قدس آنلاین - یزد : استاندار يزد گفت: بافت تاريخي سرمايه‌هاي مشترك بشري است و ما معتقديم موجب غناي فرهنگي، نزديكي بيشتر ملّت‌ها، تبادل فرهنگ و صلح جهاني خواهد شد

 بافت تاريخي سرمايه‌هاي مشترك بشري است

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، سيدمحمد ميرمحمدي در نشست هم‌انديشي ثبت جهاني بافت تاريخي يزد  که با حضور ، ارزیاب سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(UNESCO )، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور ودیگر مسئولان مرتبط با اين حوزه برگزار شد ضمن گرامی‌داشت هفتۀ دولت، بيان اظهارداشت : خرسنديم كه نماينده‌اي از يونسكو در ارتباط با يكي از مسائل بسيار مهم و ارزش‌هاي گرانقدر بشري يعني بافت تاريخي  به يزد آمده است.
وی افزود: بافت تاريخي يزد از نظر وسعت، خشتي بودن و وجود جريان زندگي در جهان منحصر به فرد است و يكي از دستاوردهاي مهم بشريّت به حساب مي‌آيد كه گزينه گران‌بهايي از آثار تاريخي، فرهنگي، فناوري، هنر، سبك زندگي و صور ارتباطات اجتماعي به حساب مي‌آِيد.
ميرمحمدي تصریح کرد: بافت تاريخي به شكلي است كه امروز بينندگان مي توانند پيام هاي فرهنگي، هنري و ويژگي هاي زندگي نسل هاي گذشته را مشاهده كنند زيرا اين فضا از تركيبي متوازن تشكيل شده است كه امكانات زندگي فردي و اجتماعي به نحو شايسته اي در آن نمود دارد.
وي خاطرنشان ساخت : مناظر متنوع طبيعي و ارزش هاي غني اجتماعي پيرامون بافت تاريخي براي گردشگران بسيار جذاب است و هر فردي كه از آن بازديد كند علاقه مندي اش براي تماشاي مجدد آن چند برابر مي شود و هر قسمت از اين بناها پيام هاي منحصر به فردي را به بيننده منتقل مي كند.
استاندار يزد گفت: به هر زاويه اي از بافت تاريخي نگاه كنيم به مجموعه عوامل حيات بخشي مي رسيم كه باعث آرامش دل، تحرك فكر و اشتياق وافر به فرهنگ و صميمت بين افراد مي شود.
وی گفت : خوشبختانه مردم ما به دليل فرهنگ غني و علاقه به ارزش هاي ماندگار تاريخ نسبت به حفظ بافت تاريخي و ميراث فرهنگي توجه خاصي دارند و تلاش مسئولين نيز بر اين قرار گرفته است که نه تنها بافت تاريخي را براي خودمان حفظ كنيم بلكه نسل هاي امروز و آينده در سراسر دنيا بتواند از اين ثروت بهره‌مند شوند.
عالي‌ترين مقام اجرايي استان با اشاره به نگاه فرآيندي مديران استان در حفظ و نگهداري بافت تاريخي بيان كرد: باور همگاني به حفظ بافت تاريخي وجود دارد و آنچه امروز مشاهده مي شود آمادگي تمام دستگاه ها براي تدوام، بازسازي، ترميم و تحويل بهتر بافت تاريخي به نسل بعد است.
استاندار يزد گفت: يكي از نقاط قوت در حفظ اين ارزش ها مشاركت مردم در طرح ها و برنامه هاي بافت تاريخي است و اقداماتي كه تاكنون انجام شده است نشان از توانمندي، وجود تجارب ارزنده و اساتيد مؤثر در ترميم و بازسازي بافت تاريخي و استمرار آموزش و بهبود شرايط مي باشد.
وي در پايان سخنان خود وجود 64 دانشگاه، مركز علمي و پژوهشي در استان را سرمايه مؤثر در این امر دانست و خاطرنشانساخت :در واقع  ويژگي هاي مردم يزد چون اخلاق، صداقت، امانت كه شهرت جهاني دارد نشانگر اين موضوع است كه اگر تصميمي گرفتند همواره آن را مورد توجه قرار مي دهند و بافت تاريخي را به عنوان گنجينه‌اي گرانبها مي دانند که هرگز از آن غفلت نخواهند کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.