۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
کد خبر: 416282

پادشاه اردن روز گذشته در سفری چند ساعته وارد قاهره شد و با رئیس جمهور مصر دیدار و درباره مسائل منطقه گفت وگو کرد.

 پادشاه اردن در قاهره

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، عبدالله دوم پادشاه اردن روز گذشته در سفری چند ساعته وارد قاهره شد و در دیدار با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به بررسی تعدادی از مسائل منطقه پرداخت.

در این سفر همچنین چند تفاهمنامه همکاری مشترک بین مصر و اردن امضا شد.

بر پایه این گزارش، بررسی آخرین تحولات منطقه از جمله مقابله با گروه های تروریستی و حمایت از روند صلح و نیز بحران های سوریه، یمن و لیبی محور گفت وگوهای عبدالله دوم با السیسی بود.

السیسی به هند می رود

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر اول سپتامبر (11 شهریور) در سفری سه روزه به هند می رود.

این سفر السیسی بنا به دعوت رئیس جمهور هند و در چارچوب تمایل دو کشور برای تقویت روابط تاریخی صورت می گیرد.
وی در این سفر با تعدادی از مقامات هند از جمله رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر و نیز تعدادی از مسئولان و بازرگانان هندی دیدار می کند.

علاء یوسف سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر در این باره گفت که بررسی راهکار توسعه همکاری دوجانبه در زمینه های مختلف به خصوص در زمینه اقتصادی، سرمایه گذاری و توسعه و نیز افزایش میزان مبادلات تجاری بین دو کشور به حدود 4 میلیارد دلار در سال، محور گفت وگوی السیسی با مقامات هند خواهد بود.

مصر 300 زندانی را آزاد می کند

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر اعلام کرد که فهرست 300 جوان زندانی از جمله چند روزنامه نگار و جوانانی که در تظاهرات شرکت داشتند، آماده شده و قرار است این افراد ظرف چند روز آینده آزاد شوند.

وی طی سخنانی در جمع سردبیران روزنامه های دولتی مصر مدعی شد که زندانی سیاسی وجود ندارد و تمامی زندانیان بنا به اتهاماتی در زندان هستند و قرار است تا چند روز آینده 300 جوان از جمله چند روزنامه نگار و جوانانی که در تظاهرات ها شرکت داشتند، آزاد شوند.

گزارشات محلی حاکی از آن است که در میان این 300 نفر اسامی احمد ماهر و محمد عادل از رهبران جنبش جوانان 6 آوریل که به دلیل شرکت در تظاهرات سال 2013 بازداشت شده بودند، دیده می شود.

این در حالی است که از زمان برکناری محمد مرسی نخستین رئیس جمهور منتخب مصر در سال 2013 تا کنون زندان های این کشور مملو از معارضین دولت است و تعدادی از آنها نیز به دلیل بی توجهی اداره زندان به درمان بیماری این زندانیان جان خود را از دست داده اند.

گفت وگوی شکری با همتای فرانسوی خود درباره احیای مذاکرات سازش

سامح شکری وزیر خارجه مصر به صورت تلفنی با جان مارک ایرولت همتای فرانسوی خود درباره تحولات مربوط به تلاش های صورت گرفته در زمینه احیای روند سازش فلسطینی –اسرائیلی از جمله طرح ابتکاری فرانسه برای برگزاری کنفرانس بین المللی سازش گفت وگو کرد.

احمد ابو زید سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر اعلام کرد که شکری در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود همچنین تلاش های صورت گرفته برای برقراری آتش بس انسانی در حلب و تاثیر آن بر فرصت های ازسرگیری مذاکرات بین طرف های سوریه، اوضاع لیبی و پیامدهای تصمیم مجلس نمایندگان این کشور درباره سلب اعتماد از دولت وفاق ملی را بررسی کرد.

فرانسه اخیرا از طرح ابتکاری برای برگزاری کنفرانس بین المللی احیای روند سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد که در صورت شکست این مذاکرات، پاریس احتمالا دولت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

بنیامین نتانیاهو با طرح ابتکاری فرانسه در خصوص برگزاری کنفرانس بین المللی سازش مخالفت کرده است.

در همین رابطه جنبش حماس در بیانیه ای که در سایت این جنبش قرار گرفت، تاکید کرد که طرح سازش فرانسه برای ملت فلسطین و منافع ملی آن زیان آور است و در واقع تلاشی برای احیای مذاکرات شکست خورده با رژیم اشغالگر و دور زدن انتفاضه قهرمانانه در کرانه باختری و قدس اشغالی است.

این جنبش دلیل مخالفت خود را خطرات این طرح به خصوص حذف حق فلسطینیان در قدس و بازگشت آوارگان فلسطینی برشمرد.

مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطینی در آوریل 2014 به علت اختلاف درباره ادامه فعالیت های شهرک سازی این رژیم در کرانه باختری اشغالی و بخش شرقی بیت المقدس اشغالی، شکست خورد.

مذاکرات سه جانبه صلح بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با محوریت آمریکا در چندین دور برگزار شد اما ادامه شهرک سازیهای غیر قانونی صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی و همچنین خلف وعده مقام های این رژیم در آزاد کردن شماری از فلسطینیان در بند باعث شد که مذاکرات صلح بار دیگر با شکست روبرو شود.

آمریکا در حالی محوریت مذاکرات صلح بین فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی را برعهده گرفت که تا کنون 43 قطعنامه شورای امنیت در محکومیت اقدامات این رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین را وتو کرده و در بسیاری از نشست بین المللی دیگر با اعمال نفوذ مانع از احقاق حقوق فلسطینی ها شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.