلف، شروع عملیات عمرانی مجتمع فرهنگی و هنری مروست، اخذ موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کلنگ زنی مجتمع فرهنگی و هنری هرات، خرید یک ساختمان ملکی برای اداره ارشاد و استقرار انجمن ها و کانون های فرهنگی، پیگیری اخذ مجوز انتشار اولین رسانه نوشتاری به عنوان آوای خاتم و همچنین پیگیری جهت اخذ دو هفته نامه برای شهرستان، فعال نمودن سایت ها و وبلاگ های ادارات، ایجاد چند پایگاه خبری مجازی، ایجاد گروه مجازی توسعه خاتم از اقدامات موثر فرهنگی در چند سال گذشته بوده است.
سطح زیر کشت محصولات باغی خاتم 16 هزارو 713 هکتار و سطح زیر کشت محصولات زراعی 16 هزارو 526 هکتار است، همچنین این شهرستان رتبه اول تولید گندم و ذرت و رتبه دوم تولید پسته را در استان داراست و از 64 هزار هکتار مناطق جنگلی برخوردار است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.