روسیه چهارمین رزمایش ماه جاری میلادی (آگوست) خود را در دامنه وسیعی از مناطق دریایی و خاکی اروپایی این کشور برای کسب آمادگی مقابله با تهدیدهای احتمالی آغاز کرد که فشردگی زمانی این تمرین های جنگی می تواند پاسخی به تهدیدهای روزافزون غرب نزدیک مرزها باشد.

رزمایش اروپایی روسیه آغاز شد/ مانورهای پیاپی پاسخی به قدرت نمایی غرب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در جمع بلندپایه ترین فرماندهان نیروهای مسلح اعلام کرد که هدف از برگزاری رزمایش برنامه ریزی شده که امروز (پنجشنبه) آغاز شد، سنجش آمادگی رزمی یگان ها برای انجام عملیات سریع است.
براساس برنامه برگزاری این رزمایش هفت روزه که ناوگان دریای شمال روسیه نیز در آن مشارکت دارد، نیروهای مستقر در حوزه فدرال جنوب و مناطق مرکزی، نیروی هوافضا و هوا برد در عملیات پیش بینی شده با انواع بالگردها و هواپیماهای رزمی و پشتیبانی، جنگ افزارها و تجهیزات زرهی شرکت دارند.
مناطق حوزه تحت پوشش رزمایش شامل قفقاز و استان کراسنادار واقع در ساحل دریای سیاه است که قدرت نمایی روسیه در این منطقه دریایی راهبردی اهمیت زیادی دارد.
دریای سیاه یکی از راهبردی ترین پهنه های آبی جهان است که از تنگه بسفر و دریای مرمره با دریای مدیترانه و از تنگه کرچ با دریای آزوف پیوستگی دارد. 
جز روسیه به عنوان یکی از کشورهای این منطقه، آمریکا و ناتو با دیگر کشورهای ساحلی دریای سیاه یعنی ترکیه، رومانی، بلغارستان، اوکراین و گرجستان روابط گسترده نظامی به عنوان همپیمان یا همکاری دوجانبه دارند و از موقعیت و پاپگاه های خود برای تحرکات نظامی بهره می گیرند.
وزیر دفاع روسیه انگیزه اصلی برگزاری این تمرین گسترده نظامی در حوزه اروپایی این کشور را آمادگی بیشتر نیروهای مسلح برای از دفاع از منافع ملی در شرایط تشدید تنش ها و تهدیدهای امنیتی اعلام کرده است. 
شویگو همچنین گفت: اطمینان از سرعت عمل جابجایی نیروها از جنوب روسیه در شرایط اضطراری به جنوب غربی این کشور دارای اهمیت راهبردی است. 
روسیه پیشتر نیز برای افزایش آمادگی نیروی دریایی این کشور با استفاده از 10 رزمناو و کشتی پشتیبانی از ناوگان دریای سیاه در دریای مدیترانه رزمایش موشکی مقابله با تهدیدهای تروریستی انجام داد.
همچنین اوایل ماه جاری میلادی، ناوگان اقیانوس آرام روسیه در یک رزمایش از پیش اعلام نشده با استفاده از چند فروند رزمناو و بیش از 500 نیرو با حرکت در پهنه آبی اقیانوس آرام که با آمریکا در آن مرز دریایی دارد، اهداف و ناوهای دشمن فرضی را در فاصله 100 کیلومتری با شلیک موشک نابود کرد و کنترل و پایش منطقه عملیاتی را با موفقیت انجام داد. 
رزمناوهای روسی جمعی یگان دریایی خاور دور در این عملیات مجموعه ای از تسلیحات و تجهیزات پیشرفته دریایی شامل سامانه های موشکی، بارگذاری جنگ افزارها و سامانه های ردیابی دشمن را با شرایط شبه جنگی آزمایش کردند. 
از سوی دیگر، روسیه 23 مرداد ماه میزبان رزمایش پیمان امنیت جمعی در استان های شمال غربی لنینگراد و پسکوف با حضور نیروهایی از بلاروس، قرقیزستان، ارمنستان، قزاقستان و تاجیکستان با همکاری ارتش ششم این کشور بود که در آن مجموعه هایی از واحدهای هوایی و پدافند موشکی در کنار 50 فروند هواپیمای نظامی از جمله بمب افکن های سوخو 34، ترابری و بالگردهای پیشرفته و ضربتی به کار گرفته شد.
گستردگی و در مواردی همزمانی رزمایش ها نشان می دهد، مسکو برای مقابله با نفوذ نظامی غرب به ویژه آمریکا به مناطق نزدیک روسیه در شرق اروپا، دریای سیاه و بالتیک بویژه سه کشور راهبردی لتونی، استونی و لیتوانی همراه گرجستان و مولداوی (پنج جمهوری شوروی سابق)، تقویت نیروهای مسلح را همچنان در دستور کار خود دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.