احداث پایانه مرزی تازه ای در کاپی کوی ترکیه نقطه مقابل مرز رازی جمهوری اسلامی ایران، طی مراسمی با حضور بلند تفنگچی وزیر گمرکات و بازرگانی ترکیه، مقامات مرزی کشورمان در نقطه صفر مرزی برگزار شد.

ترکیه پایانه مرزی با ایران را از نوسازی می کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، تفنگچی در این مراسم گفت: با ساخته شدن این مرز، مردم دو کشور بیش از پیش به هم نزدیک و برادری تحکیم خواهد شد. 
او گفت: با راه اندازی پایانه مرزی جدید به دنبال رفع تحریم های بین المللی، دروازه مهمی برای دسترسی به بازار 70 میلیارد دلاری ایران باز خواهد شد.
رفعت حصارجیکلی اوغلو رئیس اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه که شرکت وابسته به این اتحادیه عهده دار ساخت پایانه مرزی جدید شده است، گفت: پایانه مرزی جدید کاپی کوی، دروازه مهمی برای ایران و آسیای مرکزی خواهد شد. او میزان سرمایه گذاری برای ساخت این پایانه را 70 میلیون لیرترک اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزیر گمرکات ترکیه، با اشاره به اینکه 300 کیلومتر از مرز 560 کیلومتری ترکیه با جمهوری اسلامی ایران در محدوده استان وان قرار دارد، گفت: هدف دولت تبدیل وان به یک شهر جهانی است.
وی با اشاره به رشد فزایند مبادلات بازرگانی بین ایران و ترکیه گفت: بازسازی این مرز به این فرایند کمک موثری خواهد کرد. در نظر است که یک مرکز تجاری در وان ساخته شود.
حصارجیکلی اوغلو نیز با تاکید بر اینکه در جایی تجارت باشد، پول و ثروت هم خواهد بود، گفت: هدف بازگرداندن راه تجارت به این منطقه است. احداث پایانه مرزی جدید در کاپی کوی گام اول ولی مهم این هدف است. 
رئیس اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه با اشاره به اینکه 40 درصد از صادرات ترکیه از طریق حمل و نقل زمینی انجام می شود، گفت: ترکیه سالهای طولانی پایانه های مرزی خود را به حال خود رها کرده بود. کامیون های صادر کنندگان در صف های چند کیلومتری در مبادی ورودی به صف می ایستند. این راه توسعه صادرات را محدود می کند. پایانه های مرزی اکنون با روش ساخت، بهره برداری و انتقال به بخش خصوصی واگذار شده است. با این روش همه پایانه های مرزی را بازسازی کرده و در خدمت صادرات قرار خواهند داد.
حصارجیکلی اوغلو گفت: تاکنون 10 پایانه مرزی را بازسازی و به فناوری پیشرفته ای تجهیز کرده اند، افزود: در این پایانه ها انتظار در صف برای کامیونها نصف شده و ظرفیت عبور و مرور چهار برابر شده است. اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه برای اینکار تا کنون 725 میلیون لیرترک سرمایه گذاری کرده و از این پایانه ها در مجموع 372 میلیون لیرترک نیز به دولت مالیات پرداخت کرده اند. 
وی هزینه ساخت پایانه مرزی کاپی کوی را نیز 70 میلیون لیرترک اعلام کرد و گفت: مساحت این پایانه 63 هزار مترمربع شده و به صورت یکی از نقاط اتصال مهم تجارت ایران و ترکیه در خواهد آمد.
جمهوری اسلامی ایران سه مرز با ترکیه دارد. مرز بازرگان که نقطه مقابل گوربولاک است، مرز سرو نقطه مقابل اسن دره و مرز رازی نقطه مقابل کاپی کوی. ترکیه پیشتر مرز اسن دره را بازسازی کرده و موضوع بازسازی مرز گوربولاغ نیز در دستور کار است. مرز رازی در حال حاضر تنها مرز ایران است که هم ارتباط ریلی و هم ارتباط زمینی دارد. اما جاده بین مرز رازی با خوی در شرایطی است که برای استفاده کامیونها مساعد نیست و فعلا از این مرز به طور محدود خودروهای سبک و مرزنشینان برای رفت و آمدهای روزانه استفاده می کنند. 
موضوع بازسازی مرز رازی و تعریض راه بین رازی – خوی و همکاری با ترکیه در این راستا در دستور کار قرار دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.